هیتلرهای نوظهور آلمانی آماده اتحاد با ترامپ/ اروپا دوباره درگیر جنگ و تنش می شود؟

کد خبر: 728957

بسیاری از کاگران آلمانی حس می‌کنند که از نظر معیشتی اوضاع برای آن‌ها در حال خراب شدن است و همین کار رابرای کمک به کشور‌های اروپایی جنوبی سخت‌تر می‌کند. مرکل برای دوره چهارم انتخاب شد، اما او در این انتخابات به سختی هزینه سیاست‌های مهاجرتی خود را گرفت.

هیتلرهای نوظهور آلمانی آماده اتحاد با ترامپ/ اروپا دوباره درگیر جنگ و تنش می شود؟

مرکل ترامپ

سرویس بین الملل فردا: سال گذشته و در میانه هجوم پوپولیسم به غرب، آلمان به جزیره‌ای امن در برابر این موج تبدیل شده بود. انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا، رای مردم بریتانیا به برگزیت، محبوبیت بسیار پایین فرانسوا اولاند به گونه‌ای که حتی برای انتخابات هم حاضر نشد، در برابر مرکل بود که به سمت انتخاب به صدراعظمی برای بار چهارم می‌رفت. در میان ملت‌های بزرگ غربی به نظر می‌رسید تنها آلمان است که قوی و باثبات باقی مانده است. انتخابات آلمان ثابت کرد که مرکل به عنوان صدراعظم در دوره بعد باقی خواهد ماند. با این حال تحولات جاری در آلمان نشان می‌دهد که نمی‌توان مانند قبل به پایداری آلمان در برابر پوپولیسم خشمگین ضد نهاد امید زیادی داشت.

این مسائل در ایفای نقش مرکل به عنوان رهبر اروپا خللی جدی وارد می‌کند، مخصوصا نقشی که پس از انتخاب ترامپ تا حدودی متزلزل شده بود. مورد واضح روی داده در انتخابات آلمان نشان می‌دهد که راست‌های ملی گرا ۱۳ درصد رای را در این انتخابات کسب کرده اند و توانسته اند سومین بلوک پیروز در این انتخابات با ۹۰ نماینده باشند. گابریل وزیر خارجه آلمان در همین باره گفته است که آلمان از این پس و برای اولین بار پس از پتایان جنگ جهانی نازی‌های واقعی را خواهد دید. اگر چه بسیاری از تحلیلگران تا این حد اغراق در معرفی این افراد و حزب را ندارند، اما بسیاری از راست‌های دیگر اروپایی مانند جبهه ملی فرانسه خواهد خوانده راست‌های ملی گرای آلمانی محسوب می‌شوند.

این مساله البته وجهی دیگر نیز دارد و آن هم نتایج ناامید کننده حزب دموکرات مسیحی صدر اعظم و نیز سوسیاس دموکرات‌ها است که بدترین نتیجه شان از سال ۱۹۴۹ را کسب کرده اند. چپ افراطی نیز تنها توانسته است ۹ درصدآرا را به خود اختصاص دهد و با توجه به این دو نتیجه می‌توان گفت: یکی از هر ۵ آلمانی به احزاب پوپولیست و ضدنهاد رای داده است. اگر چه همچنان رای این پوپولیست‌ها نتوانسته است مانند آمریکا و بریتانیا به بالای ۵۰ درصد برسد، اما این نتیجه نشان می‌دهد که دیگر از ساحل آرام دوری از پوپولیسم خبری نخواهد بود و آلمان نیز در معرض بازگشت به آن است.

یکی از مسائلی که توانست این پوپولیست‌ها را تا حدودی تقویت کند مساله مهاجرت بسیاری از بیپناهان به این کشور باشد تا جایی که توانستد علاوه بر مخالفت با اروپایی شدن آلمان به حزبی ضد مهاجرت نیز تبدیل شوند.

از جمله خطرناک‌ترین مسائلی که از سوی این حزب دست راستی مطرح شده است، در ایمیل‌های افشاشده است آورده شده که در آن به سربازان آلمان در دو جنگ جهانی افتخار شده و این نشان می‌دهد که نازی‌ها دوباره به سیاست آلمان بازگشته اند.

خود این مساله می‌تواند راه را برای رهبری آلمان بر اروپا سخت کند و دیگر کشور‌ها نیز از این پس بیش‌تر به سمت ملی گرایی روند تا اطاعات از دستورات اتحادیه اروپا.

اما چرا این پوپولیسم برآمد؟ این مساله نشان می‌دهد که بسیاری از کاگران آلمانی حس می‌کند که از نظر معیشتی اوضاع برای آن‌ها در حال خراب شدن است و همین کار رابرای کمک به کشور‌های اروپایی جنوبی سخت‌تر می‌کند. مرکل برای دوره چهارم انتخاب شد، اما او در این انتخابات به سختی هزینه سیاست‌های مهاجرتی خود را گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها