برلین: اجرای برجام توسط ایران، عامل کلیدی برای ثبات منطقه است

کد خبر: 942848

وزیر امور خارجه آلمان بر لزوم تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای و اجرای کامل آن از جانب ایران تاکید کرد و آن را عاملی کلیدی برای ثبات منطقه برشمرد.

برلین: اجرای برجام توسط ایران، عامل کلیدی برای ثبات منطقه است

خبرگزاری فارس: در پی سفر «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به بغداد و سفر آتی او به تهران، وزارت خارجه این کشور بیانیه‌ای را به نقل از وی صادر کرد.

بنابر اعلام وزارت خارجه آلمان، ماس گفت: «تحولات اخیر ما را به عنوان همسایگان اروپایی بر آن داشت تا به منظور تنش‌زدایی و جبران خسارات به صورت مسالمت‌آمیز اقدام کنیم. ما نمی‌توانیم فقط پیشنهاد مذاکره بدهیم بلکه باید آن را پیگیری کنیم بخصوص در مواردی که تضادها اجتناب‌ناپذیر هستند و بحران‌های دراز مدت شدت گرفته‌اند. در این صورت این خطر وجود دارد که اشتباه محاسبات، سوءتفاهم و فتنه‌انگیزی در یکی از مناطقی که بسیار متشنج‌ است، پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد که این موضوع به وضوح مشهود است.»

«اینکه عدم قطعیت درباره آینده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، منطقه را متشنج کرده است، موضوع کوچکی نیست. ما اروپایی‌ها بر این باوریم که ضروری است تمامی تلاش را به کار گرفت تا توافق هسته‌ای وین با ایران اجرا شود. تداوم و اجرای کامل این توافق از جانب ایران، عامل کلیدی برای ثبات و امنیت در منطقه محسوب می‌شود.»

«در عراق طی چند سال اخیر بیش از چهار میلیون پناهجو به وطن خود بازگشته‌اند. این کشور به منظور پیشرفتش به رابطه خود با همه همسایگان خود متکی است. طرفی که برای ثبات در منطقه تلاش می‌کند، در صورت تنشی بزرگ در منطقه خلیج‌ (فارس) در معرض خطر قرار دارد و از این رو، برای بغداد اتخاذ موضعی متعادل ضروری است.»

«در اردن و امارات متحده عربی، بحران‌ها در سوریه و یمن در مرکز تمرکز دارند. ما تلاش‌هایمان که مورد حمایت سازمان ملل متحد در راستای حل سیاسی بحران است را کم نخواهیم کرد.»

ماس از دیشب (جمعه شب) به منطقه غرب آسیا آمده است. نقطه عطف سفر به سه کشور اردن، امارات متحده عربی و ایران، حضور در تهران و مذاکره با مقامات ایرانی است.

وی امروز شنبه در سفری که پیشتر در برنامه قرار نداشت، وارد بغداد - پایتخت عراق- شد. ماس اواسط دسامبر سال ۲۰۱۸ به عراق سفر و اعلام کرد که «آلمان به حمایت از شهروندان عراقی به عنوان دوست و شریک مورد اطمینان خود ادامه می‌دهد».

ماس تأکید کرد که باید «مانع از تقویت پنهانی تروریسم در عراق شد تا از مخاطرات تروریسم در منطقه و اروپا جلوگیری شود.»

مقام اقتصادی آلمان: مناسبات با ایران باید حفظ شود مدیر عامل انجمن اقتصادی آلمان در خاورمیانه با ناعادلانه خواندن فشارهای آمریکا بر شرکت‌های آلمانی برای قطع مبادلات تجاری با تهران، حفظ مناسبات با ایران را ضروری دانست.

"هلنا رانگ"، مدیر عامل انجمن اقتصادی آلمان در خاورمیانه در گفتگویی با روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان انتقاد شدیدی به تحریم های آمریکا علیه ایران و فشاری که در این راستا بر شرکت های آلمانی وارد می شود وارد کرده و توصیه کرد که مناسبات با ایران همچنان حفظ شود.

وی تاکید کرد که شرکت های آلمانی کاملا دچار عدم اطمینان شده‌اند. حتی زمانی که اتحادیه اروپا نیز تحریم هایی را علیه ایران تصویب کرده بود اوضاع به این بدی نبود.

این مقام آلمانی افزود: ایالات متحده آمریکا به صورت یکجانبه و بر خلاف موازین حقوق بین‌الملل از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است. این در حالی است که ایران توانسته بود ثابت کند که به همه تعهدات خود که در برجام آمده است پایبند است.

وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد که شرکت های بزرگ آلمانی نگرانند که اگر همچنان در ایران فعال باشند بازار آمریکا را از دست بدهند. این شرکت ها کاملا از ایران خارج شده‌اند. تنها در حال حاضر شرکت های متوسط حضور دارند تا پروژه های موجود را محقق کنند. اما این شرکت ها هم از پذیرش پروژه های جدید خودداری می کنند.

وی در ادامه به طرح اروپا برای راه اندازی سیستم مالی اینستکس برای تسهیل پرداخت های مالی در مبادلات تجاری با ایران پرداخته و گفت: سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان به صورت فشرده در این راستا کار می کنند. آن ها علاقمندند که این طرح را عملی کنند. اما همزمان تلاش می شود که کشورهای بیشتری به این طرح بپیوندند. اما این کار ساده‌ای نیست. این یک دکمه شروع نیست که ما تنها روی آن با انگشت فشار دهیم. همه آنچه که به این پرداخت های مالی ارتباط دارد نیازمند معیارهای خاصی است. همچنین ایران هم باید گام های سازمان دهی شده‌ای را در این راستا بردارد و در یک شرایط تعهد قرار گیرد.

رانگ در بخش دیگری از این گفتگو درباره فشارهای آمریکا بر شرکت های آلمانی برای ممانعت از مبادلات تجاری با ایران که اخیرا "ریچارد گرنل"، سفیر آمریکا در برلین هم بر آن تاکید کرده است گفت: تلاش آمریکا برای تحت فشار قرار دادن شرکت های آلمانی با روش های ناعادلانه انجام می گیرد. چگونه ممکن است که ما از طرف یک سفیر آمریکا در آلمان باید دستور بگیریم که چه کاری انجام دهیم و چه کاری را نباید انجام دهیم. این گونه سیاست برای فشارهای یکجانبه از طرف آمریکا استقلال کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهد. من یک طرفدار بزرگ آمریکا هستم. اما رویکردهای فعلی آمریکا برای اقتصاد آلمان غیر قابل قبول است. اقتصاد آلمان بخصوص از این تحریم ها آسیب می بیند. ایران همواره به تجارت با اروپا و به ویژه آلمان علاقمند بوده است.

این مقام آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما باید بدون شرط ارتباطات خود با ایران را حفظ کنیم. این رابطه به لحاظ تاریخی رشد کرده و نباید به پیچیدگی‌های لحظه‌ای سیاسی منوط شود.

وزیر خارجه آلمان برای تضمین در خصوص «اینستکس» به ایران سفر می‌کند

رسانه‌های آلمان با اشاره به سفر آتی وزیر خارجه این کشور به ایران، دلیل این سفر را اعطای تضمین‌های طرف اروپایی برجام به ایران خواندند. رسانه‌های آلمان در آستانه سفر وزیر امور خارجه این کشور به منطقه و ایران نوشت که هدف از سفر «هایکو ماس» به تهران دادن تضمین‌ها به طرف ایرانی در خصوص کانال مالی «اینستکس» است.

روزنامه «دی ولت» آلمان در این باره نوشت که طرحی که قرار است ماس به ایران پیشنهاد بدهد، شامل حفظ آرامش، خویشتن‌داری و حفظ توافق برجام از سوی تهران است.

رادیو دویچه وله آلمان نیز به این سفر ماس اشاره کرد و مدعی شد که وزیر امور خارجه آلمان در این سفر تضمین‌هایی در خصوص حمایت از مکانیزم تبادل تجاری بین تهران و اتحادیه اروپا به طرف ایرانی خواهد داد.

این رسانه آلمانی نوشت که این بخش از طرح آلمان بی‌شک خشم آمریکا را در پی خواهد داشت و دولت‌های آلمان، انگلیس و فرانسه می‌خواهند با اعطای تضمین‌هایی به ایران، این کشور را تشویق به ماندن در برجام کنند.

«اینستکس» سرواژه‌ای متشکل از حروف ابتدایی عبارت «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است که اتحادیه اروپا ثبت آن را ۱۱ بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد. کشورهای اروپایی مدعی هستند هدف از راه‌اندازی این ساختار، تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

شورای عالی امنیت ملی ایران چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

بعد از اعلام این تصمیم و ضرب الاجل دو ماهه ایران به طرف‌های اروپایی برجام برای اجرای تعهدات خود در ذیل این توافق، سه کشور مذکور تلاش دارند این توافق را حفظ کنند.

ایران هشدار داده است در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم موضع‌گیری‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا در خروج از برجام تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها