تبعات خطرناک مرگ محمد مرسی در مصر

کد خبر: 944170

مرگ محمد مرسی سبب بروز چالش‌های زیادی در رژیم مصر و گروه‌های مختلف این کشور شده است.

تبعات خطرناک مرگ محمد مرسی در مصر

خبرگزاری تسنیم: به نقل از پایگاه خبری العهد، مرگ ناگهانی محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر، بسیاری از نقاط ضعف مصر را نشان داد. مصر هم چنان از صحنه کنترل و تثبیت معادلات منطقه ای غایب است و بازگشت آن مانند یک دریچه امنیتی است که مانع فرو رفتن آن در هرج و مرج و آشوب می شود. اگر مصر بتواند به نقش متعادل و اردوگاه طبیعی خود بازگردد در محدوده توجهات قبل از کمپ دیوید و معاهده شوم قرار می گیرد.

این خلل ممکن است مظاهر مختلفی داشته باشد که در اینجا چند مورد را بررسی می کنیم:

1-عدم احترام به لحظه مرگ ناگهانی محمد مرسی و درگیری فوری میان طرفین درگیری چه حامیان و چه مخالفان وی.

2- این درگیری همچنین میزان بحران سیاسی در مصر و قطب بندی شدید در آن را نشان داد و ثابت کرد که این اختلاف فقط در میان وفاداران رژیم و گروه اخوان المسلمین نیست، بلکه در میان اردوگاه‌های سیاسی مختلف است. برخی از آنها خواستار احترام به لحظه مرگ رئیس جمهمور سابق شدند، برخی اعلام کردند که این اختلافات سبب نفی همدردی نمی شود و برخی هم معتقد بودند که همدردی عمومی باید انجام شود. این تفاوت‌ها فقط در چارچوب اختلافات باقی نماند و به درگیری کشیده شد. همه این‌ها نشان می دهد که حتی کمترین حد از تفاهم نیز میان این گروه‌ها دیده نمی شود.

3-این اتفاقات یک حقیقت دیگر را نیز روشن کرد، اینکه نقش رسانه های اجتماعی فقط در بالابردن افکار عمومی نیست، بلکه آنها در درگیری ها و گسترش و بزرگ کردن تناقضات و تنش‌ها نیز شرکت دارند.

4- پوشش بد رسانه ای که گویی با حالت آشفته منتظر توجیه این اتفاقات بودند.

5- از سوی دیگر شبکه های وفادار به اخوان المسلمین و نیز کشورهای حامی آنها تلاش کردند که از این اتفاق سیاسی برای توجیه اتهاماتی که به رژیم السیسی سو استفاده کنند که این نیز یک ارزیابی اشتباه است و هم‌دردی گروه های مختلف در این مصیبت را از بین می برد.

در اینجا از اختلاف میان گروه های سازمانی می گذریم و به اشتباه جدی و بزرگی که محمد مرسی مرتکب شد می پردازیم که قطع روابط با سوریه و دشمنی با مقاومت و کمک به گروه‌های تکفیری و حوادث خونین پس از آنها در صدر این اشتباهات است که مسئولیت آن متوجه اوست.

عملکرد رسانه‌ها موجب بی‌نظمی و عمیق‌تر کردن دشمنی ها و در مواردی منجر به خشونت و انتقام می شود، گروه های ملی در مصر به طرفداران رئیس جمهور درگذشته و مخالفان او تقسیم می شوند، اما اکثر این گروه ها معتقدند که مرگ مرسی اتفاق و ضربه بزرگی به حاکمیت مصر است.

اشتباهات بزرگی که رژیم کنونی مرتکب آن شد، در درجه اول محاکمه های طولانی بود که اکثر آنها بیهوده بودند.

اردوغان سکوت غرب در قبال بدرفتاری‌ها با «مُرسی» را محکوم کرد

رئیس جمهوری ترکیه سکوت غرب در قبال بدرفتاری‌ها با «مُرسی» را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه بار دیگر درگذشت محمد مرسی نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر را تسلیت گفت و تاکید کرد: دنیای غرب و بشریت را که فقط ناظر خلع مرسی از مقام خود با کودتا، مورد اذیت قرار گرفتن وی در زندان و درگذشتش بودند را محکوم می‌کنم.

این درحالیست که رئیس جمهوری ترکیه دیروز دوشنبه در واکنش به فوت محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع مصر گفت: رحمت خداوند بر برادر شهید ما محمد مرسی باد.

گفتنی است، محمد مرسی رئیس جمهوری سابق مصر در جلسه محاکمه مربوط به پرونده «جاسوسی»، ناگهان از حال رفت و پس از آن فوت کرد.

بر اساس اعلام الجزیره، جسد وی بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. وزارت کشور مصر نیز در پی اعلام درگذشت محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در این کشور آماده باش اعلام کرد.

مُرسی سیاستمدار مصری و پنجمین رئیس جمهوری مصر بود. وی رئیس سابق حزب آزادی و عدالت، یک حزب تأسیس شده توسط اخوان المسلمین نیز بود.

محمد مرسی نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ بوده و پیشتر از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نمایندهٔ پارلمان کشورش بود. وی در ۱۲ تیر سال ۱۳۹۲ پس از ناآرامی‌های چندروزه و حالت بحرانی کشور مصر توسط ارتش این کشور عزل و به زندان انداخته شد.

حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل درباره فوت مُرسی شد

در ادامه واکنش‌ها به درگذشت محمد مُرسی در جلسه دادگاه، حقوق بشر سازمان ملل متحد هم خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره فوت وی شد. دفتر حقوق بشر سازمان ملل در پی مرگ مشکوک محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر در جلسه دادگاه، گفت که باید «تحقیقات مستقل در این زمینه صورت بگیرد».

سازمان ملل در بیانیه‌ای که امروز سه‌شنبه آن را منتشر کرده،‌ خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره مرگ مُرسی شد.

به گزارش رویترز، در ادامه بیانیه آمده که در تحقیقات باید همه جوانب درمان رئیس‌جمهور سابق مصر در طول شش سال زندانی‌اش مورد بررسی قرار بگیرد.

«رابرت کولویل» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم در این باره گفت که باید شرایط بازداشت مرسی از جمله امکان دستیابی وی به بیمارستان، وکیل و خانواده‌‌اش در طول شش سال بازداشتش بررسی شود و «به نظر می‌رسد که وی مدت زمان طولانی در حبس انفرادی به سر می‌بُرد».

وی تاکید کرد که «باید یک کمیته قضایی ویژه یا یک کمیته مستقل از دستگاهی که مرسی را بازداشت کرده بود، برای انجام تحقیقات فوری و سالم اقدام کند».

سازمان عفو بین‌الملل نیز با اشاره به کارنامه مصر در بازداشت‌های طولانی‌مدت زندانیان در سلول‌های انفرادی، اجرای تحقیقات درباره مرگ مرسی را خواستار شد.

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است که «مصر کارنامه بلندی درباره بازداشت‌های طولانی‌مدت زندانیان در سلول‌های انفرادی، شکنجه و بدرفتاری با زندانیان دارد که همین امر اجرای تحقیقات درباره مرگ مُرسی را ضروری می‌سازد».

در ادامه واکنش‌ها به درگذشت ناگهانی محمد مُرسی، دیدبان حقوق بشر هم روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست درباره طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر در مصر از جمله مرگ مرسی تحقیقات انجام دهد.

«محمد مرسی عیسی العیاط» رئیس‌جمهور سابق مصر و مشهور به محمد مُرسی روز دوشنبه هنگام جلسه محاکمه‌اش فوت کرد.

تلویزیون دولتی مصر ضمن اعلام خبر فوت مُرسی ۶۸ ساله گفت که رئیس‌جمهور سابق هنگام جلسه محاکمه‌اش در خصوص پرونده جاسوسی، بیهوش شد و پس از آن فوت کرد.

مُرسی، آگوست ۱۹۵۱ میلادی در روستای العدوه در استان الشرقیه به دنیا آمد. او پنجمین رئیس‌جمهور مصر و اولین رئیس جمهور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ و اولین رئیس جمهور منتخب تاریخ مصر لقب گرفت.

وی پیش از ریاست جمهوری، عضو دفتر ارشاد گروه اخوان المسلمین بود و ریاست حزب آزادی و عدالت را پس از تاسیس آن برعهده گرفت. در کارنامه فعالیت‌های سیاسی وی، حضور در پارلمان مصر موسوم به مجلس الشعب طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی به چشم می‌خورد.

محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ و در اقدامی که طرفدارانش آن را کودتا می‌خوانند، توسط عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور کنونی مصر برکنار و روانه زندان شده بود.

اردوغان: به مرگ طبیعی «مرُسی» معتقد نیستم

رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی گفت: من به مرگ طبیعی «مرُسی» معتقد نیستم؛ برخی ها از جنازه او هم هراس دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: معتقد به مرگ طبیعی محمد مرسی نیستم.

رئیس جمهوری ترکیه در این خصوص ادامه دادک برخی از جنازه مرسی نیز هراس دارند. دنیا در قبال اعدام ۷ جوان مصری سکوت اختیار کرد. اکنون نیز بسیاری سکوت کرده اند.

اردوغان پس از اقامه نماز میت غیابی با شهید خواندن مُرسی اعلام کرد: اعتقادی به مرگ طبیعی وی ندارم. اروپا نیز مانند رویدادهای پس از کودتای مصر در قبال شهادت مرسی سکوت کرده است.

گفتنی است، مراسم نماز میت غیابی برای محمد مُرسی اولین رئیس جمهور منتخب مردم مصر با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مسجد فاتح استانبول برگزار شد. علی ارباش رئیس امور دینی ترکیه امامت این نماز را برعهده داشت. چندین تن از وزرا و مقامات کشوری ترکیه نیز در این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است، محمد مرسی رئیس جمهوری سابق مصر در جلسه محاکمه مربوط به پرونده «جاسوسی»، ناگهان از حال رفت و پس از آن فوت کرد. بر اساس اعلام الجزیره، جسد وی بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. وزارت کشور مصر نیز در پی اعلام درگذشت محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در این کشور آماده باش اعلام کرد. مُرسی سیاستمدار مصری و پنجمین رئیس جمهوری مصر بود. وی رئیس سابق حزب آزادی و عدالت، یک حزب تأسیس شده توسط اخوان المسلمین نیز بود. محمد مرسی نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ بوده و پیشتر از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نمایندهٔ پارلمان کشورش بود. وی در ۱۲ تیر سال ۱۳۹۲ پس از ناآرامی‌های چندروزه و حالت بحرانی کشور مصر توسط ارتش این کشور عزل و به زندان انداخته شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها