وقتی توهین به اهالی رسانه برای مسئولان هموارتر شده است!

سیلی به قلم

کد خبر: 1224653

توالی یک اتفاق حداقل برای اهالی رسانه دیگر حتی ارزش خبری هم ندارد. توهین به جامعه رسانه‌ای در نشست‌های خبری یا شبیه به آن اگر تکرار شود دیگر نمی‌توان نام «پدیده» بر آن گذاشت بلکه باید به آن «رویه» گفت. ماجرای تازه این توهین‌ها هم مربوط توئیت تازه فاطمه مهدیانی سردبیر خبرگزاری کار ایران است که خبر داده در جریان اولین سالگرد مرحوم دعایی محافظان سید حسن خمینی ضمن ضرب و شتم خبرنگار این رسانه اقدام به توقیف موبایل و حبس یک ساعته او کرده‌اند. این ماجرا هر چقدر برای آنها تازگی داشته باشد برای اهالی رسانه تازه نیست. اگر شامگاه دیروز نامه‌ای از سوی سید حسن خمینی منتشر شد که در آن از خبرنگار این رسانه عذرخواهی شده بود.

سیلی به قلم

اخلاق در خاک

تهیه فهرستی از اتفاقات مشابه کاری بیهوده است که این سیاهه مطول‌تر از حوصله خواننده است. اما آنچه می‌توان از این توالی تلخ برداشت کرد اینکه فاصله زمانی این گونه اتفاقات به شکل معناداری رو به کوتاه شدن می‌رود. هنوز آنقدر نگذشته است که رفتار زننده علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی را در مواجهه با خبرنگار یکی از رسانه‌ها در مازندران از یاد ببریم. جایی که او در برابر پرسش خبرنگار یکی از رسانه‌های محلی علاوه بر توهین حکم به اخراج این خبرنگار از جلسه می‌دهد! این رفتار خیلی زود واکنش ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی دولت هم به همراه داشت. او این اقدام را «نشان از تفرعن حاکم بر بخشی از بدنه مدیران» دانسته بود و البته به ضعف نظام صنفی رسانه‌ای هم اشاره کرد. البته که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در اطلاعیه‌ای در برخورد با مسئولانی که جایگاه روزنامه‌نگاری را درک نکرده و توهین روا می‌دارند اعتراض کرده و پیشنهاد داد  از پوشش خبری فعالیت‌های آنان خودداری کنند.

چرا فیلم می‌گیری؟!

اقدام نزدیک دیگر مربوط به اسفند سال گذشته در تبریز است. جایی که رئیس شورای شهر این شهر بنا به ادعای خبرنگار به او سیلی زده است. اگرچه پس از ای اتفاق این مسئول ادعا کرد تنها مانع از فیلم‌برداری این خبرنگار شده و حتی مدعی شد فرد خبرنگار به او فحاشی کرده است. این ماجرا حتی به محکوم کردن وزارت ارشاد برای مجوز دادن به فعالیت این خبرنگار هم انجامید!

توی دهانت می‌زنم!

قصه فرماندار رفسنجان هم از یک ویدیوی کوتاه آغاز شد؛ ویدیویی که باز ابتدا ازسوی یکی از کاربران همرسان شد و بعد، به‌دلیل آنچه در آن ثبت و ضبط شده بود، چنان مورد توجه گروهی بزرگ از کاربران قرار گرفت و در این شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که تنها پس از چند ساعت واژگانی همچون «فرمانداری رفسنجان» را در رده هشتگ‌های داغ قرار داد. ویدیویی که در آن فرمانداری رفسنجان با لحن و کلامی موهن یک خبرنگار استانی را تهدید به ضرب و شتم می‌کند! دیالوگ رد و بدل شده که در آن رویارویی رسانه‌ای میان علی‌اکبر پورمحمدی و یک خبرنگار درگرفت و پس از انتشار تصاویر ویدیویی لحظه وقوع در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌های انتقادی گسترده‌ای را در پی داشت. واکنش‌هایی که حتی به حساب کاربری سخنگوی دولت در توییتر نیز رسید و علی بهادری‌ جهرمی نیز در توییتی نوشت که «‌دوران‌ بدزبانی با خبرنگاران‌ گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت‌مردان ضروری است!» و هشتگ زد: «فرماندار رفسنجان» این واکنش غیررسمی اما تنها واکنش دولت در این ماجرا نبود و حدود 24 ساعت پس از انتشار ویدیو در شبکه‌های اجتماعی، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در خبری که منتشر کرد، نوشت: «در پی رفتار نامناسب سرپرست فرمانداری رفسنجان با یکی از خبرنگاران، احمد وحیدی وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار کرمان، دستور عزل علی‌اکبر پورمحمدی را صادر کرد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها