فروش لوازم خانگی ایران با عنوان کالای خارجی قاچاق

برچسب خارجی روی کالای ایرانی!

کد خبر: 1231422

«خلاف هم قاعده دارد!» این جمله در نگاه اول متناقض به نظر می‌رسد. اینکه بدانیم باید حتی در انجام یک عمل غیراخلاقی خلاف قانون چیزی به نام «اخلاق» را رعایت کنیم. اما این را هم می‌دانیم که این ترکیب پارادوکسیکال خیلی وقت‌ها جزو مرامنامه‌های خلافکاران بوده است. حتی آنقدر رایج بوده که اصطلاحی هم برای لات‌های خلافکار قدیم و لوطی‌های آن زمان پدید آمده است. اما حالا شرایط تغییر کرده، آنقدر که حتی خلافکاران و قاچاقچیان هم دست به کم‌فروشی می‌زنند! ماجرا این است که بسیاری از قاچاقچیان لوازم خانگی در حال حاضر حتی در ارائه جنس قاچاق خود به مشتریان هم تقلب می‌کنند! این تازه‌ترین ترفند فروشندگان لوازم خانگی است برای پرپول‌تر کردن جیب‌های پولشان.

برچسب خارجی روی کالای ایرانی!

طی سالیان گذشته به‌دلیل عدم فرهنگ‌سازی و توسعه نیافتن کیفی برخی لوازم خانگی، مردم تمایل زیادی به خرید مارک‌ها و برندهای خارجی دارند. این در حالی است که در برخی کالاها با کمبود موجودی روبه‌رو هستیم. از این رو همانند بازار پوشاک و برنج، تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز محصولات تولید داخل را با برندهای مطرح جهان به مشتریان می‌فروشند.

 

جاروبرقی پاکشوما با برند بوش!

قیمت لوازم خانگی در سال جاری چندین بار افزایش یافته ولی از میزان فروش نسبت به سال گذشته کاسته شده است. با نوسانات قیمت دلار، شاهد آن هستیم که قیمت لوازم خانگی خارجی کاهش داشته، لکن لوازم خانگی داخلی وقتی با افزایش قیمت دلار گران می‌شود، دیگر هرگز با کاهش قیمت دلار رنگ کاهش قیمت به خود نمی‌گیرد. طبیعتا وقتی به بازار امین‌حضور سری بزنیم، نمی‌توان گفت این میزان جنس خارجی توسط کوله‌بران و ماشین‌های شوتی وارد کشور شده است.برخی فعالان معتقدند تولیدکنندگان داخلی در وضعیت فعلی توانایی تولید برخی محصولات همچون سرخ‌کن، قهوه‌ساز یا جاروبرقی را ندارند؛ به طوری که سام، اسنوا و پارس خزر هم اکنون توانایی تولید چندانی ندارند و اجناس‌شان را چهار ماه بعد از پرداخت پول به مشتریان تحویل می‌دهند. بنابراین نیاز مردم تنها با واردات تامین می‌شود. متاسفانه با تحریم و اعلام ممنوعیت ورود کالاهای خارجی، شاهد آن بودیم که سودجویان از آب گل‌آلود بازار لوازم خانگی ماهی گرفتند به همین دلیل تقلب در بازار لوازم خانگی رواج دارد به طوری که برند ال‌جی خصوصا لباسشویی به‌کرات روی محصولات داخلی چسبانده شده و لوازم خانگی ایرانی با این مارک به فروش می‌رسد. از طرف دیگر جارو برقی پاکشوما و هیمالیا نیز در وضعیت فعلی با برند بوش به مشتریان عرضه می‌شود. 

واردات لوازم خانگی ممنوع نیست! 

بیشتر اجناس و لوازم خانگی خارجی موجود در بازار از بنادر کشور ترخیص و حقوق گمرکی نیز توسط دولت از آنها دریافت می‌شود، این در حالی است که در کشورمان توهمی به نام ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی وجود دارد که صحت ندارد. البته پس از ترخیص از گمرک به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شود اما دولت از آن حقوق گمرکی گرفته است به طوری که ساید‌بای‌ساید ۱۷تا ۲۰ میلیون تومان حقوق گمرکی اخذ می‌شود. در بهترین حالت قیمت یخچال فریزر ساید‌بای‌ساید ال‌جی با دلار ۵۰ هزار تومانی ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان باید به دست مصرف‌کنندگان برسد این در حالی است که هم‌اکنون قیمت این محصول در بازار داخل ۸۰میلیون تومان برای مصرف‌کننده است در حالی که قبل از عید ۴۸میلیون تومان بود و حتی ساید‌بای‌ساید مدل دووی ایرانی و اسنوا نیز دیگر با قیمت ۳۵ میلیون تومان در بازار موجود نیست.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها