سریال آمارهای نادرست وزیر رفاه همچنان ادامه دارد

چه کسی به وزیر آمار می‌دهد؟!

کد خبر: 1242032

وزیر کار و رفاه تنها در فاصله کوتاه چند ماهه دوباره در گفته‌های خود استناد به آمارهای نادرستی کرده است. این بار درباره سن امید به زندگی ایرانیان که به گفته او از 53 سال به 78 سال رسیده است. در اینکه سن امید ایرانیان افزایش داشته است شکی نیست، با هر مولفه آماری و پژوهش مستندی هم که این موضوع را بررسی کنید به صحت افزایش سن امید ایرانیان طی 5 دهه اخیر پی می‌برید اما اینکه فقط طی چند ماه وزیر کار و رفاه در گفته‌های خود استناد به آمارهای اشتباهی می‌کند کمی نگران کننده است. این در حالی است که بدانیم درباره آمار امید به زندگی ایرانیان اعلام شده توسط او تقریبا نزدیک به درستی است!

چه کسی به وزیر آمار می‌دهد؟!

آمارهای وزیر کار

امید به زندگی افزایش داشته؟

پاسخ به این پرسش مثبت است. آمار امید به زندگی در ایران از بدو تولد نشان دهنده این است که انتظار می‌رود یک نوزاد تا چه سنی عمر کند. به این معنا که در سال‌های دهه ۳۰ شمسی انتظار می‌رفت تا یک نوزاد تا ۴۴ سالگی عمر کند، این به دلایل مختلفی اعم از باورهای مردم، بیماری‌ها، کمبودهای اقتصادی و اجتماعی بود.

به طور کلی روند نمودار امید به زندگی در ایران رو به افزایش بوده است. بر اساس آمارها که در نمودار هم مشخص است سن امید به زندگی ایرانیان در سال 57 حدود 56 سال بوده است که تا سال 61 رو به افول گذاشته و به سن 53 سالگی می‌رسد. اما از آن سال تا سال 1399 در شیب قابل توجه و معنادار افزایشی به سن 75 سال رسیده است.

ریشه‌کنی‌ فقر مطلق؟

این اولین بار نیست که آمارهای صولت مرتضوی نادرست از آب درمی‌آید اما توالی مکرر آن می‌تواند در نوع تصمیم‌گیری فردی در اندازه‌های وزارت مشکل‌ساز باشد. همین چند هفته پیش هم او مدعی ریشه‌کن شدن فقر مطلق در ایران بود. این جمله از زبان او که رسانه را می‌شناسد و خود موسس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان بوده عجیب‌تر از هر کس دیگری است. او در حالی مدعی ریشه‌کنی فقر مطلق بود که تنها در یک نمونه پژوهش تازه صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در خرداد همین امسال گفته شده میزان فقر در جامعه ایرانی از 19درصد به 30درصد افزایش پیدا کرده است. اگرچه ذکر این نکته ضروری و مهم به نظر می رسد که بدانیم پس از فراگیری کرونا میزان فقر در جهان شیبی صعودی به خود گرفته است و جامعه ایرانی هم از این موضوع مستثنا نیست. عنوان گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس «وضعیت فقر و ویژگی های فقرا در دهه گذشته (دهه 90)» است. ازجمله نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شده این است که درحال حاضر بیش از یک سوم جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارند اما نکته دیگر این است که خانواده های بالای خط فقر هم فاصله چندانی با رفتن به زیر خط فقر ندارند و مدام به این منطقه نزدیک تر می شوند.

آمار عجیب اشتغال

سال گذشته بود که مرتضوی در ادامه ارایه گزارش‌های خود درباره عملکرد مجموعه‌ای که تازه از پاییز همان سال سکان هدایت آن را در دست گرفته بود، اظهار کرد دولت توانسته در مدت یکسال حدود یک میلیون شغل ایجاد کند. با پایان یافتن تقریبی فصل تابستان سال ۱۴۰۲، وزیر کار این‌بار در تلویزیون و در برنامه صف اول اعلام کرد قوه مجریه در مدت ۲ سال از دوره جدید؛ موفق به ایجاد ۱ میلیون و ۹۷۰هزار شغل جدید در کشور شده است.  اما این آمار هم به شکل عجیبی نادرست از آب درآمد آنقدر که مرکز آمار ایران اعلام کرد کمی بیش از یکچهارم تعداد شغل مورد ادعای وزیر کار صحیح است. به این معنا که او به نوعی چهاربرابر آمار رسمی و واقعی ایجاد اشتغال کرده بود!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها