افزایش شش برابری عوارض در دوره شهرداری حناچی/ ساخت و ساز مسکن چگونه در تهران گران شد؟

کد خبر: 1066169
افزایش شش برابری عوارض در دوره شهرداری حناچی/ ساخت و ساز مسکن چگونه در تهران گران شد؟

گروه سیاسی فردا- پیروز حناچی شهردار تهران که احتمالا هفته های پایانی حضور خودش در این مسند را سپری می کند عدم شهرفروشی را بزرگ ترین مگا پروژه شهرداری در دوره مدیریت خودش دانسته و به آن افتخار می کند اما بررسی ها نشان می دهد کاهش ساخت و ساز مسکن در تهران بیش از آنکه مگا پروژه حناچی باشد ناشی از سیاست های شهردار و اعضای شورای شهر در افزایش چشمگیر هزینه ساخت مسکن است.

حناچی و برخی اعضای شورای شهر صدور مجوزهای متعدد ساخت و ساز مسکن در دوره گذشته مدیریت شهری را به عنوان یک نقطه تاریک در کارنامه شوراهای گذشته مورد ارزیابی قرار می دهند اما ارزیابی جدول افزایش هزینه های ساخت و ساز در حوزه عوارض شهرداری تهران نشان می دهد سیاست های چهار سال اخیر خصوصا در دوره شهرداری حناچی موجب افزایش 6 برابری عوارض و در پی آن کاهش درخواست ها برای صدور پروانه ساخت و ساز شده است.

ساخت و ساز تهران

آنچه به عنوان شهر نفروشى یا عدم فروش تراکم در گزارش سه سال اخیر شهردارى دیده مى شود ناتوانى ساکنان تهران جهت ساخت و ساز و عدم تمایل به دریافت پروانه ساخت همچنین عوارضى است که در شوراى پنجم به شکل نجومى افزایش یافته است.

با توجه به آغاز فعالیت شورای شهر پنجم از سال 1396  می توان هزینه های عوارض دوره گذشته شهرداری را تا سال 1395 مورد بررسی قرار داد. بر این اساس طبق نمودار میزان دریافتی عوارض شهرداری در بازه چهار ساله 91 تا 95 در دوره شورای چهارم به طور میانگین بین یکصد تا یکصدو سی هزار تومن به ازای هر متر مربع بوده که افزایش تقریبا 30% در طول یک دوره شورای شهر را نشان می دهد و همین رقم در فاصله سال های 95 تا 1400 خصوصا در سه سال آخر و در دوره شهرداری حناچی نموداری باورنکردنی را شکل داده که از آن تحت عنوان شهرنفروشی تعبیر می شود. هزینه دریافتی نهایی شهرداری بر این اساس تقریبا از هر متر 130 هزار تومان به بیش از 700 هزار تومان در سال 1400 رسیده که البته همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد. به همین دلیل پیروز حناچی معتقد است مگا پروژه او در دوره سه ساله مدیریت شهری اصطلاحا شهرنفروشی و در واقع جلوگیری از ساخت و ساز در شهر تهران بوده که البته خروجی آن هم در بازار مسکن و افزایش چشمگیر قیمت ها در سه سال اخیر به وضوح قابل بررسی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها