جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران/ ایرانگردی ویروس آفریقایی + نقشه وضعیت کرونایی

کد خبر: 1066285

روز گذشته درحالی مرگ دو نفر از هموطنان براثر ابتلا به ویروس جهش یافته هندی و آفریقایی کرونا تایید شد که کارشناسان براین باورند قدرت سرایت بالای این ویروس می‌تواند بحرانی تازه در سراسر کشور ایجاد کند.

جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران/ ایرانگردی ویروس آفریقایی + نقشه وضعیت کرونایی

خبرگزاری تسنیم: روز گذشته رسماً مرگ دو هموطن در استان هرمزگان براثر ابتلا به ویروس جهش یافته هندی و آفریقایی کرونا در استان هرمزگان تایید شد، درحالی که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا همواره نسبت به انتشار این نوع از ویروس منحوس و آثار مخرب آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

نزدیک به 10 روز پیش بود که مسئولان وزارت بهداشت رسماً ورود ویروس جهش یافته هندی کرونا به کشور را تایید کردند، خبری که می‌توان از آن به عنوان سوغاتی شوم کارگران هندی یاد کرد و به سرعت شاهد تایید گردش این ویروس در استان هرمزگان، بوشهر و البته آذربایجان غربی بودیم.

اتفاقی که ظاهرا تنها با گذشت همان دوره نهفتگی ویروس یا 14 تا 12 روزی که برای بروز علایم بیماری پزشکان تایید کردند، به نگرانی تازه‌ای برای نظام بهداشت و درمان ایران تبدیل شده است. چون قدرت سرایت بالای این نوع از ویروس، تهاجمی‌تر شدنش و البته عدم پاسخ به درمان‌های موجود می‌تواند دردسری بسیار نگران کننده برای ایران شناخته شود.

ایرانی که به گفته وزیر بهداشت درصورت آغاز چرخش ویروس جهش یافته هندی و انگلیسی در آن تضمینی برای استوار ماندن کادر درمانش نیست و احتمالا اخبار نگران کننده بسیار بدتری را در رسانه‌ها با ایرانگردی این نوع از ویروس‌ کرونا خواهیم شنید و نباید فراموش کنیم که در بسیاری از آزمایشگاه‌های تشخیصی معمول امکان شناسایی این نوع از ویروس‌های جهش یافته وجود ندارد..

به‌هرحال مسئولان بهداشت و درمان استان هرمزگان دیروز رسما تایید کردند که دو هموطن 71 و 28 ساله در شهرستان‌های پارسیان و میناب به دلیل ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقایی کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ خبری که با توجه به سن این دو نفر نشان می‌دهد خطر جدی و البته بسیار تلخ است.

نگرانی بیشتر درست زمانی ایجاد می‌شود که ظاهرا در همین استان از دو هفته پیش تا امروز 44 مورد کرونای آفریقایی هم فقط در شهرستان‌های پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه شناسایی شده است درست شهرستان‌هایی که از نظر تردد، جمعیت و البته میزان جمعیت سیال می‌تواند محلی برای آغاز سفر دور ایران ویروس جهش یافته باشدو اتفاقاً مسئولان بهداشت و درمان همین استان معتقدند چرخه ورود ویروس جهش یافته آفریقایی به مناطق همجوار شهرستان‌های یاد شده آغاز شده است.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه ضمن ابراز نگرانی از احتمال آغاز کانون‌های بسیار خطرناک و بحرانی با ویروس جهش یافته تاکید دارند: ترسیم مسیر حرکتی این 44 مورد ابتلا در نوار ساحلی خلیج فارس نشان می‌دهد احتمالا باید در هفته آینده منتظر تایید ابتلا در استان‌های کرمان، بوشهر و البته فارس نیز باشیم .

 این گروه معتقدند با درنظر گرفتن مدل سرایتی ویروس ووهان یعنی 2.5 نفر به ازای هر یک بیمار در 5 روز دور از واقعیت نیست که از دو هفته پیش تا تایید رسمی مرگ دو مورد به دلیل ابتلا به این ویروس و البته ابتلای قطعی 44 مورد تاکنون چیزی حدود 150 مورد ابتلای قطعی به ویروس آفریقای جنوبی رخ داده باشد.

نگرانی اصلی این گروه از متخصصان بهداشت و درمان اینجاست که با درنظر گرفتن جابجایی گسترده جمعیت از مناطق یاد شده به شهرهای صنعتی و البته پایتخت ایرانگردی ویروس آفریقایی رسماً آغاز شده باشد و شاهد مثالش هم تایید ورود ویروس هندی به شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی است، یعنی از جنوب ایران به شمال غربی کشور آنهم فقط در چند روز که قطعا عامل نگرانی گسترده است.

نقشه وضعیت کرونایی

البته این پایان ماجرا نیست چون نگرانی فقط در محدوده‌های مشخص شده نقشه بالا وجود ندارد و به دلیل ترددهای مرزی میان کشورهای همسایه شرقی ایران یعنی در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و البته کرمان احتمال بروز مشکل در آینده نزدیک وجود دارد هرچند تا این لحظه هیچ خبر رسمی و تایید شده از وجود این نوع ویروس جهش یافته از سوی وزارت بهداشت منتشر نشده است، اما کاهش رعایت پروتکل‌ها در این مناطق می‌تواند دردسری بزرگ و باری بسیار سنگین برای نظام سلامت ایران ایجاد کند.

کارشناسان بهداشت و درمان  براین موضوع اتفاق نظر دارند که جمعیت سیال و البته جابجایی احتمالی بیماران بدون علامت - که در ایران سابقه‌دار است و چندی پیش شاهد جابجایی 40 هزار بیمار کرونا مثبت بوده‌ایم - به‌خصوص در کلانشهرهایی مثل تهران و شهرهای صنعتی در هفته‌های آینده می‌تواند چالشی قابل تامل باشد.

این گروه معتقدند رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و ادامه محدودیت‌ فعالیت اصناف، ادارات، سازمان‌ها و موسسات در کلانشهرها الزامی است چون تردد در سطح شهر و استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌تواند سرعت انتشار احتمالی ویروس جهش یافته و افزایش بار ورودی بیماران تازه به مراکز درمانی بسیار بسیار گسترش دهد، خصوصاً اینکه شناسایی بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته کمی دشوارتر شده و همه آزمایشگاه‌ها امکان این کار را ندارند.

در این زمینه البته بیماریابی فعال و اعمال قرنطینه اجباری تمامی افرادی که با بیماران ارتباط داشته‌اند در دوره نهفتگی ویروس راهکاری بسیار کارآمد است که در کشورهای توسعه یافته مثل انگلستان، استرالیا، هلند و آلمان استفاده شده و اتفاقا دستاوردهای بسیاری داشته است، از این رو افزایش تعداد مراکز تست رایگان، شناسایی دقیق بیماران  و قرنطینه آنها اکنون بهترین و ایمن‌ترین راهکار است.

شناسایی 111 مبتلای جدید به کووید 19 در استان سمنان

حبیب‌الله خجسته پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، با اشاره به آمار مبتلایان و جان‌باختگان بیماری کرونا در شبانه‌روز گذشته اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته 111 مبتلای جدید در مراکز درمانی و بیمارستانی استان سمنان و در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود شناسایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: با احتساب این تعداد افراد مجموع مبتلایان به بیماری کرونا در استان سمنان به 37 هزار و 676 نفر رسید.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته متأسفانه یک نفر از هم استانی‌ها در اثر بیماری کرونا فوت شدند؛ خاطر نشان کرد: آمار جان‌باختگان کرونا از ابتدای شیوع تا کنون به یک هزار و 66 نفر رسید.

خجسته پور از ترخیص 31 بیمار کرونایی در 24 ساعت اخیر خبر داد و افزود: خوشبختانه تعداد افراد بهبود یافته از بیماری کرونا در استان سمنان مطلوب بوده و از ابتدای بیماری تا کنون نیز 10 هزار و 14 نفر با حال مناسب از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود مرخص شدند.

وی تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های استان سمنان را 237 نفر عنوان کرد و گفت: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون تعداد 28 هزار و 361 نفر مبتلا به بیماری نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان با بیان اینکه همه باید به فکر کادر درمان باشیم افزود: مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از سفر و دورهمی‌ها به کمک کادر درمان بیایند.

درحال تکمیل... .

نقشه وضعیت کرونایی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها