نمکی: در مرزهای شرقی اردوگاه ایجاد کنیم

کد خبر: 1079541

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید برای افراد سرگردان که در اثر ناملایمات سیاسی افغانستان در این طرف یا آن طرف مرزها اردوگاه ایجاد کرده و بیماری را زمین گیر کنیم،گفت:بیش از 250 هزار اتباع افغانستانی را به صورت رایگان در بیمارستان‌ها مداوا کرده‌ایم و هیچ سازمان بین المللی دیناری به ما کمک نکرده است.

نمکی:  در مرزهای شرقی اردوگاه ایجاد کنیم

سعید نمکی، وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه استانی کشور با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در کنترل اپیدمی کرونا در کشور، اظهار داشت: در ماه رمضان در برخی نقاط نوشتم تا برگزاری نمازها و نماز عید فطر برگزار نشود. البته انتخابات شوراها به ویژه شوراهای شهر و روستا تأثیر زیادی در روند کرونا داشت، آن هم با برگزاری میهمانی‌ها که موج بیماری را شعله‌ورتر کرد.

وی ادامه داد: پس از آن گرفتاری را در مرزها به ویژه مرزهای جنوب و شرق کشور داشتیم که با توجه به تغییرات سیاسی در افغانستان صورت گرفت، اگرچه نیروهای مسلح تلاش بی‌وقفه‌ای را در مرزها داشته و مراقبت‌ها را ده‌برابر کرده اما بنده می‌دانم عریض و طویل بودن این مرزها به راحتی قابل کنترل نیست و هر روز فوجی از ورودی‌های آلوده به ویروس را از مرزها به اقصا نقاط کشور داشته‌ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز آلودگی با ویروس دلتا تعداد قابل توجهی از استان‌ها را دچار مشکل کرده و این از گرفتاری‌های ماست، گفت: به شکلی که آماری که از هرمزگان داریم در آنجا در خصوص تخت تحت فشار قرار داریم. در سیستان و بلوچستان گرفتار هستیم اما به شکلی موضوع مدیریت می‌شود.

نمکی با اشاره به همکاری‌های وزارت بهداشت با سازمان بسیج در کنترل اپیدمی کرونا در کشور، یادآور شد: اول باید بیماری‌یابی گسترده، محله‌محور و خانه به خانه را داشته باشیم. دومین کار درمان سرپایی بیماران در مراکز 16 ساعته است که آن را ادامه دهیم؛ ضمن اینکه باید به مراکز درمان بستری موقت که بیمار داروی ضدویروسی را دریافت کند توجه کنیم و این تجربه در پیک چهارم نشان داد که یکی از موفق‌ترین تجربه‌های دوران کرونا بوده است.

وی با بیان اینکه پیک چهارم علی رغم موارد بیشتر بستری نسبت به پیک سوم، دارای مرگ‌های نصف پیک سوم بوده است، گفت: کمک‌های مؤمنانه بسیج و پیگیری وضعیت افراد بستری در منزل و قرنطینه و مراقبت را با بسیج باید دنبال کنیم؛ ضمن اینکه باید توجه کنیم تعدادی از آوارگان از کشور افغانستان به کشور می‌آیند و مجبوریم اردوگاه‌هایی را داشته باشیم و بیمار و بیماری را در آنجا زمین‌گیر کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با انجام این اقدام باید برای افراد سرگردان در مرزها که در اثر ناملایمات سیاسی افغانستان پناه آورده‌اند را در این طرف یا آن طرف مرز اردوگاه تهیه کنیم، گفت: ما بیش از 250 هزار اتباع افغانستانی را به صورت رایگان در بیمارستان‌ها مداوا کرده‌ایم و هیچ سازمان بین المللی  دیناری به ما کمک نکرده است؛ در نتیجه باید در کنار نیروهای بسیج و نیروی مسلح این اقدامات را انجام دهیم و در کنترل مرزها و عدم ورود غیرمجاز به شدت مراقبت داشته باشیم.

نمکی با اشاره به اینکه مرزهای غرب و شمال غرب کشور قابل کنترل است، ابراز داشت: این در شرایطی است که مرزهای جنوب و شرق کشور به دلیل گستردگی که دارند و آشفتگی که در کشور همسایه وجود دارد، تمام بار این موضوع روی دوش ماست و این مساعدتی است که نیروهای مسلح، بسیج، ارتش و ناجا به ما کمک خواهند کرد؛ در صورتی که اگر این موضوع را به خوبی انجام ندهیم علاوه بر بیماران کرونایی، بیماری آلتور و بیماری‌های دیگر مربوط به فصل تابستان نیز وارد خواهد شد./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها