چطور کمبود ویتامین‌ها از روی صورت تشخیص بدهیم؟

کد خبر: 1110369

برای حفظ سلامت بدن مصرف مواد غذایی مغذی و سرشار از ویتامین حائز اهمیت است. از این رو افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا به دلیل شرایط جسمی مجبور به رعایت نوعی رژیم غذایی خاص هستند، باید جایگزین غذایی سالمی در رژیم غذایی خود بگنجانند.

چطور کمبود ویتامین‌ها از روی صورت تشخیص بدهیم؟

کمبود هر نوع ویتامین در بدن می‌تواند به بدن ضرر برساند و فرد را در انجام فعالیت‌های مختلف با مشکل روبرو کند. با توجه به اینکه مصرف ویتامین‌ها برای رشد و سلامت بدن ضروری است، کمبود هر نوع ویتامین ممکن است با علائمی همراه باشد و ممکن است تغییرات خاصی را در بدن از جمله صورت ایجاد کند.

روزنامه تایمزآو ایندیا در گزارشی به نشانه های کمبود برخی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی روی صورت اشاره کرده است:

آکنه و خشکی پوست: آکنه و خشکی پوست می تواند پیامد تغییرات هورمونی یا نتیجه انباشت آلودگی و میکروب باشد. با این حال کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن با تغییرات روی پوست همراه خواهد بود. کمبود ویتامین A و E می تواند منجر به ایجاد آکنه در صورت شود همچنین سطح پایین ویتامین B۱۲ پوست را رنگ پریده نشان دهد.

ورم و پف کردن چشم ها: آلرژی ممکن است باعث ورم چشم‌ها شود اما اگر این نشانه به طور متداول مشاهده شود، ممکن است نشانه پایین بودن سطح ید در بدن باشد. بررسی‌های انجام شده حاکی از ارتباط کمبود ید با بیماری های تیروئید است که اغلب می تواند منجر به خستگی، افزایش بی دلیل وزن و پف کردن چشم‌ها شود.

خونریزی لثه ها: کمبود ویتامین C می تواند آسیب های زیادی به بدن و سلامت وارد کند. یکی از نشانه های کمبود این ویتامین خونریزی لثه است. علائم دیگر ممکن است شامل کبودی بی دلیل، خونریزی و درد مفاصل و عضلات باشد.

تغییر رنگ لب: تغییر رنگ لب ها و بی رنگ شدن آن می تواند نشانه بسیاری از بیماری های زمینه ای باشد. با این حال، اغلب یکی از شایع ترین علائم کم خونی به حساب می آید؛ وضعیتی که حاکی از سطح پایین گلبول قرمز خون است. پایین بودن سطح آهن خون با کاهش تعداد گلبول های قرمز همراه است و حمل اکسیژن به بافت های بدن را دشوار می کند. از این رو می تواند منجر به تغییر رنگ پوست و لب ها شود.

آسیب دیدگی و خشکی مو: موهای آسیب دیده و خشک ممکن است نشانه کمبود بیوتین یا ویتامین B۷ نیز باشد. بیوتین از جمله مواد مغذی است که به تغذیه موها کمک می کند بنابراین سطح پایین این ماده منجر به شوره سر و خشکی موها می شود. به غیر از آن، شکنندگی ناخن و نازک شدن مو نیز از دیگر نشانه های کمبود این ویتامین است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها