جعبه سیاه فاجعه منا در دادگاه/ارسال اطلاعات حاجیان ایرانی به عربستان

کد خبر: 1129908

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی «حرکه‌النضال» روز دوشنبه به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

جعبه سیاه فاجعه منا در دادگاه/ارسال اطلاعات حاجیان ایرانی به عربستان

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی «حرکه‌النضال» روز دوشنبه به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

فرج‌الله چعب، سرکرده این گروهک تروریستی و همدستانش علاوه بر اتهامات متعددی که به آن‌ها وارد است، متهم است اطلاعات حجاج ایرانی را به مدت ۱۰سال برای مقامات اطلاعاتی عربستان ارسال کرده است؛ موضوعی که می‌تواند به عنوان جعبه سیاه پرده از بسیاری از لایه‌های فاجعه منا در سال ۹۴ که به شهادت ۴۶۴ نفر از حجاج ایرانی منجر شد، بردارد؛ فاجعه‌ای که البته دولت عربستان تاکنون از پذیرش مسئولیت آن شانه خالی کرده است.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای جلسه قاضی افشاری از نماینده دادستان خواست ضمن قرار گرفتن در جایگاه به قرائت ادامه کیفرخواست بپردازد.

وزیری، نماینده دادستان گفت: متهم درباره چت‌های خود با منال مسلمی (یکی از عناصر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و عامل وصل گروهک تروریستی حرکه‌النضال به رژیم غاصب صهیونیستی) که از وی کشف شده اقرار کرده که منال مسلمی همه ارتباط‌ها را با اسرائیل ترتیب می‌داده است. شخصی به نام امیرا که فردی صهیونیست ساکن امریکا و اسرائیلی است، به عنوان وکیل، کار‌های حقوق بشری گروهک تروریستی حرکه‌النضال را انجام می‌داد.

ارتباط چعب با سیا

وزیری با بیان اینکه حبیب اسیود (فرج‌الله چعب) در اقرار‌های خود به بیان ارتباطش با سازمان سیا اعتراف کرده است، گفت: حبیب اسیود به ارتباط خود از سال ۲۰۰۹ میلادی و دیدار با دو نفر از افراد سازمان اطلاعات امریکا اعتراف کرده است.

در ادامه جلسه تصاویر کنفرانسی در سال ۲۰۱۹ در نیویورک امریکا به نمایش درآمد که در این نشست عناصر حرکه‌النضال حضور داشتند. در این جلسه دادگاه تصویری از دیدار برایان هوک، رئیس اقدام علیه ایران دولت ترامپ با سعید حمیدان از اعضای حرکه‌النضال منتشر شد. همچنین تصویری از یکی از کارمندان بی‌بی‌سی در جلسه خبری حرکه‌النضال منتشر شد که نماینده دادستانی در این باره گفت: حضور عنصر بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی در چنین جلسه‌ای چه معنایی دارد؟ آن هم به صورت نامحسوس!

اقرار متهم به اقدامات تروریستی

نماینده دادستان در این جلسه تأکید کرد: «متهم اقرار داشته است: من نقش خود درباره جرائمی را که انجام داده‌ام، منکر نمی‌شوم. متهم اقرار داشته بعد از خروج از کشور چند عملیات در منطقه هفت‌تپه شهرستان شوش را هدایت و اجرا کرده است. متهم اقرار داشته عملیات‌هایی را اعم از ترور شخصیت‌ها در کشور و به ویژه خوزستان طراحی کرده که در دستور کار عناصر این گروهک بوده است.»

نماینده دادستان در ادامه تصاویری از یک نشست در سال ۲۰۱۷ در هلند به نمایش گذاشت و توضیح داد: در این فیلم مشاهده می‌کنیم که رسانه‌های رژیم سعودی اعم از العربیه و الاخباریه این نشست را پوشش می‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد، نشست‌های متعدد گروهک حرکه‌النضال مورد حمایت همه‌جانبه عربستان سعودی قرار داشته است. در این نشست عنصر اطلاعاتی رژیم سعودی در کنار رئیس دفتر ترکی فیصل حضور دارند.

دریافت ماهانه ۲۰‌هزار دلار از دستگاه اطلاعاتی آل‌سعود

وی در تشریح مجدد نحوه وصل شدن متهم به سرویس جاسوسی عربستان از سال ۲۰۰۸ گفت: در قبال این ارتباطات، اخذ ماهانه ۲۰‌هزار دلار، اخذ یک کامپیوتر رمزدار از عربستان سعودی و تأسیس یک شبکه تلویزیونی مبنا قرار گرفته است.

نماینده دادستان یک نمونه از فیلم‌های شبکه احوازنا را در این جلسه منتشر کرد و گفت: شبکه احوازنا تریبونی برای اقدامات گروه تروریستی حرکه‌النضال علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است. در این فیلم می‌بینیم که این گروهک تروریستی به چه نحوی پایگاه بسیج را با پرتاب کوکتل مولوتف مورد حمله قرار داده است.

وی درباره نحوه وصل شدن متهم به سرویس جاسوسی عربستان گفت: متهم در ادامه خواستار ۲ میلیون یورو برای کمک به برنامه‌های تلویزیونی، ایجاد پیوند بین امریکا، عربستان و گروه‌های معارض جمهوری اسلامی و تخصیص هزینه برای همه سمینار‌ها و تظاهرات داخل کشور مطالبه کرده و این موارد از جمله محور‌هایی است که متهم در ارتباط با سرویس اطلاعاتی عربستان اقرار کرده است. موضوع بعدی لوگوی این گروهک تروریستی است. در این لوگو و در قسمت صدرش، عکس دو سلاح وجود دارد که این خود نشان می‌دهد ماهیت این گروهک، تروریستی است. در ادامه این گروه تصمیم می‌گیرد تصویر این دو سلاح را از لوگو بردارد و عکس یک نخل را جایگزین آن دو سلاح کند. این اقدامی ظاهری بوده است، زیرا این گروهک در عالم واقع سلاح‌های خود را زمین نگذاشته و به انواع اقدامات تروریستی دست زده است.

خرسندی از اقدام تروریستی علیه ایران

نماینده دادستان تقاضای پخش فیلم مصاحبه متهم با شبکه اورینت سوری از شبکه‌های معارض را مطرح کرد و افزود: متهم در مصاحبه با شبکه اورینت به صراحت به اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند. نماینده دادستان با اشاره به فیلم مصاحبه یعقوب نیسی، سخنگوی حرکه‌النضال در شبکه‌های معارض گفت: یعقوب نیسی در مصاحبه پخش‌شده به اقدامات نظامی متعدد علیه اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد. در ادامه جلسه دادگاه، مصاحبه‌ای از حبیب فرج‌الله چعب بعد از اقدام تروریستی ۳۱شهریور و حمله به رژه نظامی پخش شد که چعب از این اقدام تروریستی ابراز خرسندی داشته است.

نماینده دادستان خطاب به ریاست دادگاه اظهار داشت: متهم حاضر فردی است که اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخته و در این زمینه تبلیغ کرده و به آن افتخار می‌کند. چهار عضو اصلی گروهک تروریستی حرکه‌النضال در کشور‌های بلژیک و هلند در حال فعالیت هستند، اما تاکنون این کشور‌ها اقدامی برای دستگیری و محاکمه این تروریست‌ها نکرده‌اند. متهم اقرار کرده است «حبیب نبگان» قبل و بعد از هر حادثه تروریستی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به ویژه اینستاگرام و فیس‌بوک، اقدام به بازنشر مطالبی در این رابطه می‌کرده است که یکی از آن‌ها به حادثه تروریستی لشکر ۹۲ خوزستان بازمی‌گردد که در رشته توئیتی به زبان عربی نوشته بود: «بشارت‌ها ادامه دارد.»

اطلاعات حاجیان ایرانی را به اطلاعات عربستان می‌دادند

اعضای گروهک تروریستی حرکه‌النضال در زمان برگزاری مناسک حج در پوشش حجاج، وارد جمعیت حاجیان ایرانی شده و شخصیت‌های برجسته نظامی، انتظامی، امنیتی و روحانیون ایرانی را شناسایی و اطلاعات این افراد را از طریق رایانه رمزنگاری‌شده به سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی ارسال می‌کرده است، همچنین این افراد محل استقرار شخصیت‌های مهم کشور را در زمان برگزاری مناسک حج در هتل برای سرویس‌های اطلاعاتی عربستان ارسال می‌کردند.

در این جلسه دادگاه، تصویر عیسی مهدی فاخر که با عوامل سرویس اطلاعات عربستان و در پوشش حج دیدار داشت، منتشر شد. در ادامه تصویر ملاقات حبیب فرج‌الله چعب با معاون نخست وزیر بلژیک منتشر شد که منال مسلمی، عضو سرویس اطلاعاتی موساد و حما عدنان آل‌کثیر نیز در این جلسه حضور داشتند. نماینده دادستان با اشاره به ارتباط سران این گروهک با رژیم صهیونیستی گفت: سران گروهک حرکه‌النضال از رژیم صهیونیستی خواسته بودند در آموزش جنگ‌های چریکی، ساخت بمب، ترور افراد مهم و کلیدی و حمله به پایگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی کشور به آن‌ها کمک کند. متهم در اقرار‌های خود عنوان کرده قصد انتقال بمبگذاری‌ها از استان خوزستان به پایتخت را داشته است، به نحوی که وزارت نفت و مرکز اداره طرح توسعه نیشکر در تهران از جمله اماکنی بودند که این گروهک قصد بمبگذاری در آن را داشتند.

نماینده دادستان با اشاره به اقرار‌های متهم گفت: متهم گفته است، قصد انتقال بمب به تهران برای انجام اقدامات تروریستی در پایتخت را داشتیم که در مسیر انتقال بمب، نفرات ما شناسایی و عملیات ما ناتمام ماند که در ادامه مشغول بمبگذاری در خطوط نفت در شمال خوزستان شدیم و به همین موارد اکتفا کردیم. عناصر این گروهک به اتوبوس‌های راهیان نور نیز حمله مسلحانه کرده‌اند که یکی از این حملات در استان خوزستان منجر به شهادت امام جمعه شهرستان تایباد شد. حبیب فرج‌الله چعب در اقرار‌های خود عنوان کرده است، تأمین هزینه‌های بمبگذاری در کشور‌های ترکیه و امارات انجام می‌شد و از طریق صرافی‌ها به داخل کشور ارسال و در انتها نیز فیلم‌های بمبگذاری و حمله‌های تروریستی به سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی ارسال می‌شده است. متهم به طرح‌ریزی عملیات شلیک آرپی‌جی به هواپیما در فرودگاه اهواز اقرار کرده است که این عملیات اجرایی نشد.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها