بایدها و نبایدهای تغذیه مبتلایان به اومیکرون

کد خبر: 1130844

دکتر نیستانی در خصوص مصرف ویتامین دی تصریح کرد: این تجربه شخصی من است برای اکثر افراد دوز بالا و فاصله ای طولانی را ترجیح نمی دهم این مساله مثل بقیه مواد مغذی است و من با این موافق نیستم و می گویم دوز مناسب روزانه دریافت کنید این کار به دلایلی بسیار بهتر است.

بایدها و نبایدهای تغذیه مبتلایان به اومیکرون

 یک متخصص تغذیه درباره بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران شیوع کرونا به خصوص از نوع اومیکرون می گوید: در کسانی که علایم تنفسی شدید است و تنگی نفس دارند و سرفه های پشت هم و خلط زیاد دارند حتما باید فرد توسط پزشک معاینه شود و دارو بگیرد. حال در مورد خوردن دمنوش ها باید گفت عموما این مساله مشکلی ندارد. دمنوش ها عموما از نظر آنتی اکسیدان غنی هستند و مصرفشان از نظر ما منعی ندارد. ولی در مورد مفید بودن دمنوش ها هیچ مستند علمی نداریم اگر کسی فکر می کند با خوردن دمنوش حال بهتری دارد و آرام تر است می تواند ادامه بدهد.

شکلی از عفونت شدید در افراد فربه شایع تر است

دکتر تیرنگ نیستانی، در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که عده ای در دوران کرونا به سمت طب سنتی می روند و مصرف برخی دمنوش ها یا دارو های گیاهی را به هم توصیه می کنند، اساسا خوددرمانی روش صحیحی در دوران شیوع کروناست؟ اظهار داشت: بحث طب سنتی و داستان خوددرمانی متفاوت هستند. در اکثر مواقع اگر افراد عفونت های تنفسی دارند با توجه به اینکه در شیوع این سویه بنا را بر این می گذاریم و می گوییم ابتلا به همین نوع است تا زمانی که علائم دیگری ندارد و علائم تنفسی است و حالتی از گلو درد و گرفتگی بینی و حالتی از سرفه وجود دارد، عموما باید استراحت کرد و مصرف مایعات فراوان توصیه می شود. بسیاری از افرادی که دچار عفونت های تنفسی حاد هستند مقدار زیادی آب میوه مصرف می کنند در کسانی که مشکل وزن بالا دارند این کار خوبی نیست و من توصیه می کنم میوه مصرف کنند. کسانی که وزن بالا دارند عموما به شکل وخیم تری مبتلا می شوند. شکلی از عفونت شدید در افراد فربه شایع تر است. بنابراین وزن بالا عامل خطر است و در کسی که این مشکل زمینه ای دارد و عفونت را پیدا کرده است مصرف آب میوه خود به افزایش وزن کمک می کند.

در مورد مفید بودن دمنوش ها هیچ مستند علمی نداریم

وی افزود: در کسانی که علایم تنفسی شدید است و تنگی نفس دارند و سرفه های پشت هم و خلط زیاد دارند حتما باید فرد توسط پزشک معاینه شود و دارو بگیرد. حال در مورد خوردن دمنوش ها باید گفت عموما این مساله مشکلی ندارد. دمنوش ها عموما از نظر آنتی اکسیدان غنی هستند و مصرفشان از نظر ما منعی ندارد. ولی در مورد مفید بودن دمنوش ها هیچ مستند علمی نداریم اگر کسی فکر می کند با خوردن دمنوش حال بهتری دارد و آرام تر است می تواند ادامه بدهد ولی در کنار آن وقتی تب کردند باید یک استامینوفن و تب بر بخورند و مایعات بخورند و تغذیه خوب و متنوعی داشته باشند. کسانی که دچار بی اشتهایی شده اند بهتر است با یک مشاور تغذیه دیدار داشته باشند و راهنمایی شوند تا تغذیه خوبی داشته باشند.

نبایدهای تغذیه ای

دکتر نیستانی در خصوص اینکه بیماران کرونایی چه چیزهایی را نباید بخورند؟ تصریح کرد: عموما منع غذایی ندارند ولی غذاهای محرک و غذاهایی که خیلی تند است یا محتوای چربی بالایی دارد و این تیپ غذا ها را نه در کرونا بلکه در عفونت های تنفسی معمولا ترجیح می دهند مصرف نکنند به انضمام غذاهایی که بیمار حس می کند اگر بخورد به او نمی سازد که این مورد شخصی و فردی است ما عموما غذا های محرک را محدود می کنیم.

وی در مورد اینکه برای بچه ها چه توصیه تغذیه ای می شود؟ گفت: برای این گروه سنی همیشه توصیه همین است و فرقی نمی کند.

ایمنی چیزی جدا از کل فیزیولوژی بدن نیست

ما هیچ تک غذایی نداریم که تنها سیستم خاصی را تغذیه کند

تغذیه ای متعادل است که برای کل فیزیولوژی بدن مناسب باشد

این تخصص تغذیه درباره اینکه بعد از اینکه بیماران بهبود پیدا کردند برای تقویت سیستم ایمنی توصیه چیست؟ گفت: من اصلی کلی را می گویم ایمنی چیزی جدا از کل فیزیولوژی بدن نیست مثل سیستم قلب و گردش خون و عضله و … که کلا سیستم است. ما هیچ تک غذایی نداریم که تنها سیستم خاصی را تغذیه کند. تغذیه ای متعادل است که برای کل فیزیولوژی بدن مناسب باشد از جمله برای دستگاه ایمنی بدن. البته برخی از مواد مغذی اختصاصا کارکردی ویژه در دستگاه ایمنی دارند مثلا ویتامین آ و ویتامین دی و زینک به این صورت هستند و اختصاصا چنین ویژگی دارند ولی این به معنی آن نیست که اگر من تغذیه ای نامناسب دارم و بی اشتها هستم و چیزی نمی خورم کپسول زینک بخورم ایمنی من قوی بشود. چنین اتفاقی روی کره زمین رخ نمی دهد. البته داستان ویتامین دی کمی متفاوت است چون ما منبع غذایی قابل توجهی برای آن نداریم ما نمی توانیم بگوییم مکمل نخورید و از این غذا بخورید. چون باید ماهی سالمون بخورند که کیلویی ۵۰۰ هزار تومان است و باید هفته ای سه وعده بخورند. وقتی نمی توانیم داستان متفاوت می شود. ولی در خصوص باقی مواد مغذی با برنامه غذایی مناسبی زیر نظر متخصص نیاز به مکمل بر طرف می شود. در مورد ویتامین دی بسته به احوال فرد که شامل وزن و سن است این می تواند متفاوت باشد.

دوز مناسب روزانه ویتامین دی دریافت کنید

دکتر نیستانی در خصوص مصرف ویتامین دی تصریح کرد: این تجربه شخصی من است برای اکثر افراد دوز بالا و فاصله ای طولانی را ترجیح نمی دهم این مساله مثل بقیه مواد مغذی است و من با این موافق نیستم و می گویم دوز مناسب روزانه دریافت کنید این کار به دلایلی بسیار بهتر است. تک و توک مطالعاتی داریم که موید این نظر است مگر در شرایط خاص. من ترجیح می دهم مثل بقیه مواد مغذی دوز فیزیولوژیک روزانه بدهیم. حتی در مورد بچه ها هم من با این موافق هستم. کارایی دوز فیزیولوژیک روزانه از دوز دارویی یا فارماژولوژیک ماهانه بیشتر است./ شفقنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها