کاهش سن درگیری با امیکرون در کودکان/ علائم خطر در کودکان

کد خبر: 1134416

رییس بیمارستان کودکان علی اصغر (ع) با تاکید بر لزوم تزریق واکسن کرونا در کودکان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلای کودکان به کووید۱۹، گفت: خانواده‌ها خیال‌شان جمع باشد که آنهایی که واکسن تزریق کرده‌اند، در برابر کرونا برنده‌تر و قوی‌تر از کسانی هستند که واکسن تزریق نکردند.

کاهش سن درگیری با امیکرون در کودکان/ علائم خطر در کودکان

دکتر فرهاد چوبداردرباره آخرین وضعیت ابتلا و بستری کودکان به کرونای اُمیکرون، گفت: در هفته‌های گذشته تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد مواردی که مراجعه می‌کردند و مشکوک به کرونا بودند، تست‌شان مثبت می‌شد، اما خداراشکر به مرحله‌ای رسیده که طی سه تا پنج روز گذشته، این میزان به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

از قله پیک ششم گذشتیم

وی با بیان اینکه این آمارها نشان می‌دهد که قله پیک را با درایت سیستم بهداشتی، وزارت بهداشت و مردم پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: با این حال شرایط به این معنا نیست که خطر تمام شده است. زیرا هنوز هم در بیمارستان‌های اطفال اعم از بخش نوزادان و کودکان موارد بستری را زیاد داریم که علتش این است که نوزادان و اطفال مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای همچنان در معرض خطر ابتلای شدید به بیماری قرار دارند و حتی ممکن است کارشان به آی‌سی‌یو هم بکشد، اما مژده‌ای که می‌توانیم به مردم بدهیم، این است که قله پیک را پشت سر گذاشتیم و اگر مقدار دیگری پروتکل‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کنند، ان‌شاءالله پیش‌بینی می‌کنیم که مردم سال نو و تعطیلات نوروزی خوبی خواهند داشت.

مرگ کرونایی در اطفال

چوبدار درباره آمار مرگ و میر کودکان در پیک ششم با کرونای اُمیکرون، اظهار کرد: هنوز مطالعات آماری در این زمینه تکمیل نشده و آمار دقیقی را نمی‌توانیم در این زمینه ارائه دهیم. با این حال متاسفانه هم در نوزادان و هم در اطفال مرگ و میر ناشی از کرونا داشته‌ایم.

کاهش سن درگیری با امیکرون در کودکان

وی درباره سن درگیری اطفال با اُمیکرون، گفت: جالب است که در ابتدا درگیری از سنین زیر ۱۲سال آغاز شد، اما به سرعت پیک شیوع بیماری به حدود از صفر (در نوزادان) تا پنج سالگی کاهش یافت. در عین حال کودکان شش تا ۱۲ ساله به ویژه آنهایی که واکسن تزریق کرده بودند، با علائم بسیار سبک این پیک را گذراندند، اما علائم شدید بیشتر در کودکانی بود که بین صفر تا پنج سالگی بوده و بیماری زمینه‌ای داشتند.

خانواده‌ها واکسیناسیون کودکان را انجام دهند

چوبدار با اشاره به اهمیت واکسیناسیون کودکان در پیشگیری از ابتلا به بیماری شدید، گفت: واقعا توصیه میکنم که خانواده‌ها واکسیناسیون کودکان را انجام دهند. زیرا اثربخشی و بی خطری این واکسیناسیون در مقابل اصل بیماری در بزرگسالان کاملا ثابت شد. حال باید بدانیم که بدن کودکان واکسیناسیون را بهتر تحمل می‌کند. حال وقتی بزرگسالان واکسیناسیون‌شان را با عوارض بسیار ناچیز انجام داده‌اند و جلوی مرگ و میر زیادی گرفته شد، بنابراین در کودکان هم واکسن مناسب بوده و عوارض کمتر هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه در عین حال اصل و اساس واکسیناسیون برای کودکان است، گفت: واکسن‌هایی مانند مننژیت، فلج اطفال و... همه این‌ها برای کودکان و برای پیشگیری از  ویروس‌های خطرناکی بودند که در طول تاریخ منجر به مرگ و میر فراوانی شدند. بنابراین بر اساس پروتکل‌های موجود واکسیناسیون کودکان را انجام دهند.

چوبدار تاکید کرد: خانواده‌ها خیال‌شان جمع باشد که آنهایی که واکسن تزریق کرده‌اند، در برابر کرونا برنده‌تر و قوی‌تر از کسانی هستند که واکسن تزریق نکردند. همچنین در کودکان پیش‌بینی میکنم که عوارض واکسن حتی از بزرگسالان هم کمتر خواهد بود.

وی درباره پروتکل‌های بهداشتی که باید در کودکان در تعطیلات نوروز برای پیشگیری از کرونا رعایت شود، گفت: استفاده از وسایل حفاظت شخصی، به ویژه مهمتر از همه استفاده از ماسک و شست‌وشوی مکرر دست را حتما مدنظر داشته باشند. در عین حال خانواده‌ها هرگونه علامت شبه سرماخوردگی در کودکان یا افراد دیگر دیدند، حتما آن فرد را ایزوله کرده و کرونا تلقی کنند، مگر اینکه خلافش ثابت شود.

علائم خطر کرونا در کودکان

وی درباره علائم خطر کرونا در کودکان گفت: تب‌هایی که بیش از سه روز طول بکشد و از طریق مصرف استامینوفن کنترل نشود، افت سطح هوشیاری یا بی‌قراری شدید، اسهالی که منجر به کم‌آبی بدن شود یا دانه‌ قرمزی بر روی پوست رخ دهد، علائمی از تنگی نفس و سرفه‌های بی رویه اگر در کودکان مشاهده شد، به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها