زیارت امام رضا(ع) چه رابطه‌ای با حج دارد؟/پاسخ آیت‌الله علم‌الهدی

کد خبر: 1152960

رضوی امام جمعه مشهد و نماینده ولی وفقیه در خراسان رضوی گفت: تمام انسان‌ها در اتصال به خدا در جریان حج شرایط یکسانی ندارند. استعدادها و امکانات برای انسان‌ها مختلف است اما در جریان زیارت امام رضا(ع) انسان فقط به طرف خدا نرفته است بلکه از یک نقطه‌ای به خدا اتصال پیدا می‌کند که گویی ۷۰ هزار بار به مکه رفته و حج مقبوله داشته است.

زیارت امام رضا(ع) چه رابطه‌ای با حج دارد؟/پاسخ آیت‌الله علم‌الهدی

رضوی امام جمعه مشهد و نماینده ولی وفقیه در خراسان رضوی گفت: تمام انسان‌ها در اتصال به خدا در جریان حج شرایط یکسانی ندارند. استعدادها و امکانات برای انسان‌ها مختلف است اما در جریان زیارت امام رضا(ع) انسان فقط به طرف خدا نرفته است بلکه از یک نقطه‌ای به خدا اتصال پیدا می‌کند که گویی ۷۰ هزار بار به مکه رفته و حج مقبوله داشته است.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امروز در اختتامیه نخستین جشنوراه تولیدات رادیویی زیارت اظهار کرد: زیارت نقطه اتصال و ارتباطی است که انسان را از حوزه زندگانی انسانی و بشری وارد عرصه وابستگی به ذات مقدس پروردگار می‌کند.

وی با اشاره به این سخن از امام هادی(ع) که در زیارت جامعه کبیره مقام عصمت و امامت را ابواب‌الایمان معرفی‌ می‌کند، افزود: ابواب‌الایمان را به امام رضا(ع) و سایر ائمه معصومین(ع) نسبت می‌دهیم که انسان از طریق درگاه آنان به نقطه خدایی‌شدن می‌رسد. انسانی که به تنهای می‌اندیشیده و تمام اهتمامش به وجود استعداد خویش بوده، به وسیله این درگاه در مسیر عبودیت و بندگی قرار می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: زیارت یعنی عملی که انسانی در یک جریان معمولی و عادی قرار دارد، به مسیر دیگری میل پیدا کند. ارتباط با امام ابزار این میل است؛ لذا توجه به امام زیارت محسوب می‌شود.

علم‌الهدی با اشاره به حدیث سلسله‌الذهب بیان کرد: این حدیث تصویرکننده منظره توحید است. فرض کنید در یک بیابان وسیعی قرار گرفته‌اید که در وسط آن قلعه‌ای قرار گرفته باشد. در بیابان از هر سویی می‌توان به سمت این قلعه حرکت و به دیوار آن برخورد کرد، اما تنها یک راه برای رسیدن به در این قلعه وجود دارد. توحید نیز همانند این قلعه است. راه‌های زیادی برای رسیدن به توحید وجود دارد اما اینکه چگونه به خدا برسند جای بحث دارد. امام شرط ورود به این قلعه خداست. از طریق ارتباط با مقام ولایت می‌توان به خدا رسید؛ از همین رو زیارت در اصل به این معناست که انسان را به خدا نزدیک کند.

وی در خصوص اهمیت زیارت امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: مطابق روایاتی که از امام هشتم(ع) نقل شده، زیارت ایشان برابر با هزار حج و عمره است و بنا بر گفته پدر بزرگوار ایشان، امام کاظم(ع)، زیارت امام رضا(ع) برابر با ۷۰ هزار حج مقبول است. در اینجا این سوال به وجود می‌آید که زیارت امام رضا(ع) چه رابطه‌ای با حج دارد؟

امام جمعه مشهد تصریح کرد: فلسفه حج وصال به حق است. لذت وصال به حق در حج برای انسان‌ها متفاوت است. تمام انسان‌ها در اتصال به خدا در جریان حج شرایط یکسانی ندارند. استعدادها، امکانات و توانمندی‌ها برای انسان‌ها مختلف است، اما در جریان زیارت امام رضا(ع) انسان فقط به طرف خدا نرفته است، بلکه از یک نقطه‌ای به خدا اتصال پیدا می‌کند که گویی ۷۰ هزار بار به مکه رفته و حج مقبوله داشته است. جریان و ریسمانی که انسان را از طریق امام به خدا وصل می‌کند به اندازه ۷۰ هزار حج دارای اثر است.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: زیارت امام رضا(ع) زیارت طلا و نقره نیست، بلکه زیارت، محضر مقام معصوم(ع) است. امام هشتم خلیفه پیامبر(ص) است که مکلف به انجام تکالیف پیامبر است، لذا مومنی وقتی خدمت امام می‌رسد پیش از آنکه به امام سلام بدهد، امام به او سلام می‌کند.

وی ادامه داد: مگر سلام کردن گریه دارد؟ لذا وقتی به حضرت سلام می‌دهید، دل انسان تکان می‌خورد و گریه او جاری می‌شود. در واقع پیش از آنکه به امام سلام بدهید، امام به شما سلام کرده که باعث این دگرونی در دل انسان شده است. بنابراین زیارت، درک محضر امام است و هیچ عملی بالاتر از این نیست که انسان در محضر امام ارتباط پیدا کند و از طریق ایشان به خدا وصل شود.

امام جمعه مشهد و نماینده ولی وفقیه در خراسان رضوی گفت: زائری که از صدها و ده‌ها کیلومتر دورتر به سمت مشهد حرکت می‌کند در دل جاده و کویر با رادیو زیارت با امام رضا(ع) ارتباط می‌گیرد. رادیو زیارت نباید به گونه‌ای باشد که جریان ارتباطی و امواجی آن فقط مربوط به همین استان باشد. رادیو زیارت باید در تمام کشور قابل استفاده باشد و به شکل جدی توسعه پیدا کند.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: آنتن رادیو زیارت باید حتی در نقاط خارج از کشور برای شیعیان خارج از ایران در دسترس باشد تا شیعیان بتوانند با امام معصوم ارتباط بگیرند. در عربستان شیعیان زیادی هستند که از نعمت زیارت امام رضا(ع) محرومند. این دسترسی باید برای آن‌ها نیز فراهم شود.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد زائران با خودروهای شخصی و یا اتوبوس به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند. این زائران تنها وسیله ارتباطی که در اختیار دارند رادیو است، مگر اینکه به رسانه‌های معاند و مجازی دسترسی داشته باشند. از همین رو ۲۸ میلیون زائر در سال پیش از آنکه به زیارت فیزیکی امام رضا(ع) مشرف شوند، از طریق رادیو به زیارت امام هشتم(ع) مشرف شده‌ و زیارت از راه دور خود را انجام داده‌اند.

امام جمعه مشهد و نماینده ولی وفقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امام رضا(ع) در ایران بر همه چیز مقدم است، تاکید کرد: با توجه به موقعیت و امکاناتی که رسانه ملی در اختیار دارد، باید تمام امکانات در راستای خدمت به امام رضا(ع) مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم رادیو زیارت مقدمه تاسیس شبکه زیارت باشد. اگر شبکه زیارت ایجاد شود، مردم همیشه در محضر امام رضا(ع) خواهند بود./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها