راه‌های تشخیص سرماخوردگی از آنفلوانزا چیست؟

کد خبر: 1180292

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه همزمانی فصل سرما و بازگشایی مدارس، شیوع بیماری‌های تنفسی فوقانی را تشدید می‌کند، گفت: در این فصل تشخیص بیماری‌های آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا، از یکدیگر دشوار است.

 راه‌های تشخیص سرماخوردگی از آنفلوانزا چیست؟

فاطمه ترکمان اسدی با اشاره به اینکه شیوع آنفلوانزا در فصول سرد سال بیشتر است، اظهار داشت: ویروس‌های آنفلوانزا به سه گروه a،b و c طبقه‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه ویروس‌های گروه a، همراه با علائم و عوارض بسیار جدی است، تصریح کرد: اما ویروس‌های گروه b، کم خطرتر بوده و علائم شدید ایجاد نمی‌کند. ویروس‌های گروه c، نیز معمولا خفیف و شبیه سرماخوردگی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه غیر از ویروس خانواده آنفلوانزا، همچنان نگران شیوع کرونا هستیم، گفت: اگرچه کرونا هیچ جهش جدیدی در کشور نداشته، اما احتمال بروز سویه جدید دور از انتظار نیست.

ترکمان اسدی درباره تفاوت‌ها و افتراق سه بیماری آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا، اظهار داشت: اگرچه بسیاری از علائم این بیماری‌ها مشابه و مشترک است، اما راه‌هایی برای تمایز و تشخیص نوع بیماری وجود دارد.

وی افزود: در بیماری سرماخوردگی، فرد مبتلا ابتدا دچار خستگی، کاهش انرژی و بی حالی می‌شود، سپس به تدریج علائمی مانند آبریزش بینی، تب تدریجی، عطسه، سرفه و گلودرد پیدا می‌کند‌. نکته حائز اهمیت این است که در سرماخوردگی مسیر علائم آرام و تدریجی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اما در بیماری آنفلوانزا، علائم پر سر و صدا و ناگهانی بروز می‌کند. در این بیماری، فرد مبتلا یکباره دچار علائم تنفسی و تب بالا می‌شود.

ترکمان اسدی با بیان اینکه علائم آبریزش، اشک ریزش، عطسه، بدن درد، تب، لرز و سردرد در هر سه بیماری آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا، مشترک است، اظهار داشت: معمولا بیماران مبتلا به آنفلوانزا دچار سردردهای شدید می‌شوند.

وی افزود: ممکن است بیماران در کنار علائم تنفسی، به علائم گوارشی نظیر دلپیچه، دل درد، اسهال و استفراغ هم دچار شوند که این علائم بیشتر در اثر ابتلا به ویروس آنفلوانزا و کرونا ایجاد می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در بیماری کرونا ممکن است بیمار دچار اختلال بویایی و چشایی شود، عنوان کرد: در بیماری کرونا شدت تب به اندازه آنفلوانزا نیست.

ترکمان اسدی با بیان اینکه درمان‌های اولیه هر سه بیماری تنفسی یاد شده، مشابه است، گفت: معمولا در این مرحله استراحت، مصرف مایعات، رعایت بهداشت و استفاده از دارو برای علامت درمانی انجام می‌شود.

وی افزود: اما اگر علائم ادامه‌دار باشد و احساس کنیم به سمت عارضه پیش می‌رود، درمان‌های خاصی به کار گرفته می‌شود.

ترکمان اسدی با تاکید بر اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در جامعه کاهش چشمگیری داشته است، گفت: در سال‌های گذشته که استفاده از ماسک جدی و اجباری بود، شاهد کاهش شیوع عفونت‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا بودیم.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها