واکسن آنفلوآنزا در حال حاضر، بزنیم؟ نزنیم؟

کد خبر: 1181617

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا در این مقطع از زمان، گفت: در این موج که الان شایع شده تزریق واکسن توصیه نمی‌شود، چون دو هفته طول می‌کشد تا ایمنی واکسن در بدن ایجاد شود.

 واکسن آنفلوآنزا در حال حاضر، بزنیم؟ نزنیم؟

حسین بیگلری دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در خصوص بیماری آنفولانزا شایع حال حاضر، اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزا با ایجاد عوامل تنفسی سرفه، عوامل گوارشی، ضعف و بی‌حالی، تب بالا، سردرد و کوفتگی بدن همراه است که تمامی اعضای خانواده را متأثر می‌کند.

وی قابلیت سرایت این نوع از آنفلوآنزا را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: طی سال‌های گذشته دست به گریبان با کرونا بودیم و امسال در سایه واکسیناسیون و ایمنی نسبی ایجاد شده در جامعه، ویروس آنفلوآنزا بعد از چند سال خاموشی، ظاهر شد.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا امسال قدری زودتر شروع به فعالیت کرد و عامل انتقال آن از طریق قطرات تنفسی و سرفه است.

*استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ برای درمان آنفلوآنزا، ممنوع

وی در خصوص نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک برای این نوع از بیماری آنفلوآنزا، متذکر شد: به هیچ وجه نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک و کورتون، پنی‌سیلین، آموکسی سیلین و دگزامتازون نیست چون عامل آن ویروسی است.

بیگلری دوره نهفتگی این بیماری را خیلی کوتاه عنوان کرد و گفت: از زمانی که ویروس از بدن یک فرد به بدن فرد دیگر وارد می‌شود یک تا سه روز طول می‌کشد تا فرد مبتلا شود.

وی در توضیح دوره بیماری، اضافه کرد: دوره بیماری بسته به استراحت، سیستم ایمنی میزبان و تعداد ویروس ایجاد شده در بدن در افراد متفاوت است، معمولا از هفت تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

بیگلری استفاده از آویشن، بابونه، عسل طبیعی را توصیه کرد و گفت: کسی که مبتلا می‌شود معمولا تا دو سه ماه نسبت به این نوع ویروس ایمنی نسبی در بدنش ایجاد می‌شود، اما با وجود عدم رعایت امکان سرماخوردگی و  مبتلا شدن به نوع دیگری از ویروس وجود دارد.

این مسؤول در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا در این مقطع از زمان، اظهار کرد: در این موج که الان شایع شده تزریق واکسن توصیه نمی‌شود چون دو هفته طول می‌کشد تا ایمنی واکسن در بدن ایجاد شود تزریق آن در اوایل شهریورماه توصیه شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی هم واکسن زده به این معنا نیست دیگر مبتلا نمی‌شود چون واکسن ایمنی ۱۰۰درصد ایجاد نمی‌کند تنها از خطرات بستری و تشدید بیماری ریوی جلوگیری می‌کند.

بیگلری اضافه کرد: آنفولانزا ویروسی است که معمولا در طول یک سال سرد موج‌های ایجاد می‌کند بنابراین تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌تواند برای موج‌های بعدی موثر باشد ولی در حال حاضر تزریق آن تأثیری ندارد.

بیگلری ادامه داد: زمانی که علائم یک بیماری در خانواده شایع است از تزریق هر نوع واکسن در دوره بحران بیماری خودداری شود.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری و درمان، افزود: افراد بیمار حتما از ماسک استفاده کنند، چنانچه دچار سرفه و عطسه ناگهانی شد با قسمت داخلی بازو جلوی عطسه و انتشار ویروس را بگیرد، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون فراموش نشود و از خود درمانی با آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتون‌ها اکیدا خودداری شود چون ماهیت بیماری ویروسی است و نیاز به استراحت و مصرف مایعات گرم دارد.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها