خبر مهم برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی | مبلغ جدید عیدی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد

کد خبر: 1201498

آیین‌نامه‌های اجرائی مورد نیاز این قانون در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده است، حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌ الاجرا شدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

خبر مهم برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی | مبلغ جدید عیدی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد

حقوق بازنشستگان؛ دولت سن بازنشستگی را ۲ سال افزایش داد

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ سن بازنشستگی دو سال افزایش خواهد یافت.

در بند «د» تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است: سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشگری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال افزایش می‌یابد.

آیین‌نامه‌های اجرائی مورد نیاز این قانون در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده است، حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌ الاجرا شدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

اجرای احکام مندرج در این قانون در خصوص احکام یکساله مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده و سایر احکام دارای ماهیت دائمی تحت عنوان قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳) تا زمانی که توسط قوانین دیگر نسخ نشده، دارای اعتبار است. قانون برنامه پنجساله ششم توسعه تا زمان تصویب قانون برنامه هفتم توسعه و حد اکثر شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تمدید می‌شود.

پیگیری پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان کشوری

نشست حضوری و وبیناری روسای کانون‌های بازنشستگان آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور با سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد .

نعمت الله ترکی در این نشست با اشاره به فصل بودجه و بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، گفت: در این خصوص مقرر شده هرچه سریعتر کمیته تخصصی طرح مطالبات بازنشستگان کشوری در برنامه هفتم توسعه و همچنین مسائل قابل بحث در بودجه ۱۴۰۲ با مشارکت کانون‌های بازنشستگی تشکیل و کار خود را هرچه سریعتر آغاز کند.

به گفته ترکی، قرار است در این کمیته تخصصی، نمایندگانی از کمیسیون‌های اجتماعی و تلفیق مجلس، سازمان برنامه و بودجه و ۸ نفر از روسای کانونها به عنوان نمایندگان مناطق ۸گانه به همراه معاون فنی و حوزه حقوقی صندوق بازنشستگی کشوری حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه «پیگیری مطالبات بازنشستگان از وظایف کاری صندوق بازنشستگی کشوری است»، گفت: انتظار پیگیری و به نتیجه رسیدن مطالبات بازنشستگان عزیز تنها از یک نفر ساخته نیست و به طور قطع حضور و همکاری تنگاتنگ کانون‌های بازنشستگی با صندوق بازنشستگی کشوری می‌تواند علاوه بر ایجاد رضایتمندی بیشتر، ما را به اهداف مدنظر نزدیک تر کند.

ترکی با تاکید بر اینکه برخی مطالبات، ماده قانونی است که نیازمند پیگیری بوده و از آن غفلت شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال، ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری یک ماده قانونی است که باید در سالهای قبل، از دستگاهها پیگیری می‌شد و از مجلس و دیوان محاسبات نیز به عنوان دستگاه ناظر در این خصوص کمک گرفته می شد.

وی با بیان اینکه «مدیریت‌های استانی صندوق در قالب ۸منطقه تعریف و براساس دستورالعمل مشخصی بزودی کار ارتباط با کانون‌های بازنشستگی و پیگیری مطالبات را در دستور کار قرار می دهند»، افزود: ظرفیت‌های خوبی در کشور برای پیگیری و به نتیجه رساندن مطالبات قانونی بازنشستگان همچون کمیسیون اجتماعی و فراکسیون بازنشستگان یا خود کانون‌های بازنشستگی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

ترکی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل صندوق بازنشستگی کشوری را از چهار جنبه مهم دانست و گفت: اولین نکته اینکه صندوق و همه مدیران و کارکنان و شرکت‌های تابعه آن موظف به حفظ کرامت انسانی بازنشستگان هستند و همه باید در این سیستم به این عزیزان خدمت کنند، بنابراین کرامت بازنشستگان خط قرمز صندوق است.

وی ادامه داد: دومین نکته ارتقا و توسعه خدمات فرهنگی و اجتماعی است، اما باید ابتدا طرح جامعی در این حوزه وجود داشته باشد که این طرح جامع هم اکنون با کمک تعدادی از کانون های بازنشستگی و در قالب کمیته تخصصی در حال تدوین است تا براساس این طرح جامع بتوانیم برنامه میان و بلندمدت تعریف و اجرا کنیم. طرح و برنامه‌های صندوق بازنشستگی نباید شخص محور باشد و با نظر شخصی یک نفر ایجاد و با نظر دیگری برچیده شود؛ به همین دلیل هم هست که بسیاری از خدمات ارائه شده به رضایتمندی بازنشستگان ختم نمی شود؛ پس باید به جای شخص محوری، برنامه محور باشیم.

ترکی به سومین نکته در خصوص وجود صندوق بازنشستگی اشاره کرد و گفت: صندوق بازنشستگی کشوری تشکیلات و ساختارهای متنوع و متعددی را در سنوات گذشته پشت سرگذاشته و اکنون به عنوان یک صندوق مطرح است؛ اما این صندوق باید پایدار و خودکفا شود. ما باید روش‌های رسیدن به این نقطه مطلوب را هدف گذاری و برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: چهارمین نکته، بهره برداری اقتصادی و و اطمینان بخش از دارایی‌ها و سرمایه‌های موجود است. فلسفه ایجاد هلدینگ ها و شرکت های تابعه صندوق صرفا خدمت به بازنشستگان است، بنابراین تمامی هزینه ها و درآمدها، پرداخت حقوق، سرمایه گذاری و هر نوع فعالیت در آنها باید در خدمت بازنشستگان و به صورت شفاف باشد. قطعا فسادستیزی، خط قرمز ما در حوزه اقتصادی است.

روسای کانون‌های بازنشستگان آموزش و پرورش ۳۱ استان کشور که به صورت حضوری و وبیناری در این نشست حضور داشتند، مهم ترین مطالبات بازنشستگان کشوری را مطرح کردند. دائمی شدن همسان سازی، اجرای ماده ۸۵، اجرای ماده ۳۰، پرداخت معوقات، اجرای درست قوانین حوزه بازنشستگی، اشتغال فرزندان، استقلال بیشتر مدیریت‌های استانی، بودجه متناسب سازی حقوق، پیگیری قانونی شدن کانون‌ها، افزایش تسهیلات مالی صندوق، بهبود و توسعه سفر و گردشگری بازنشستگان، استفاده بیشتر از ظرفیت کانون‌های بازنشستگی و بازسازی امید از دست رفته بازنشستگان از جمله مسائلی بود که از سوی روسای کانون ها مطرح شد./فارس

حقوق بازنشستگان؛ مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟

زمان نهایی واریز عیدی بازنشستگان اعلام شد.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: رقم و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نیست.

علی دهقان‌کیا؛ رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در در ارتباط با آخرین آمار پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: بنا بر آخرین گزارشی که از کانون بازنشستگان دریافت شده است، در کل کشور ۱۷۰ هزار نفر و در تهران بالغ بر ۳۰ هزار نفر وام خود را پرداخت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: رقم وام پرداختی ۱۲ میلیون تومان بوده و ثبت‌نام و پرداخت به سایر بازنشستگان و متقاضیان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که میزان وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سال آتی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، گفت: در این بخش صحبتی نشده ولی ما انتظار داریم که این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند اما به طور کلی هنوز در بحث رقم جلسه و مبحثی نداشته‌ایم.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در ارتباط با رقم و زمان پرداخت عیدی به بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: آنچه را که سازمان تامین اجتماعی تاکید دارد، این است که میزان عیدی به بازنشستگان بر مبنای رقمی است که در زمان شاغل بودن فرد پرداخت شده است البته ما انتظار داریم در این زمینه میزان عیدی بیشتر باشد اما به هر ترتیب پیش‌بینی ‌می‌شود که میزان عیدی همانند فرمول سنوات گذشته به بازنشستگان پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: در خصوص زمان پرداخت عیدی هم هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است و باید منتظر اعلام سازمان تامین اجتماعی باشیم اما پیش‌بینی می‌شود که طبق سنوات گذشته پرداخت شود.

وی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: در این خصوص از هفته‌های آتی جلسات برگزار می‌شود و انتظار ما از رییس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که عنایت ویژه‌ای را به شرایط اقتصادی و زندگی بازنشستگان داشته باشند.

مبلغ عیدی بازنشستگان و عیدی کارمندان و کارگران؛ حقوق بازنشستگان چقدر شد؟

آنطور که در قوانین آمده میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است.

این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای پایه حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و با پایه حقوق چهار میلیون تومان برابر با هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین طبق تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه، مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بر اساس این توضیحات، عیدی کارمندان و کارگران در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

حقوق بازنشستگان؛ مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال 1402

هیچ گونه منع قانونی از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد؛ اما کارفرما باید رسید پرداخت با امضای کارگر را داشته باشد.

کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، از حقوق و مزایای مختلفی در رابطه با انجام وظایف خود در حین کار برخوردار هستند که یکی از مهم‌ترین این مزایا عیدی و پاداش سالانه آنان است.

هیچ گونه منع قانونی از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد؛ اما کارفرما باید رسید پرداخت با امضای کارگر را داشته باشد.

همانگونه که از عنوان آن مشخص است، در پایان هر سال، کارفرمایان مکلف به پرداخت عیدی و پاداش مربوط به آن سال به کارگران زیرمجموعه خود هستند.

در اجرای ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۶ اسفند ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی ضوابط مربوط به میزان، نحوه محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالانه کارگران به‌شرح زیر اعلام می‌شود؛

ماده ۱ ـ کلیه کارفرمایان مکلفند به هریک از کارگران خود به‌نسبت یک سال کار معادل شصت روز (دو ماه) آخرین مزد به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

اما گاهی دیده شده است که کارفرمایان عیدی و سنوات را ماهیانه پرداخت می کنند. حال این سوال مطرح است که آیا پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهیانه امکان دارد؟

کارشناسان بازار کار می گویند هیچ گونه منع قانونی از پرداخت ماهانه عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد. اما نکته مهمی که کارفرمایان باید رعایت کنند وجود قبض حقوقی و فرم تسویه ماهانهایی که در آن پرداخت موارد فوق به تفکیک ذکر شده باشد و به امضای کارگرنیز رسیده باشد./ تجارت نیوز

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها