از شایعه تا واقعیت مسمومیت دانش آموزان گیلانی

کد خبر: 1208692

طی روز گذشته خبر مسمومیت دانش آموزان گیلانی در چند شهر این استان در فضای مجازی دست به دست شد اما واقعیت این ماجرا چیز دیگری است.

 از شایعه تا واقعیت مسمومیت دانش آموزان گیلانی

خبر مسمومیت دانش آموزان در نقاط مختلف کشور موجب نگرانی‌هایی برای والدین شده است. در این میان رسانه‌های معاند نیز با فضاسازی و بزرگنمایی به دنبال ایجاد التهاب در جامعه هستند.

صبح روز گذشته خبری مبنی بر مسمومیت دانش آموزان در سه شهر استان گیلان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد اما ابعاد مسمومیت دانش آموزان، آنگونه که رسانه‌ها بزرگنمایی می‌کردند گسترده و فراگیر نبود و فقط در حد مسمومیت خفیف تعدادی از دانش آموزان خلاصه می‌شد.

شرایط دانش آموزان مسموم شده عادی گزارش شده است

«محمدتقی آشوبی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان که از نزدیک دانش آموزان مسموم را در بیمارستان رازی رشت ویزیت کرده و از حالشان جویا شده است، می‌گوید: تعدادی از دانش آموزان در شهرهای لاهیجان، املش و رشت با علائم تهوع، استفراغ، بی‌قراری، ضعف و بی‌حالی در اثر مسمومیت به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

وی با اشاره به وضعیت دانش‌آموزان مسموم شده حین مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان، افزود: در معاینات اولیه همه دانش آموزان هشیاری کامل داشته و اکسیژن خون آن‌ها نیز کامل بود جز دو تن از آن‌ها که بیماری زمینه‌ای همچون آسم و آلرژی داشتند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بهبودی اغلب دانش‌آموزان مسموم شده خبر داد و اضافه کرد: دانش آموزان مسموم پس از معاینه و مراقبت درمانی بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.

آشوبی با بیان اینکه شرایط دانش آموزان مسموم شده عادی گزارش شده است، گفت: هیچ‌کدام از دانش‌آموزانی که به بیمارستان‌های ما مراجعه کردند، درگیری عضلانی نداشتند و سایز مردمک چشم‌های همه مراجعان نرمال بود.

وی با بیان اینکه در آزمایشات اولیه دانش آموزان مسموم شده هیچ نکته‌ای وجود نداشت، افزود: آزمایشات تکمیلی هم برای همه آن‌ها انجام‌شده که نتیجه آن به اطلاع خانواده‌هایشان خواهد رسید.

دشمن از طریق کذب پراکنی دنبال جنگ روانی است

«محمد فائزی» مدیرکل آموزش و پرورش گیلان هم با انتقاد از شایعات گسترده مسمومیت دانش آموزان در فضای مجازی، اظهار کرد: ایجاد فضایی التهاب ِآور در جامعه از طریق بستر رسانه و فضای مجازی کار همیشگی دشمن بوده است که البته رسانه‌های داخلی نباید با مقاصد دشمن هم سو شوند.

وی با اشاره به خبر غیر موثق و بی پایه و اساس مسمومیت دانش آموزان مدرسه‌ای در رشت، افزود: گزارش تأیید شده‌ای مبنی بر انتقال دانش‌آموزان به بیمارستان و مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای از ناحیه یک رشت وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه مسمومیت دانش آموزان املشی ناشی از اشتباه سهوی یک شهروند بوده است، گفت: تعدادی از دانش آموزان املشی به علت استشمام بوی نامطبوع همچون سموم کشاورزی دچار مسمومیت شدند که پس از درمان سرپایی در بیمارستان، مرخص شدند و حال عمومی همه دانش آموزان خوب است.

فائزی با بیان اینکه دشمن از طریق کذب پراکنی دنبال جنگ روانی است، اضافه کرد: باید دقت و حساسیت بیشتر در مدارس و مراقبت از دانش آموزان، بهانه دست رسانه‌های دشمن ندهیم.

وی با بیان اینکه نسبت به سلامت دانش آموزان مسئولیت داریم، افزود: والدین و خانواده‌ها با حفظ آرامش و امنیت خاطر، فعالیت‌های آموزشی دانش آموزان را پیگیری کنند.

۱۰ دانش آموز لاهیجانی دچار مسمومیت شدند

«سید شمس الدین نور حسینی» مدیر آموزش و پرورش لاهیجان با اشاره به مسمومیت تعدادی از دانش آموزان مدارس این شهرستان، اظهار کرد: پس از بررسی‌های میدانی و معاینات، ۱۰ نفر از دانش‌آموزان که دچار سرگیجه بودند به بیمارستان منتقل شدند که پس از معاینات دقیق‌تر در بیمارستان مشخص شد.

وی ادامه داد: هیچیک از این ۱۰ دانش‌آموز دچار آسیب جدی نشده‌اند و علائمی مانند سرگیجه و تهوع بیشتر ناشی از استرس و آسیب‌های روحی روانی بوده است.

آن چیزی که در چنین موضوعات خاص و حساس اهمیت دارد پاسخ گویی صریح و سریع مسئولان و متولیان امر است. مسئولان قبل از سو استفاده دشمن از چنین موضوعات فریبنده و چالش برانگیز، حالت پاسخگویی و آفندی به خود بگیرند تا دشمن و رسانه‌های معاند از آب گل آلود سواستفاده نکنند.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها