«فردا» بررسی می‌کند؛

چرا قربانی‌های کرونایی در حال افزایش است؟

کد خبر: 1212048

حمید سوری، اپیدمیولوژیس، به «فردا» می‌گوید:با توجه به ماهیت پیشرونده پاندمی و قابلیت بیماری‌زایی بالای ساب واریانت‌های اومیکرون این روند می‌تواند حالت آتشفشانی به خود بگیرد.

چرا قربانی‌های کرونایی در حال افزایش است؟

گروه جامعه سیاست فردا: انگار قرار نیست سایه سیاه کرونا از سر ما برود، نه تنها افزایش معنادار مراجعه به مراکز درمانی که حتی از شیب افزایش میزان مبتلاها و البته بالا رفتن تعداد تلفات کرونا در روزهای اخیر هم می‌توان متوجه شد که پیک تازه این بیماری درست در روزهای تعطیل نوروز قرار گرفته است. شهرهای شمالی به واسطه ورود گردشگران وضعیت بدتری دارند و البته که این موضوع در دیگر شهرها به چشم می‌آید. آنطور که حمید سوری استاد دانشگاه و اپیدمیولوژیست به نحوه مدیریت این بیماری انتقاد دارد و به فردا می‌گوید این وضعیت می‌تواند به شرایطی منتهی شود که شاید کار از کار بگذرد!

تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت حکایت از مرگ 24 نفر در یک وز گذشته است، آماری که شاید ماه‌ها از تکرار آن می‌گذشت، از سوی دیگر تعداد شهرهای با رنگ آبی در حال کاهش است و به تعداد شهرهای در شرایط خطرناک روز به روز افزوده می‌شود. آنطور که وزارت بهداشت گفته در حال حاضر ۱۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۹۴ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

این موضوع در رابطه با شهرهای شمالی با نگرانی‌های بیشتری همراه است، حضور میلیونی مسافران نوروزی در این شهرها باعث گردش شدیدتر این ویروس شده است. فوت هفت نفر در مازندران در ۴۸ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا مُهر تایید بر نظر کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت است که نسبت به بازگشت دوباره روزهای سیاه کرونایی در این شهرها از ماه ها قبل هشدار داده بودند.

با وجود این از هفته های گذشته روند ابتلا به کرونا در مازندران تغییر کرده و هر هفته بر تعداد شهرهای با رنگ زرد، نارنجی و قرمز اضافه و تعداد مبتلایان و نیز بستری بیماران کرونایی در استان اضافه شد. به طوریکه در رنگبندی دهم بهمن پارسال هیچ شهر نارنجی و قرمز در مازندران وجود نداشت اما با افزایشی شدن روند ابتلا به این بیماری در آخرین رنگبندی اعلام شده از سوی وزارت بهدشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ چهارم فروردین امسال یک شهر قرمز، پنج شهر نارنجی و سه شهر زرد است.

آتشفشان اومیکرون!

هر چقدر موضوع کرونا برای جامعه موضوعی تمام شده تلقی شده است اما این موضوع به همان اندازه گذشته ادامه دارد، این نکته‌ای است که حمید سوری اپیدمیولوژیست به آن اعتقاد دارد. او معتقد است «با توجه به ماهیت پیشرونده پاندمی، و قابلیت بیماری‌زایی بالای ساب واریانت‌های اومیکرون این روند می‌تواند حالت آتشفشانی به خود بگیرد.»

او به فردا می‌گوید «باید نسبت به شناسایی و کنترل سریع طغیان‌ها اقدام شود. امیدوارم دوستان گوش بکنند یا اگر این نظر را قبول ندارند تبیین کنند.» او می‌گوید « زدن یا نزدن واکسن با توجه به گذشت زمان نسبتا طولانی و کاهش حداقل ۵۰ درصدی اثربخشی واکسن‌های موجود درمقابل واریانت‌های جدید  نقش معنی داری ندارد.» او همچنین از نوع مدیریت این بیماری در شرایط کنون گلایه دارد و می‌گوید « نیاز به اعلام شرایط اضطراری نیست ولی متولیان امر در مدیریت اپیدمی باید آمادگی لازم را داشته و بدون ایجاد آشفتگی ذهنی در جامعه در شرایط اضطراری باشند.  دوستان توجه داشته باشند که میزان بستری و مرگ در این شرایط اعلام تاخیری است و وقتی بالا می روند که کار از کار گذشته است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها