دستور دادستان یاسوج برای شناسایی عاملان آتش‌سوزی منطقه چم‌خوانی

کد خبر: 1225893

معاون حقوق عامه دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: دستورات لازم جهت شناسایی عوامل انسانی آتش سوزی منطقه چم خوانی صادر شد و در اسرع وقت با شناسایی این افراد برخورد قاطع، قانونی و قضایی با سودجویان انجام خواهد گرفت.

 دستور دادستان یاسوج برای شناسایی عاملان آتش‌سوزی منطقه چم‌خوانی

معاون حقوق عامه دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: دستورات لازم جهت شناسایی عوامل انسانی آتش سوزی منطقه چم خوانی صادر شد و در اسرع وقت با شناسایی این افراد برخورد قاطع، قانونی و قضایی با سودجویان انجام خواهد گرفت.

رهبر معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به وقوع آتش سوزی در منطقه چم خوانی گفت: در نخستین ساعت‌های شروع آتش سوزی، کارکنان و مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان و آتش نشانی یاسوج در محل حاضر شده و سریعاً به اطفاء حریق اقدام کرده و این آتش سوزی را مهار کردند.

معاون حفظ حقوق عامه دادستان مرکز استان در ادامه اظهار کرد: در آتش سوزی اراضی به وسعت 2 هکتار به صورت نقطه‌ای دچار آتش سوزی شده و درختان حاشیه رودخانه در این آتش سوزی از بین رفتند.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه این آتش‌سوزی به سایر درختان جنگلی که در اطراف این حریق بودند، آسیب ندیده و آسیبی به درختان بلوط منطقه وارد نشده است.

وی افزود: از سوی دادستان مرکز استان دستورات لازم جهت شناسایی عوامل انسانی که در این آتش سوزی دخیل بودند صادر شد و در اسرع وقت با شناسایی این افراد برخورد قاطع، قانونی و قضایی با سودجویان انجام خواهد گرفت.

معاون حقوق عامه دادستان مرکز استان در پایان ضمن هشدار به سودجویان عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی اضافه کرد: افرادی که با چنین اقداماتی و از بین بردن انفال عمومی و سرمایه‌های ملی قصد دارند به اهداف خودشان که تصرف زمین‌های این عرصه هاست برسند اعلام می‌کنیم که این زمین در بستر رودخانه واقع شده و از لحاظ قانونی به هیچ وجه واگذاری صورت نخواهد گرفت، و در خصوص اجاره بستر‌هایی که مطرح هست، دادستانی پیگیری کرده و به خاطر سوء استفاده‌هایی که از این وضعیت شده است، قطعاً آن‌ها را مطابق قانون لغو خواهیم کرد.

"انسان"؛ عامل آتش‌سوزی در جنگل‌های "گل و بلبل" یاسوج بود

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: دلیل آتش سوزی جنگل‌های بستر رودخانه بشار واقع در گل و بلبل مزدک عامل انسانی بوده و تلاش برای شناسایی عامل یا عاملان ادامه دارد.

وی میزان خسارت وارده به جنگل‌ها و مراتع گل و بلبل را 1.2 هکتار عنوان کرد و افزود: بر سر حریم و بستر تعارض منافع بین مردم محلی وجود دارد و نیروهای منابع طبیعی در حال بررسی و شناسایی عوامل هستند و به فوریت اعمال قانون صورت می‌گیرد.

جاویدبخت ابراز کرد: دستگاه‌های عضو ستاد بحران از جمله آتش نشانی یاسوج و همچنین تمامی دلسوزان و فعالان عرصه‌ منابع طبیعی در بدو اتفاق آتش‌سوزی در منطقه مزدک و در جنوب غرب پلیس راه یاسوج به اصفهان پای کار آمدند و پرسنل یگان حفاظت منابع طبیعی در محل حادثه حاضر شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: منطقه دقیقا در محدوده بستر رودخانه بشار واقع شده و درختان که دچار حریق شدند عمدتا" درختان بید بوده‌اند، براساس بررسی انجام شده عامل انسانی باعث ایجاد آتش سوزی بوده است.

جاویدبخت بیان کرد: با حضور به موقع مردم محلی و آتش نشانی، منابع طبیعی و نهادهای دولتی آتش سوزی در اسرع وقت مهار شده و تلاش برای شناسایی عامل یا عوامل آتش سوزی ادامه دارد و مساحت آتش سوزی حدود 2.1 هکتار بوده و در بستر رودخانه بشار واقع شده است.

وی ضمن تشکر از همه طبیعت دوستان از مردم کهگیلویه و بویراحمد خواست که از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری نموده و در صورت بروز آتش به سامانه 1504 اطلاع دهند.

جاوید بخت این را هم گفت که در این محدوده درخت بلوط نبوده و عمدتا بید و مقداری زبان گنجشک، سنجد و درختچه‌های رودخانه‌ای بوده است و اینکه برسر حریم و بستر تعارض منافع بین مردم محلی وجود دارد، همکاران در حال بررسی و شناسایی عوامل هستند و به فوریت اعمال قانون صورت می‌گیرد.

بنا به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد این عرصه در چند سال پیش نیز دچار حریق شده و حتی یک درخت بلوط هم نبوده است.

شهرام مهدوی مطلق فرماندار شهرستان بویراحمد که در کمترین زمان ممکن و حتی جلوتر از جنگلبانان خود را به آتش رسانده بود در گفت‌وگو با تسنیم این گفته سعید جاوید بخت را رد کرد و گفت: بخشی از جنگل‌های خاکستر شده درخت بلوط بوده‌اند.

بنا به بررسی‌های انجام شده سعید جاوید بخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در روز آتش سوزی جنگل‌های گل و بلبل مزدک  یاسوج در محل حضور پیدا نکرده بود و تنها سید حسین رضوی رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد بعد از حضور فرماندار در محل دیده شده است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها