نتایج اولیه کنکور جمعه اعلام می‌شود

کد خبر: 1239031

رتبه داوطلبان و فرایند آماده شدن برای انتخاب رشته در روز جمعه اعلام خواهد شد.

نتایج اولیه کنکور جمعه اعلام می‌شود

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نمره کل داوطلبان آزمون سراسری روز جمعه ۲۷ مرداد ماه اعلام خواهد شد.

«عبدالرسول پورعباس» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ابتدای این نشست بیان کرد: آزمون سراسری ۱۴۰۲ از آزمون‌های پیچیده، سنگین و همراه با تغییرات عمده بود. از ابتدای سال بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اینکه آخر شهریور موظف به اطلاع‌رسانی هستیم پیش رفتیم و در خصوص دو نوبت آزمون سراسری تیر و دی ماه خبر دادیم.

پورعباس اضافه کرد: نمره کل داوطلبان روز جمعه ۲۷ مرداد ماه اعلام خواهد شد. ۴۰ درصد سوابق تحصیلی به شکل قطعی در نتیجه اثر داشته و این امر برای اولین بار رخ داد. با توجه به تنوع سوابق تحصیلی که از سال ۸۴ دیپلم‌های مختلف، پیش دانشگاهی، نظام ۶_۳_۳ و… وجود داشته در حدود ۱۰ جلسه کارشناسی به ساختاری مشترک رسیدیم و بر مبنای آن کار را دنبال کردیم و چند نوبت بیشتر کنترل انجام دادیم و ۱۵ روز از زمان طبیعی اعلام نتایج عقب افتادیم اما ارزشش را داشت به دو دلیل؛ داوطلبان فرصت بازنگری در مورد نمرات خود و سوابق را داشتند که چند روز هم این فرصت داده شده طول کشید. برای ما و داوطلبان فرصت خوبی بود تا مطمئن شویم کار را درست پیش می‌بریم. ستاد مشترکی بین ما و آموزش و پرورش برای همین امر تشکیل شد.

پورعباس گفت: دو آزمون سراسری به فاصله ۶ ماه برگزار شد و بخشی از نمرات برتر از آزمون دی ماه و برخی از آزمون تیرماه حاصل شده است. کارنامه اولیه نمره تراز کنکور را شامل می‌شود و برای داوطلبی که هر دو نوبت در یک گروه آزمایشی شرکت کرده باشد بیشترین نمره لحاظ شده است.

رئیس سازمان سنجش افزود: داوطلبانی که در دو گروه شرکت کرده بودند باید برای رتبه دهی رشته مورد نظر خود را اعلام می‌کردند. داوطلبانی که اولویت خود را اعلام نکردند و در دو گروه آزمایشی در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند بر مبنای آزمون تیرماه نتیجه آن‌ها را لحاظ می‌کنیم. ظاهرا البته کسی باقی نمانده و همه اعلام کرده‌اند خواهان کدام نتیجه و رشته اند.

او گفت: جمعه ۲۷ مردادماه که نتایج نهایی اعلام می‌شود و دفترچه انتخاب رشته نیز منتشر خواهد شد و تا هفته بعد انتخاب رشته کامل می‌شود. تفاوت امسال با سال‌های قبل این است که نیمه مهرماه نتیجه نهایی انتخاب رشته افراد نیز اعلام می‌شود. دانشگاه فرهنگیان نیز امسال ۳۰ هزار و ۴ نفر ظرفیت دارد و باید فرصتی برای آن‌ها نیز مدنظر قرار داد تا فرایند جذب را طی کنند و دانشگاه‌ها نیمه دوم مهرماه پذیرای ورودی‌های جدید دانشگاه‌ها می‌شوند.

او در مورد تقلب ها و تجهیزات تقلب در کنکور سراسری اخیر با تاکید به ماده ۱۱ و مسیر قانونی پیگیری آن گفت: در نوبت دی ماه ۶۹ نفر و در تیر ماه ۳۰۵ نفر با تجهیزات پیش از آزمون شناسایی شدند. ۴۰ نفر در جلسه با تجهیزات شناسایی شدند اما خوشبختانه در این دوره تقلب شبکه ای نداشتیم.

در ادامه " علی صدر" معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری اعلام نتایج اولیه و انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ گفت: امسال در رشته های پزشکی و دندانپزشکی ظرفیت موجود ۱۳ هزار و ۱۶۱ نفر است، دانشگاه فرهنگیان نیز ۳۰ هزار و ۴ نفر پذیرش خواهد کرد.

او افزود: در بخش با آزمون کنکور سراسری به تفکیک ۵ گروه آزمایشی ۵۶ هزار و ۴۹۵ در رشته ریاضی فیزیک،  ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر در رشته علوم تجربی و ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر در رشته علوم انسانی، در رشته هنر ۶ هزار و ۲۵۱ نفر و در رشته زبان های خارجی نیز ۴ هزار و ۲۷۸ نفر شرکت کردند./ ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها