هشدار درباره آسیب‌های ترکیب مواد شوینده در ایام خانه تکانی

کد خبر: 1278418

مدیر آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت: ترکیب مواد شوینده با برخی از مواد ضدعفونی کننده در ایام خانه تکانی باعث ایجاد مسمومیت و یا اشتعال می‌شود.

هشدار درباره آسیب‌های ترکیب مواد شوینده در ایام خانه تکانی

مدیر آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت: ترکیب مواد شوینده با برخی از مواد ضدعفونی کننده در ایام خانه تکانی باعث ایجاد مسمومیت و یا اشتعال می‌شود.

حبیب موحدی امروز، ۱۳ اسفندماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه خانه‌تکانی یکی از سنت‌های پسندیده‌ای ایرانیان است، اظهار کرد: در این ایام شهروندان می‌توانند با رعایت نکاتی بسیار ساده و ایمن، ضامن سلامتی خود و افراد خانواده باشند.

وی با هشدار به اینکه رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از مسمومیت در حین خانه تکانی بسیار حائز اهمیت است، افزود: رعایت این نکته که برخی از مواد شوینده باهم مخلوط نشود باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد.

مدیر آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت: برخی با دریافت اطلاعات غلط و یا از روی بی‌اطلاعی، مواد مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کنند در حالی که بعضی از مواد را به هیچ عنوان نباید با یکدیگر ترکیب کنیم، زیرا ترکیب آن‌ها صدمات جبران ناپذیری را در بردارد.

موحدی با اشاره به هفت شوینده خانگی خطرناک که نباید هیچگاه با هم ترکیب شوند، تصریح کرد: مایع سفیدکننده (وایتکس) و الکل، تولید کلروفرم و اسید هیدروکلریک می‌کند که می‌تواند منجر به آسیب به سیستم عصبی، ریه، کلیه، کبد، چشم و پوست شود.

وی درباره ترکیب مایع سفیدکننده و آمونیاک، خاطرنشان کرد: ترکیب این دو ماده، موجب تولید گازهای سمی می‌شود که آسیب شدیدی برای دستگاه تنفس به همراه دارد، همچنین ترکیب مقادیر زیاد این دو با یکدیگر می‌تواند موجب انفجار خطرناکی شود.

مدیر آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت افزود: ترکیب مایع سفیدکننده و سرکه از مواد خطرناک دیگری است که تولید گاز سمی می‌کند و می‌تواند موجب سوختگی‌های چشمی و آسیب به ریه‌ها شود.

موحدی با بیان اینکه مایع سفیدکننده و انواع مواد تمیز کننده باعث تولید گازهای سمی مانند کلر می‌شود، افزود: قرار گرفتن در معرض کمترین مقدار آن هم می‌تواند موجب مشکلات شدید تنفسی و بینایی شود.

وی با بیان اینکه ترکیب جوش شیرین و سرکه خطرناک‌ترین حالت این مواد است، تاکید کرد: اگر این دو ماده را در یک ظرف در بسته مخلوط کنید می‌تواند باعث انفجار شود.

مدیر آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت گفت: سرکه و آب اکسیژنه تولید اسیدپراستیک می‌کند و می‌تواند موجب آسیب به پوست، چشم‌ها، گلو، بینی و ریه‌ها شود.

موحدی با بیان اینکه مخلوط کردن مارک‌های مختلف از یک ماده تمیز کننده هر شرکت، فرمول منحصر به فرد خود را دارد، تصریح کرد: مخلوط کردن آن‌ها می‌تواند موجب یک واکنش شیمیایی نامطمئن و خطرناک شود.

وی از شهروندان خواست با رعایت نکات ایمنی ضامن سلامت خود، افراد خانواده و حتی سایر شهروندان باشند و در صورت نیاز به خدمات این سازمان با شماره ۱۲۵ تماس حاصل کنند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها