دومین فضانورد آمریکایی درگذشت

کد خبر: 293513

اسکات کارپنتر، دومین فضانورد آمریکایی که در برنامه «مرکوری» ناسا در مدار زمین گردش کرد،‌ روز گذشته(پنج‌شنبه) در سن 88 سالگی از دنیا رفت.

ایسنا: کارپنتر که یکی از دو فضانورد به جای مانده از پروژه فضایی مرکوری بود، در پی یک سکته قلبی در ماه سپتامبر در آسایشگاهی درمانی بستری بود.

جان گلن 92 ساله که در 20 فوریه 1962 اولین ماموریت مداری را انجام داد و اکنون یکی از سناتورهای آمریکا از اوهایو است، آخرین باقیمانده از هفت فضانورد اصلی پروژه مرکوری است.

ماموریت مداری پنج ساعته کارپنتر در سال 1962 با مشکلات فنی روبرو شده و باعث شد کپسول مرکوری وی بسیار دورتر از محل فرود در کارائیب فرود بیاید.

علیرغم مشکلاتی که این ماموریت را خدشه‌دار کرده بود، کارپنتر بعدها اظهار کرده بود که یکی از رویاهای مادام العمرش محقق شده بود.

وی در کتاب خاطرات فضانورد نوشته است: من به دلایلی داوطلب شده بودم. صادقانه بگویم که یکی از آنها این بود که فکر می‌کردم این شانسی برای جاودانه شدن است. پیشگام بودن در فضا چیزی بود که من زندگیم را برای آن می‌دادم.

شانس وی برای ماموریت‌های بعدی ناسا در اثر جراحات وارد در یک تصادف موتورسیکلت از بین رفت و کارپنتر در سال 1967 ناسا را ترک کرد.

کارپنتر در سال 1925 در کلورادو متولد شد و در سال 1949 به نیروی دریایی آمریکا پیوست. وی در جنگ با کره به عنوان خلبان جت‌های جنگنده خدمت کرده و پس از آن به عنوان خلبان آزمایشی به کار پرداخت.

وی یکی از هفت خلبان نظامی بود که در آوریل 1959 به عنوان فضانوردان برنامه مرکوری انتخاب شدند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها