14 آبان، صدور فرمان شکست حصر آبادان

کد خبر: 377646
سرویس اجتماعی « فردا »: امروز چهارشنبه 14 آبان 1393 هجری شمسی؛ 11 محرم 1436 هجری قمری؛ 5 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است:

هجری شمسی

14 آبان 1328

عبدالحسین هژیر یک روز پس از تیراندازی حسین امامی به سوی وی در بیمارستان درگذشت. حسین امامی در دادگاه، مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت و از آن دفاع کرد.

14 آبان 1343

در اعتراض به دستگیری و تبعید امام خمینی درسهای حوزه‌های علمیه و نمازهای جماعت در قم، مشهد، تهران و بسیاری از شهرهای کشور تعطیل شد. دولت نیز در بسیاری از شهرها حکومت نظامی اعلام کرد. در همین روز حجت‌الاسلام مصطفی خمینی فرزند امام بازداشت و به زندان منتقل شد.

14 آبان 1351

به دستور ساواک حسینیه ارشاد، مسجد‌الجواد و مسجد هدایت تعطیل شدند.

14 آبان 1357

به علت اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمائی ملی ایران، فرودگاه مهرآباد بسته شد. در این روز 800 نفر از کارکنان رادیو و تلویزیون نیز دست از کار کشیدند.

14 آبان 1357

جعفر شریف‌امامی یک روز پس از کشتار دانش‌آموزان و دانشجویان در دانشگاه تهران از نخست‌وزیری استعفا داد و ارتشبد غلامرضا ازهاری از سوی شاه مأمور تشکیل کابینه شد.

14 آبان 1358

مهدی بازرگان از نخست‌وزیری استعفا داد.

14 آبان 1359

امام خمینی فرمان شکسته شدن حصر آبادان راصادر کردند .

14 آبان 1369

دکتر فرامرز آشوری خاصیت ضد پرتو را کشف کرد. دکتر آشوری با درجه فوق دکترا در رشته های داروسازی و بیوشیمی، از محققان برجسته کشور به شمار می رود که پس از چهارده سال تحقیق مستمر موفق شد خاصیت ضد پرتو را در برخی مواد طبیعی کشف کند و دارویی تازه تهیه نماید. این دارو برای درمان ضایعات ناشی از پرتوهای یون ساز ازجمله ضایعات عمومی، عروق، مسمومیت کبدی و بیماری قند استفاده می شود .

هجری قمری

11 محرم 61

عمر بن سعد پس از دفن افراد سپاهش که در روز عاشورا به هلاکت رسیده بودند، دستور داد اهل بیت امام حسین (ع) را بر شتران سوار کنند و از میان قتلگاه شهدای کربلا عبور دهند. کاروان اسیران کربلا به جانب شام برده شدند .

میلادی

5 نوامبر 1885

ویلیام جیمز دورانت معروف به ویل دورانت فیلسوف، نویسنده و مورخ آمریکایی متولد شد. او دکترای فلسفه گرفت و زبان های فرانسه و لاتین را آموخت و به تدریس پرداخت. او در دانشگاه ها و مراکز علمی در زمینه های تاریخ، فلسفه و ادبیات سخنرانی کرد. پس از مدتی تمام وفت خود را صرف تحقیق و تالیف در زمینه تاریخ تمدن کرد. ویل دورانت طی سال ها سفر بو گردآوری اسناد و مدارک تاریخی کتاب «تاریخ تمدن» را نوشت که از بزرگ ترین تواریخ و گونه ای دایره المعارف تاریخی به شمار می رود.

منبع: جام جم آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها