قالیباف:مشکلات‌زیست‌محیطی‌جان‌مردم‌را‌می‌گیرد

کد خبر: 398604

شهردار تهران صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاح «اولین نیروگاه زباله سوز کشور از پسماند های شهری» ابراز داشت: امروز مشکلات اصلی ما در حوزه محیط زیست است و نباید بگوئیم جان مردم درخطر است باید بگوییم مشکلات محیط زیست دارد جان مردم را می گیرد.

ایسنا: محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح اولین کارخانه زباله‌سوز کشور خطاب به معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شاید بگویید ما مشکل بودجه و یا قانونی داریم اما از نظر من این مشکلات اولیه است و ما حتی نتوانستیم از ظرفیت قانون و پولی که وجود دارد استفاده کنیم این به آن مفهوم است که شکر نعمت نکردیم و طبعا نعمت افزون نمی شود.

شهردار تهران با اشاره به این‌که بسیاری از قانون ها اجرا نمی شود، گفت: درآمد کشور ما در یک بازه زمانی 5_6 ساله پنج برابر شده است اما اتفاق خاصی در مملکت رخ نداده حتی مشکلات بیشتر شده است.

قالیباف در ادامه خطاب به معصومه ابتکار گفت: بیایید بپذیریم که مشکل اصلی مدیریتی است چراکه هر کس میخواهد چرخه را خود آغار کند و کار دیگران را کنار می گذارد. باید بپذیریم که خطر بسیار جدی است.

قالیباف با اشاره به بروز گرد و غبار در دزفول و اهواز ادامه داد: ممکن است بگوییم این گرد و غبار منشا خارجی دارد و نمی‌توان کار جدی کرد اما برای شهرهایی مانند تبریز، اصفهان و تهران که گرد و غبار منشاء داخلی صنعتی قابل کنترل دارد چه کاری انجام داده ایم؟.

وی افزود: هر موتورسیکلت در شهر هشت برابر پیکان آلودگی تولید می‌کند و برخورد با آن نه پول لازم دارد و نه مساله قانونی دارد، اما چرا جلوی کسانی که به صورت غیر قانونی جان مردم را به خطر می اندازند نمی‌گیرید؟

شهردار تهران با بیان اینکه برای برخی اقدامات پول و قانون نیاز نیست، گفت: این اقدامات اراده می‌خواهد که وجود ندارد چرا که جان مردم گویا برایشان اهمیتی ندارد. این اقدامات کاری نیست که شهرداری به تنهایی، دولت به تنهایی و مردم به تنهایی بتوانند انجام دهند بلکه وظیفه هر انسان آزاده ای است.

وی با بیان اینکه 70 درصد از آلودگی هوا به دلیل منابع متحرک است، گفت: وقتی می‌توانیم به سرعت کنترل کنیم، ولی این کار را نمی‌کنیم چگونه می‌خواهیم در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم؟ ممکن است الان مصاحبه کنیم و رنگ بزنیم اما فردا چه جوابی در قیامت خواهیم داشت؟

قالیباف در ادامه اظهار کرد: بنده به عنوان خدمت‌گزار در شهرداری در خدمت مردم هستیم و مسئولیت می‌پذیریم ظرف شش ماه تهران را قابل زندگی کنیم به شرطی که با همراهی و همدلی و به دور از مچ گیری باشد.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه با همکاری شهرداری و دولت و بخش خصوصی می‌توان در کمتر از چهار سال کل زباله‌های شهر تهران را به انرژی پاک تبدیل کنیم، گفت: تولید پسماند، معضل جدی در شهر است. ما نمی‌خواهیم بگوییم که شهروندان کم مصرف کنند. فقط می‌خواهیم اسراف نکنند؛ چراکه اسراف گناه نابخشودنی در دین ماست و در حوزه اقتصادی نیز ظرفیتی را از بین می‌برد.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه در تولید کارخانه زباله‌سوز استانداردهای زیست‌محیطی رعایت شده است، گفت: ما می‌توانیم این نیروگاه‌ها را در سطح شهر تولید کنیم همانگونه که در شهر توکیو بیش از 20 نیروگاه زباله‌سوز در سطح شهر ساخته می‌شود. بنابراین این موضوع در تهران نیز قابل انجام است.

وی با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه پس از انتخابات فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر کاهش پیدا کرده است، گفت: ما در سطح شهر تمامی پروژه‌ها را به انجام رساندیم، اما توسعه مترو را در دست داریم. صحبت از احداث 15 کیلومتر مترو در هر سال بوده است، اما ما امسال توفیق داشتیم با کلیه مشکلات، 25 کیلومتر مترو در تهران بسازیم که این در دنیا بی‌نظیر است.

قالیباف با بیان اینکه برای حل موضوعات محیط زیست شعار لازم نیست، گفت: ما شعار آسمان آبی، زمین پاک را بعد از 5، 6 سال تلاش در حوزه محیط زیست امروز جرات کردیم به زبان بیاوریم. در واقع آسمان آبی و زمین پاک یک شعار نیست؛ بلکه اقدامات شهرداری تهران در آن نهفته است.

شهردار تهران با بیان اینکه محیط زیست امروز معضلی جدی است که جان همه مردم از جنین در شکم مادر تا کهنسالان را به خطر انداخته است، گفت: اگر دوستان و مسئولان در سطح ملی احساس کنند که ساخت و سازها در شهر تهران برای مردم مضر است شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است تا در تمام بخش‌ها از صنعتی، مسکونی و تجاری، مجوز ساخت صادر نکند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر وسعت شهر تهران را از 740 کیلومتر به 340 کیلومتر مربع رسانده‌ایم. یعنی 100 کیلومتر شهر را کوچک کرده‌ایم. البته خانم دکتر ابتکار نیز اقدامات مفیدی نیز انجام داده است. مثلا در دهه هفتاد که CO2 بزرگترین سهم را در آلودگی شهر داشت، از آسمان تهران حذف کرد.

قالیباف با بیان اینکه نیروگاه زباله‌سوز آرادکوه و نیروگاه هاضم تنها می‌تواند یک‌بیستم زباله‌های تهران را دفع کند، ادامه داد: نمی‌خواهیم نگاه تخریب‌گرایانه به این موضوع داشته باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه بیش از 50 سال است در منطقه کهریزک زباله دفع می‌کنیم، گفت: این سوال باید از سوی گذشتگان پاسخ داده شود که در 50 سال گذشته برای جلوگیری از آلودگی خاک، هوا و آب چه روزی که پول داشتند و چه روزی که نداشتند، چه کار کرده‌اند در حال حاضر می‌توانم بگویم دفع زباله غیربهداشتی در این منطقه نداریم و تکنولوژی زباله‌سوزی را برای دفع زباله به کار گرفتیم.

محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح نیروگاه زباله‌سوز آرادکوه نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مشکلات کلانشهرها امروز موضوع آلودگی هوا، زمین و آب است، گفت: روزانه 8 هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود و روزی سه مرتبه جمع‌آوری زباله انجام می‌شود که این در کل دنیا بی‌سابقه است. اگر همکاری خوبی صورت بگیرد تا 4 سال آینده کل زباله‌های شهر تهران به انرژی پاک تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه 50 میلیارد تومان برای راه‌اندازی اولین نیروگاه زباله‌سوز کشور هزینه شده است، اظهار کرد: از صندوق ذخیره درخواست می‌کنیم تا اعتبار موردنیاز بخش خصوصی را برای راه‌اندازی چنین مراکزی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد و وام‌های این حوزه را در اولویت قرار بدهند.

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا در راه‌اندازی زباله‌سوزهای جدید 100درصد اعتبار از سوی بخش خصوصی باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها