میدان انقلاب و دانشگاه کتاب

کد خبر: 400500

مهم ترین بنای اطراف میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران است. این ساختمان علاوه بر ارزش و اعتبار علمی، محل وقوع بسیاری از تصمیمات و رویدادهای فرهنگی و سیاسی کشور بوده است.

بلدیه: دانشگاه تهران، آنقدر مهم است که در دوره ای حتی از اسکناس های جمهوری اسلامی نیز سر در آورد و روی 10 تومانی های قدیمی نقش بست. سردر دانشگاه تهران، در سال 1345 و توسط یکی از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا به نام کوروش فرزامی طراحی شد و محاسب آن نیز سیمون سرکیسیان بود. سپس توسط شرکت ایرانی آرمه اجرا شد. تعداد زیادی از دانشکده های دانشگاه تهران از جمله دانشکده فنی و ادبیات و دانشکده هنرهای زیبا در داخل پردیس اصلی دانشگاه قرار دارند. باقی دانشکده ها نیز از آن دور نیستند.

چه بخوریم؟

مهم ترین خوراکی حوالی میدان انقلاب آش فروشی نیکو صفت است که مدتی است از میدان انقلاب نقل مکان کرده و به ابتدای خیابان جمالزاده رفته است. آش های این مغازه شهرت زیادی دارد.

این حوالی، بزرگ ترین پاتوق کافه بروهای تهران و دانشجویان و هنرمندان و نویسندگان است. تعدادی از مشهورترین کافه های تهران، در کوچه و پس کوچه ها و مراکز خرید این خیابان قرار دارند. کافه گودو، کافه آلما، کافه نزدیک، کافه سپیدگاه و ... هرکدام با دکور خاص خود پذیرای تعدادی از شهروندان هستند که قهوه و غذای سبک ارائه می دهند. به کافه های کوچه پشن هم می توانید سر بزنید.

ریتم تند زندگی در این منطقه اداری و دانشجویی باعث شده کمتر مورد علاقه صاحبان رستوران های سنتی و لوکس باشد. در عوض ساندویچی های سرپایی و فلافل فروشی ها اطراف میدان انقلاب اسلامی بیداد می کنند. راسته جنوبی خیابان انقلاب را که به سمت شرق بروی، نزدیک چهارراه ولی عصر یک غذاخوری سنتی هم هست که غذاهای ارگانیک سرو می کند. این غذاخوری، سیاست های کاری خاص خود را دارد و در همین راستا غذای سالم را مصرانه به مشتریان خود معرفی می کند و درباره آن ها توضیح شفاهی می دهد.

چگونه برویم؟

میدان انقلاب یکی از مشهورترین میدان های تهران است. هم خط اتوبوسرانی دارد. هم مترو و هم بینهایت خطوط تاکسی به تمام نقاط شهر. این منطقه در طرح ترافیک قرار دارد ولی اگر مشکل طرح ترافیک ندارید، روی جای پارک هم زیاد حساب نکنید. این ناحیه یکی از پرترددترین مناطق تهران است و به خاطر مشکل کمبود فضای پارک معمولا شهروندان متقاعد می شوند که به وسایل حمل و نقل عمومی اعتماد کنند.

چه بخریم؟

انقلاب، به طور سنتی، پاتوق کتاب بازهای حرفه ای و غیر حرفه ای است. علاوه بر شعبه ناشران بزرگ و کتابفروشی های قدیمی و تازه، انقلاب اسلامی پر از کتابفروشی های دست دوم و فروشندگان کتاب های عتیقه است. بسیاری از علاقه مندان به کتاب، تنها مراکز خرید جنوب شرقی انقلاب را می شناسند. اما در شمال غرب و جنوب غرب میدان و در راسته خیابان آزادی نیز مراکز خرید تو در تویی وجود دارند که مقصد بسیاری از علاقه مندان به نسخه های قدیمی و کتاب های نایاب هستند.

آن اطراف همین طور، انتشاراتی ها و مراکز چاپ و طراحی وجود دارند که قیمت خدمات آن ها، کمتر از مناطق دیگر شهر تهران است. کتاب های دانشگاهی و کنکور هم که کالای شماره یک این روزها است.

علاوه بر آن در راسته میدان انقلاب چند کادو فروشی بزرگ هم وجود دارد که هدیه های لوکس و اجناس تزئینی را با قیمت مناسب می فروشند.

در غرب میدان هم لباس فروشی ها و سوغاتی فروشی هایی دارد که گرچه لوکس نیستند ولی به هر حال مشتری های خاص خود را دارند.

بازارچه تولیدات دستی هم در شمال پارک لاله و در خیابان کارگر شمالی حتما شما را هیجان زده خواهد کرد. از میدان انقلاب برای رسیدن به آن باید سوار تاکسی شوید و بعد از موزه هنرهای معاصر پیاده شوید.

کجا را ببینیم؟

قدم زدن در خیابان انقلاب حال و هوایی دارد که در هیچ کجای تهران وجود ندارد. شاید همین قدم زدن، یکی از جاذبه های گردشگری خیابان انقلاب باشد. در دنیا خیابان های زیادی وجود دارند که مردم به خاطر قدم زدن در آن ها حتی مخارج یک مسافرت را تقبل می کنند. این جا البته پاریس نیست. تهران است ولی این ناحیه از شهر نوستالژی های خاص خود را برای طرفداران خود دارد.

میدان انقلاب چند سینما نیز دارد. «سینما بهمن»، «سینما سپیده» و «سینما مرکزی» در حوالی میدان هستند اما اگر حوصله قدم زدن داشته باشید می توانید به سینما «فلسطین» در میدان فلسطین هم سر بزنید. آن اطراف بناهای قدیمی زیادی هم وجود دارند که می توانید از تماشای سردر آن ها لذت ببرید.

اگر به دنبال موزه و گالری هستید، گالری آثار، رو به روی سردر اصلی و در خیابان فخر رازی قرار دارد. تا موزه هنرهای معاصر، تقاطع کارگر شمالی و خیابان فاطمی هم راهی نیست. موزه فرش کمی بالاتر است. اگر تا آن بالا رفتید، نگارخانه کمال الدین بهزاد در ابتدای بولوار کشاورز هم همیشه نقاشی های خوبی نمایش می دهد.

تئاتر شهر در چهارراه ولی عصر زیاد از میدان انقلاب دور نیست. اما تئاتر نزدیک ترین هم وجود دارد که متعلق به دانشگاه تهران است. روبه روی ورودی غربی دانشگاه در خیابان شانزده آذر، از در کلینیک دانشگاه که وارد شوید، انتهای باغ باید چند پله پایین بروید تا به سالن مولوی برسید. این تالار عموما به تئاترهای دانشجویی و خاص اختصاص دارد و از دو سالن بلک باکس کوچک و بزرگ تشکیل شده است. تماشاخانه استاد مشایخی هم هست

میدان انقلاب پارک و بوستان ندارد. بنابراین اگر خواستید هوا بخورید، پارک لاله، در کارگر شمالی و بعد از بلوار کشاورز و همچنین پارک دانشجو در چهارراه ولی عصر به شما پیشنهاد می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها