۵ گام خلاقانه برای مقابله با منفی‌بافان

کد خبر: 523976

خلاقیت، اساسا نوآوری و کارآفرینی را ارتقاء می‌دهد. خلاقیت مهارتی ضروری برای یافتن راه‌حل‌های جدید و کاراتر برای مشکلات قدیمی است. فعالیت‌های خلاقانه می تواند در پیشبرد اهداف و امور بسیار تأثیر گذار باشد.

۵ گام خلاقانه برای مقابله با منفی‌بافان
سرویس سبک زندگی فردا: *

در تئوری، خلاقیت بسیار تایید شده است و ارزشمند تلقی می‌شود. اما در واقع، راه‌حل‌های خلاقانه اغلب با فشار و حتی دشمنی روبه‌رو می‌شوند.

چرا؟ چون یک ایده‌ی خلاق معمولاً ایده‌ی نویی است. بدین معنی که ذاتاً ریسکی‌تر از گزینه‌های امتحان شده و درست است. افراد ادعا می‌کنند برای خلاقیت ارزش قائلند اما آنچه برای آنها ارزشمند است، نتایج موفقیت آمیز بعد از وقوع و اجرای ایده است. دکتر لین وینسنت، یکی از نویسنده‌های مقاله ی "مزیت‌های بیرونی: آیا دفع اجتماعی می‌تواند اندیشه‌ی خلاق را تشویق کند،" که در مجله‌ی روان‌شناسی تجربی منتشر شد، معتقد است خلاقیت به معنی مواجهه با شکست‌های بسیار است. باید اعتماد به نفس داشته باشید تا با پشتکار و تداوم، موانع را از پیش رو بردارید.
مجموعه‌ی تحقیقات اخیر آشکار کرده‌اند که این سوگیری نسبت به خلاقیت بسیار گسترده است. به اعتقاد وینسنت، آدم های خلاق اغلب با دفع اجتماع روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند به حافظه و یادگیری آنان آسیب برساند، و کنترل امور اجرایی و خود نظارتی آنان را کاهش می‌دهد. درد انزوا و مستثنا شدن از نظر جامعه نیز به قدری زننده و شدید است که می‌تواند حتی شدیدتر از درد فیزیکی یا بدنی تلقی شود. برای بیش‌تر افراد، این درد به قدری شدید است که می تواند مانع ادامه و پیگیری فعالیت‌های خلاقانه شان شود. برای آدم های خاص، انزوای اجتماعی به شکست خلاقیت منتهی نمی‌شود، در عوض این انزوا باعث ارتقای خلاقیت آنها می‌شود.
۵ گام خلاقانه برای مقابله با منفی‌بافان
با این حال، انزوای اجتماعی چگونه تبدیل به مزیت خلاقانه می‌شود؟
۱.رهایی از انتظارات اجتماع را شروع کنید
هنجارهای اجتماعی در درون بیش‌تر ما نهادینه هستند، اما برای نزدیک شدن به یک موضوع به روشی تازه و خلاقانه، اغلب باید قواعد سنتی را بشکنیم. وینسنت معتقد است که استیو جابز از این منظر بسیار شناخته شده است. والتر ایساکسون در کتاب زندگی نامه‌ی جابز، گفته است جابز به نحوی عمل می‌کرد که گویی قواعد برای وی کاربرد ندارند. وی در قواعد و سنت های کسب و کار شکاف‌هایی پیدا می‌کرد و از آنها استفاده می‌کرد(مانند پارک کردن خودروی خود در جای پارک افراد معلول).
لزومی ندارد قاعده شکنی تا این حد خشن باشند، اما اگر در میانه‌ی جست‌وجوی راهی برای دور زدن آن چیزی بودید که از شما انتظار می‌رود، می‌تواند به شما کمک کند به راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برسید.
۲.احساس هویت مستقل را پرورش دهید
وینسنت معتقد است پرورش حس قدرتمند مفهومی مستقل از خود، ارتباط شدیدی با تفکر خلاقانه دارد. وی می‌گوید در سازمان‌ها، کسب هویت و رسیدن به نقطه‌ای که خود را کارمند آن سازمان بشناسند بسیار ساده تر است تا این که فکر کنید از فضا آمده اید و برای آن شرکت کار می‌کنید.
این تفکر ذهنی کار گروهی می‌تواند باعث شود شما خط مشی‌ها و رویه‌های شرکت را به عنوان واقعیت بپذیرید. اگر اطلاعات موجود را به چالش نکشید، چگونه می‌توانید راه‌حل‌های جدید و خلاق برای مشکلات بیابید؟ به اعتقاد وینسنت هویت مستقل در بعضی از ما بسیار قوی‌تر از دیگران است، ولی جای نگران نیست. می‌توان آن را یاد گرفت. با تمرکز فعالانه بر کیفیت‌های مختص خود به جای کیفیت‌هایی که شما را به آدم های اطراف شما وابسته می‌کند، می‌توانید خود را در اولویت قرار دهید و مانند اندیشمندی مستقل فکر کنید.
۳.از انزوا به عنوان مزیت خود استفاده کنید
اگر سنت‌ها را بشکنید(حتی سنن بی‌ضرر)، راحت تر می توانید برای پذیرش تاثیرات منفی اجتماعی آماده شوید.
به اعتقاد وینسنت، به جای تمرکز بر این که انزوا و مستثنا شدن چه احساسی برای شما دارد، از آن به عنوان یک ابزار استفاده کنید(دوره‌های کوتاه مدت انزوای اجتماعی می‌تواند شما را از انتظارات سنتی و قابل پیش‌بینی که کار گروهی به شما تحمیل می‌کرد، رها سازد)
۴.قهرمانان خود را بشناسید
بسیار پیش می آید که راه‌حل مطمئن و ساده تری وجود داشته باشد. لذا وینسنت معتقد است آدم هایی را در زندگی خود بیابید که واکنش مثبت و مناسبی را در شما برمی انگیزند، و تفکر خلافانه را تشویق می‌کنند. ممکن است این کار زمان بر باشد، ولی یافتن قهرمانان زندگی شما اهمیت دارد. وی معتقد است این کار به شما اجازه می‌دهد از تنهایی به وضعیتی برسید که شبکه‌ی حمایتی داشته باشید که بتواند به شما کمک کند ایده‌های خود را بشناسید، آنها را آغاز کنید، و به کار ببندید.
۵.حرکت نسنجیده نکنید
برای این‌که قواعد را بشکنید، ابتدا نیاز دارید که درک کنید چرا این قواعد وجود دارند. وینسنت معتقد است اگر افراد چیزی راجع به موتور راکت ندانند، تمایلی ندارند راکت خلاقانه‌ای ایجاد کنند. باید زیرساخت های فکری و مورد نیاز را داشته باشید.
کلام آخر این که، خلاقیت مستقیماً با عدم انطباق و ناسازگاری همراه است. نمی‌توانید تاثیر زیادی از انتظارات اجتماع بپذیرید.
*منبع: بازده
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها