سرمایه‌گذاری میلیاردی در شبکه‌های اجتماعی

کد خبر: 599167

چهارمین همایش هم‌اندیشی وزارت ارتباطات با فعالان بخش خصوصی حوزه ICT کشور، بعدازظهر روز دوشنبه برگزار شد.

روزنامه ایران: چهارمین همایش هم‌اندیشی وزارت ارتباطات با فعالان بخش خصوصی حوزه ICT کشور، بعدازظهر روز دوشنبه برگزار شد. در این همایش برعکس سه دوره قبلی، بخش‌خصوصی به‌عنوان میزبان و مدیران وزارت ارتباطات به‌عنوان میهمانان آن حضور داشتند. نخستین جلسه هم‌اندیشی وزارت ارتباطات با فعالان بخش خصوصی بعد از تعطیلات نوروز سال 94 برگزار شد؛ جلسه‌ای که وزیر هدف اولیه آن را آشنایی بیشتر با فعالان این بخش و رفع مشکلات و پاسخ به خواسته‌های آنان عنوان کرد. در حالی که نخستین دوره این نشست با استقبال قابل توجه فعالان بخش خصوصی همراه بود، اما کم کم این جلسه هم‌اندیشی با حاشیه‌هایی همراه شد. برای مثال در سومین نشست که اوایل دی ماه سال 94 برگزار شد برخی از شرکت‌های بخش خصوصی با انتقاد نسبت به سیاست‌های وزارت ارتباطات در مقابل بخش خصوصی اظهاراتی درخصوص کم کاری و نادیده گرفتن این بخش توسط وزارت ارتباطات مطرح کردند. هرچند که محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز در مقابل این انتقادات تأکید کرد که او و سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌اش پیوسته حامی بخش خصوصی بوده و خواستار حضور پررنگ این بخش در حوزه فاوا است ولی این به معنی این نیست که قرار است دولت به جای بخش خصوصی بنشیند سرمایه‌گذاری کند و پول آور برای این بخش باشد.اما در چهارمین دور این نشست هم‌اندیشی که بعد از ماه‌ها تأخیر روز دوشنبه 15آذر ماه برگزار شد، برخی از فعالان بخش‌خصوصی با انتقاد از حضور برخی دیگر از فعالان این بخش در پنل‌های جلسه و با زیر سؤال بردن تشکل‌های بخش خصوصی صنعت «فاوا» مراسم را به حاشیه کشاندند.
گزارش عملکرد وزارت ارتباطات

برات قنبری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران به‌عنوان سخنران اصلی مراسم، با اعلام اینکه IT در مقابل CT‌ تنها 30 درصد سهم بازار کشور را در اختیار گرفته، گفت: سهم ICT در تولید ناخالص ملی کشور 2.7 درصد است که امیدواریم این سهم در برنامه ششم توسعه به 4درصد برسد.همچنین حجم بازار ICT کشور چیزی در حدود 34هزار میلیارد تومان است که بیش از 75درصد آن از بخش ارتباطات است. وی تأکید کرد که بر اساس گزارش‌های بین‌المللی این عدد تا سه برابر قابل افزایش است و می‌توان آن را به 105هزار میلیارد تومان رساند. قنبری با بیان اینکه نگاهمان این است که دولت در حوزه IT حداقل مداخله و حداکثر مشارکت را داشته باشد برضرورت افزایش سهم اشتغال از طریق فناوری اطلاعات، افزایش تولید محتوا و بهبود شرایط پوشش شبکه ارتباطی تأکید کرد.در ادامه و در نخستین پنل جلسه هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی ICT با وزارت ارتباطات، معاونان وزیر ارتباطات به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت فعلی کشور در صنعت «فاوا» پرداختند. نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات به‌عنوان سخنران این پنل، با تأکید براینکه جامعه و اقتصاد ایران بشدت نیازمند زیرساخت و ابزار قدرتمند ICT است، گفت: رشد ICT کشور در مقایسه با سایر بخش‌ها با رشد 2 تا3برابری همراه بوده و این نشان می‌دهد که تا چه میزان برای توسعه این حوزه در کشور کشش وجود دارد. وی در ادامه افزود: در شش سال گذشته در بخش دسترسی و توسعه پهنای باند غفلت‌هایی صورت گرفته است که ما تلاش کردیم در 4 سال گذشته با راه‌‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای و تحول در معماری شبکه زیرساخت، ‌این شکاف ایجاد شده را از بین ببریم.

رضا باقری اصل، ‌معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات نیز با اشاره به تغییر روش‌ها و مهاجرت تصدی‌گری به خدمات دولت الکترونیک گفت: در سه سال گذشته تلاش‌های گوناگونی برای راه‌اندازی سرویس‌های دولت الکترونیک شده است و نخستین‌ کاری که در این زمینه انجام دادیم احصا شناسنامه خدمات دولت بود. دسته‌بندی خدمات و کشف مدل‌های بهبود یافته خدمات از دیگر فعالیت‌ها در این زمینه بوده است. راه‌اندازی مرکز ملی تبادل اطلاعات از جمله دیگر فعالیت‌ها در بخش دولت الکترونیک بود تا بتوانیم فعالیت دقیق مجموعه‌های مختلف دولت در بخش الکترونیک را رصد کنیم. باقری یکی از مشکلات بر سر راه دولت الکترونیک را کیفیت پایین خدمات در این حوزه اعلام و تأکید کرد براساس ارزیابی‌های صورت گرفته متوسط کیفیت وب‌سایت‌های دولتی کشور 50درصد است که با برنامه‌ریزی مشخص و فعالیت بخش خصوصی در این حوزه می‌توان این کاستی‌ها را پشت سر گذاشت.در ادامه علی‌اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به رشد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در سه سال گذشته گفت: با حذف محدودیت‌های تکنولوژی در پروانه‌های ارتباطی، جهش قابل ملاحظه‌ای در زمینه استفاده پهنای باند قابل مشاهده است به طوری که تعداد کاربران اینترنت تلفن همراه از شروع به کار دولت یازدهم از رقمی در حدود 300هزار کاربر حالا به 28 میلیون کاربر رسیده است. از سوی دیگر نیز تعداد کاربران اینترنت ثابت از حدود 5میلیون نفر حالا به حدود 8 میلیون رسیده است. عمیدیان خبر از برنامه‎ریزی برای سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی در حوزه شبکه‌های اجتماعی داد و گفت: در تلاشیم برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که این سرمایه‌گذاری با سود منطقی همراه شود.
مشکلات بخش خصوصی
اما در پنل دوم مراسم، فعالان بخش خصوصی به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند. ناصر‌علی سعادت، ‌رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اعلام اینکه نمی‌توان CT و IT را از هم جدا کرد از وزارت ارتباطات خواست تا توسعه در این بخش همپای یکدیگر باشد و اگر قرار است بودجه‌ای به این دو بخش تعلق گیرد بودجه IT شش برابر CT در نظر گرفته شود.وی از وزارت ارتباطات خواست همان‌طور که برای پیشروی شبکه ملی اطلاعات جلسات منظمی با فعالان و افراد درگیر با این طرح برگزار می‌شود این وزارتخانه جلسه‌های مشخص و هدفمندی هم برای توسعه فاوا در کشور برگزار کند تا این صنعت جایگزین درآمد نفتی کشور شود. اما ویدا سینا، مدیرعامل مرکز تحقیقات انفورماتیک نیز ازجمله مشکلات حوزه ICT را شفاف نبودن قوانین و به روز نبودن آن عنوان کرد. او همچنین تأکید کرد که در حوزه سخت‌افزار هیچ نقشه راهی وجود ندارد و همین شرایط باعث می‌شود یک سرمایه‌گذار ترس از ورود به این بازار داشته باشد.سینا در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های مختلف در دولت الکترونیک گفت: صحبت از سامانه‌هایی در راستای اجرای دولت الکترونیک می‌شود و این درحالی است که مشخص نیست به بحث امنیت و کیفیت در این سامانه‌ها تا چه حد توجه شده است. او سیاستگذاری در حوزه امنیت شبکه و اطلاعات در کشور را دارای ضعف اساسی دانست و تأکید کرد که وزارت ارتباطات باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مشخص و هدفمندی برای این حوزه در نظر بگیرد. ویدا سینا در پایان از وزارت ارتباطات خواست تا بیشتر به بحث تولیدات سخت‌افزاری که دانش و تکنولوژی تولید آن در کشور وجود دارد، توجه شود.
حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن
چهارمین جلسه هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی ICT با وزارت ارتباطات با سخنرانی معاونان وزیر ارتباطات و فعالان بخش خصوصی آن‌قدر طولانی شد تا فرصت به سخنرانی وزیر ارتباطات نرسد و او مجبور شد برای رسیدن به جلسه بعدی خود، ‌مراسم هم‌اندیشی با فعالان بخش خصوصی را ترک کند. همین اتفاق نیز صدای اعتراض گروهی از فعالان بخش خصوصی را بلند کرد.
امیرحسین سعیدی نائینی رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بعد از خروج وزیر ارتباطات از برنامه اعلام کرد که حضور فعالان بخش خصوصی در شرایطی که جلسه آنقدرطولانی می‌شود که وزیر ارتباطات آن را ترک می‌کند و بخش خصوصی هم مجال مطرح کردن مشکلاتش را ندارد چه فایده‌ای دارد؟ عمده انتقاد وی این بود که چرا فرصت به برخی تشکل‌های بخش خصوصی داده می‌شود که اعضای زیادی ندارند و در مقابل، سازمان نظام صنفی فرصت لازم برای صحبت کردن ندارد. به دنبال این بحث‌ها و زیر سؤال بردن تشکل‌های مختلف «فاوا» از سوی برخی حاضران در جلسه، امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات تأکید کرد وزارت ارتباطات از ابتدا این جلسه‌ها را با هدف حل مشکلات بخش خصوصی برگزار کرده و قصدی هم ندارد با انتخاب سخنرانان جلسه، حضورگروهی دیگر از فعالان بخش خصوصی را پررنگ یا کم‌رنگ کند.

وی در ادامه تأکید کرد بخش خصوصی فقط کسانی نیستند که صدایشان را در جلسات بلند کنند و در حال حاضر از تمام فعالان حوزه ICT نمایندگانی در جلسه حضور دارند. باقر بحری، ‌نایب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برخی سخنان دوایی را توهین به بخش خصوصی و شخص خود دانست و با قطع سخنان معاون فناوری وزارت ارتباطات باعث شد تا دوایی نیز از ادامه توضیحات خود صرفنظر کند. در پایان نیز افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان در اتاق بازرگانی از فعالان بخش خصوصی خواست تا با پرهیز از بیان مطالب تفرقه انگیز، اهداف اصلی این جلسات که حل مشکلات بخش خصوصی است را به بیراهه نکشانند. معاون وزیر در چهارمین هم‌اندیشی وزارت ارتباطات با فعالان بخش خصوصی اعلام کرد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها