کابوس مرگ‌های عجیب و غریب در جنوب شرق ایران

کد خبر: 705928

از نیش زنبور تا گیر کردن موی سر در پمپ آب. این، دو تا از عجیب‌ترین دلایل مرگ دو دختر در استان سیستان و بلوچستان است. اتفاق‌هایی که در نگاه اول، بسیار پیش پا افتاده و با ساده‌ترین روش‌ها قابل پیشگیری و درمانند؛ اما ...

صبح نو: نیش زنبور، هشتم مردادماه، جان یک دختر جوان از اهالی بخش ایرندگان در شهرستان خاش را گرفت. اتفاقی که به گفته رییس شورای این بخش به دلیل دوری محل وقوع حادثه از مراکز بهداشتی و درمانی رخ داده است.
آقای «حسن دادکانی» با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در دست‌ها، صورت و برخی دیگر از نواحی بدن این بیمار جای نیش زنبور سیاه دیده می‌شد، گفته است: «این بیمار 19 ساله پس از مراجعه به مرکز بهداشتی و درمانی این منطقه و معالجه، به منزل بازگشت اما به علت سم زیاد نیش زنبورها‌ در منزل فوت کرد.»
دادکانی با بیان اینکه بخش ایرندگان در فاصله 100 کیلومتری با مرکز شهر خاش قرار دارد، گفته است: «به دلیل مسافت طولانی و عدم وجود امکانات در بسیاری از موارد درمانی، مردم این بخش با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید مسوولان، در این بخش مراکز تخصصی ایجاد کنند.»
اما این، تنها اتفاق تلخ روزهای اخیر نبود.
همین چند هفته پیش بود که دختر بچه‌ای که از فرط تشنگی، به دنبال جرعه‌ای آب بود، جان خود را به شکلی عجیب و دردناک از دست داد.
آقای «علیم یارمحمدی» نماینده مردم زاهدان در مجلس، ماجرای این مرگ دردناک را این طور روایت می‌کند:«هفته گذشته دختر 9 ساله‌ای به دلیل نبود آب شرب، جان خود را از دست داد. آن‌ها در خانه خود آب شرب نداشتند و وقتی دختر بچه برای خوردن آب به خانه همسایه می‌رود به در بسته می‌خورد.دختربچه برای رفع تشنگی به سمت موتور پمپ رفته که در آنجا حادثه تلخی اتفاق افتاد؛ موهای دختر بچه 9 ساله به موتور پمپ گیر کرده و پوست سرش کنده شد و به دلیل نزدیک نبودن مرکز درمانی جانش را از دست داد. یعنی در سیستان‌ و ‌بلوچستان خانواده‌ای فرزند 9 ساله‌اش را به‌دلیل نبود آب شرب از دست داد. این قبیل اتفاقات در استان زیاد رخ می‌دهد و تعداد کمی از آنها هم رسانه‌ای می‌شوند.
29 خرداد ماه امسال نیز، برق گرفتگی، جان یکی از ورزشکاران جوان این استان را گرفت. خبرگزاری‌ها در این باره نوشتند:« مراد جدگال بازیکن کریکت، حین مسابقه و در حالی که برای نوشیدن آب به کنار زمین رفته بود با گرفتن میله‌ آهنی که دچار اتصالی برق بود، دچار برق گرفتگی شد و در مسیر انتقال به بیمارستان درگذشت. نورافکن زمین کریکت چابهار به علت شرجی بودن هوا در برق دار شدن فنس و میله‌های کنار زمین مؤثر بوده است .هوای گرم و شرجی چابهار باعث می‌شود ورزشکاران در شب، تمرینات و مسابقات خود را برگزار کنند و از سوی دیگر نبود امکانات و ورزشگاه‌های استاندارد سبب می‌شود تا به‌صورت خودجوش به زمین‌های خاکی حاشیه شهر بروند و در تاریکی و یا در حاشیه تیرهای چراغ برق که خطر برق گرفتگی دارد، ورزش کنند.»
یک روز پیش از آن نیز، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر، از مرگ دو نوجوان بر اثر گرمای شدید هوا و تشنگی خبر داده بود.
آقای «محمود رضا ناصح» به خبرگزاری «مهر» گفته بود:«روز 27 خردادماه، پنج نوجوان اهل روستای «مسکوتان» از توابع شهرستان فنوج که به منطقه «جلگه» و روستای «چاه جنگی خان» رفته بودند، در مسیر برگشت به علت نقص فنی خودرو در مسیر گرفتار می‌شوند. پس از این حادثه سه نوجوان حدوداً 13 ساله از این جمع به صورت پیاده به طرف روستای «مسکوتان» حرکت می‌کنند که متأسفانه در راه برگشت به دلیل گرمای شدید هوا و تشنگی، دو نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند.»
رد اتفاق‌های عجیب و غریب در استان سیستان و بلوچستان را که بگیریم، به حادثه مرگبار دیگری هم می‌رسیم، آن هم حادثه‌ای که برای جوان زاهدانی در زمستان 95 اتفاق افتاد. او که برای انجام عمل «آب مروارید» چشم به یکی از کلینیک‌‌های جراحی محدود شهرستان زاهدان مراجعه کرده بود، در پی سقوط چراغ سقفی اتاق عمل و عدم درمان به موقع، جان خود را از دست داد.
کنده‌شدن چراغ اتاق عمل (چراغ سیالتیک) و سقوط آن روی بیمار از ارتفاع حدود سه متری پیش از آغاز عمل و هنگامی که منتظر شروع عمل بوده، سبب آسیب به او شده بود. بر اثر این سانحه و در اثر شدت ضربه، بیمار از حال می‌رود که در ادامه و پس از رسیدگی پرسنل اتاق عمل، این فرد دوباره هوشیاری خود را به‌دست می‌آورد؛ که بر اثر همین سانحه دو تن از پرسنل اتاق عمل نیز از ناحیه دست مورد آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند.
ماجرا اما به همین جا ختم نمی‌شود و پس از چند روز، فرد بیمار به‌دلیل دردی که در ناحیه شکم احساس می‌کرده به پزشک مراجعه می‌کند که متخصصان متوجه ضربه به روده‌ها و عفونت شکم می‌شوند و با توجه به وخیم شدن ناگهانی حال بیمار، پزشکان به عمل جراحی فوری وی در بیمارستان «امام‌علی (ع)» زاهدان اقدام می‌کنند.
فرزند این بیمار گفته بود: «پدرم در بخش icu بیمارستان امام علی (ع) زاهدان بستری شد اما بر اثر گسترده شدن عفونت در بدن و صدمه به سایر قسمت‌ها، از جمله کلیه و ریه، ایجاد مشکل در علائم حیاتی و وخامت وضعیت وی، با توصیه پزشکان بیمارستان و اصرار خانواده، به تهران اعزام شد اما ساعاتی پس از رسیدن به تهران، در 25 دی‌ماه و پس از تحمل بیش از 12 روز کما و رنج ناشی از صدمه ذکر شده، جان خود را از دست داد.»
همه این اتفاق‌ها در حالی رخ داده‌اند که استان سیستان و بلوچستان که پهناورترین استان ایران است، به شدت از کمبود امکانات پزشکی و درمانی رنج می‌برد. یارمحمدی نماینده مجلس در این باره می‌گوید:« تمام امکانات دانشگاه علوم پزشکی ما در زاهدان متمرکز شده، در حالی که دو دانشگاه در ایرانشهر و زابل هم داریم که عملاً کارایی چندانی ندارند.» موضوعی که اگر مورد توجه بیشتر قرار گیرد، شاید بتواند بار بزرگی را از دوش مردم رنج کشیده و مظلوم این استان بردارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها