نحوه ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله

کد خبر: 1112969

شما نیز به خوبی می دانید در هنگام وقوع برخی حوادث طبیعی همچون زلزله خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیری به جا خواهد ماند و از سوی دیگر نیز به هیچ وجه نمی توان از وقوع زلزله جلوگیری کرد در برخی از کشورهای زلزله خیز سعی شده برای این مشکل تدابیری اندیشیده شود که در هنگام وقوع زلزله میزان صدمات و خسارات به حداقل ممکن برسد که یکی از این روش های مهم ایمن کردن ساختمان می باشد. البته لازم به ذکر است بیان کنیم این کار نیز دارای روش ها و مراحل مربوط به خود می باشد. در این مقاله قصد داریم برای شما در رابطه با نحوه ایمن کردن ساختمان برای زلزله مواردی را بیان کنیم که می تواند بسیار مفید باشد، دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

همان طور که مطلعید هنگام رخ دادن زلزله، ساختمان ها مهمترین و اصلی ترین المان هایی هستند که در کوتاهترین زمان به شدت صدمه خواهند دید و با توجه به این موضوع لازم است در برابر چنین حوادثی مقاومت لازم را داشته باشند و تنها در این صورت به وجود آمدن صدمات و حداقل خواهد رسید. از جمله مواردی که می ‌تواند باعث وقوع زلزله شود قرار گرفتن شهرها بر روی گسل یا نزدیک بودن به آن است که البته چنین موردی احتمال ویرانی را چندین برابر بیشتر می کند، به همین دلیل باید تمامی موارد مربوط به اصول مهندسی و استانداردهای لازم به بهترین نحو ممکن انجام شود و این موضوع می‌ تواند باعث حفظ جان مردم و صدمه ندیدن آن ها شود.

آیا امکان پیشگیری از زلزله وجود دارد؟

پیشگیری از زلزله یک امر غیر ممکن بوده و انسان‌ ها تا کنون نتوانسته اند راه حل صد در صدی در رابطه با آن پیدا کنند، اما چندین سال است که برخی از کشورهای زلزله خیز همانند ژاپن سعی در تغییر سیستم شهرسازی و خود داشتند و با نتایج مطلوبی نیز روبرو شده اند. از جمله کارهای مهم این کشور ساخت ساختمان ها و بناهای تقریبا مقاوم در برابر زمین لرزه می باشد به صورتی که توانسته اند به میزان بسیار قابل توجهی از به وجود آمدن خسارت و مرگ و میر را به حداقل برسانند. در سایر کشورها نیز سعی شده با استفاده از چنین فناوری های کامل و هوشمندانه‌ ای ساختمان ها و برج ها را در برابر زلزله مقابل بسازند.

پیش از آنکه به توضیح نحوه چگونگی ساختن ساختمان در برابر زلزله مواردی را بیان کنیم در وهله اول باید بگوییم پیروی کردن از استانداردهای مهندسی و اصول مقاوم سازی بسیار پر اهمیت بوده و همین موضوع در به حداقل رساندن خسارت ‌ها نقش مهم و حائز اهمیتی را به دنبال دارد.

با توجه به این موضوع که مقاوم‌ ترین ساختمان ‌ها نیز در برابر زلزله های بسیار سنگین و چند ریشتری و دچار آسیب می‌شود اما باید تمامی قوانین و اصول اولیه رعایت شود.

نحوه ایمن کردن ساختمان در برابر زلزله:

در ادامه سعی می کنیم جهت آگاهی کامل شما از اصول اولیه ساختمان سازی در برابر زلزله و مواردی را بیان کنیم.

داشتن استحکام و مقاومت تمامی اجزای ساختمان: توجه داشته باشید تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و سایر اعضای مربوط به سازه باید مقاومت کافی را در برابر تکان های ناشی از زلزله به همراه داشته باشند و اختلال جدی در هنگام وقوع زمین لرزه برای آن ها ایجاد نشود. چنین تجهیزات استانداردی از این قابلیت برخوردار می باشند حتی پس از رخ دادن زلزله و ایجاد تکان ‌های بسیار شدید به صورت اول کار خود را کامل ادامه دهند.

یکی از محصولاتی که امروزه می تواند جایگزینی مناسبی برای شیشه های ساختمانی باشد و استحکام سازه را بسیار افزایش دهد پلکسی است. حتما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پلکسی به این لینک مراجعه کنید.

پلکسی شفاف برای ساختمان

شکل پذیر بودن عناصر سازه: از دیگر المان های مهم که می تواند در هنگام ساخت ساختمان در جهت مقاوم سازی بنا نقش بسیار مهم و ویژه ای را به همراه داشته باشد شکل پذیری عناصر سازه است. انعطاف پذیر بودن این المان ها در نهایت باعث خواهد شد زمان وقوع زلزله اگر بار اضافی به آن ها وارد شود به هیچ عنوان متحمل آسیب و شکستن ناگهانی نشوند و همین مورد نیز نقش بسیار زیادی در افزایش مقاومت سازه به همراه دارد. پس در هر حالتی استحکام اجزای ساختمان بسیار پر اهمیت و ضروری است زیرا باید از این قابلیت برخوردار باشند هنگام به وجود آمدن لرزش های شدید تغییر شکل یا شکستگی برای آن ها به وجود نیاید.

نظم داشتن سازه: زمانی یک سازه کامل منظم و بر طبق اصول ساخته می ‌شود که تمامی موارد اطراف آن از جمله المان های باربر جانبی به صورت کاملا مساوی وجود داشته باشند، با توجه به این مورد در هنگام وقوع زلزله حرکت سازه از دو طرف کاملاً یکسان بوده و نیروی ناشی از به وجود آمدن این حادثه به صورت کاملاً یکنواخت در تمام قسمت های مختلف سازه پخش خواهد شد و همین دلیل نیز می‌ تواند باعث شود ساختمان بسیار کمتر دچار آسیب شود.

پایدار بودن پی ساختمان: از دیگر مواردی که باید در هنگام ساخت سازه به آن توجه بسیار زیادی کرد پی ساختمان یا همان فونداسیون است. هنگامی که فونداسیون دارای مقاومت بالایی در برابر زلزله باشد این امکان فراهم خواهد شد که سایر سازه‌ های متصل به آن نیز تکان ‌های شدیدی را متحمل شوند. این موضوع زمانی امکان پذیر خواهد شد که تمامی پی ریزی های ساختمان بر اساس نکات استاندارد انجام شود و با توجه به این مسئله نیز هنگام وقوع زلزله مانع واژگونی ساختمان خواهد شد. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که انجام این کارها باید کاملاً بر اساس قوانین مهندسی انجام شده و استحکام نیز به گونه ‌ای باشد که بدون نشست غیرمجاز، تحمل وزن سازه را داشته باشد.

افزونگی: در برخی  اوقات چنین مشکلاتی پیش آمده که تنها یک یا چند قسمت از سازه دارای استحکام کافی می باشد، در چنین مواقعی هرگاه به آن قسمت آسیب جدی وارد شود باعث از بین رفتن و فروپاشی تمامی قسمت های سازه خواهد شد چرا که باید مقاومت کافی برای جز به جز آن در نظر گرفته شده و رعایت شود، اما اگر به صورت برعکس یعنی تمامی موارد لازم برای ساخت سازه در نظر گرفته شود المان های مختلفی وجود دارد که در صورت آسیب دیدن یک قسمت از ساختمان مانع از خرابی کامل و فروریختن آن شوند.

سختی و بادوام بودن سازه: شاید به خوبی این موضوع را بدانید در هنگام وقوع زلزله نیروهای بسیار زیاد قائم و جانبی به ساختمان وارد خواهد شد که همان نیروها باعث آسیب دیدن و فرو ریختن ساختمان می شود. با توجه به این موضوع نیز چنانچه یک سازه با توجه به اصول استاندارد و کاملاً مقاوم ساخته نشده باشد نیروهای جانبی که در حین زلزله به صورت افقی به ساختمان وارد می ‌شوند در نهایت باعث به جا ماندن صدمات بسیار زیادی شده و فروریختن کامل ساختمان را در پی دارد.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با نحوه ایمن کردن ساختمان برای زلزله مواردی را بیان کنیم و به توضیح این موضوع پرداختیم که اصل اول ساختمان سازی داشتن پی ‌ریزی کاملاً استاندارد و طبق قوانین و اصول مهندسی می باشد، در غیر این صورت هنگام رخ دادن حوادث ناگوار طبیعی مانند زلزله این امکان وجود دارد به طور کامل ساختمان فرو ریخته و آسیب و صدمات بسیار زیادی را نیز به جا بگذارد. پس پیشنهاد می ‌دهیم هنگام شروع به کار برای ساختن یک ساختمان در وهله اول موارد لازم جهت ایمن کردن ساختمان در برابر زلزله را در اولویت خود قرار دهید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها