سخن از حمله نظامی بلوف است،باور نکنید!/ برنامۀ اتمی ایران زیر نظر آژانس است

کد خبر: 219741

نکته جالب اینکه آلبرایت همان کسی است که مدعی شده بود که یک ساختمان را در مجموعه نظامی پارچین کشف کرده است که برای آزمایش انفجار از آن استفاده می‌شود! حال در بیانی متفاوت در این گفتگو درباره ادعاهای غرب تشکیک به عمل می آورد و می گوید: ایران بایداورانیوم غنی شده در نطنز و فردو را مورد استفاده قرار دهند. اما این تأسیسات هرچند هفته یکبار مورد بازرسی آژانس قرار می گیرد. اورانیوم مهر و موم شده و پیوسته با دوربین مراقبت می شود.

سخن از حمله نظامی بلوف است،باور نکنید!/ برنامۀ اتمی ایران زیر نظر آژانس است
سرویس بین الملل «فردا»: گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی و راهبرد آمریکا در رابطه با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از نکاتی است که این روزها در سراسر دنیا مطرح می شود. نشریه «تسایتونگ» چندی پیش در این باره نظر «دیوید آلبرایت» یکی از کارشناسانِ سلاح های اتمی آمریکا را در مصاحبه ای جویا شده است. این ناظر سابق شورای امنیت در سال ۲۰۰۲ علناٌ به شواهد ادعایی دولت بوش در مورد فعالیت های اتمی محرمانۀ عراق نیز شک کرده بود. وی که بنیادگذار مؤسسۀ علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن است، می گوید: ایران موردی کاملاٌ متفاوت است. نکته جالب اینکه وی همان کسی است که مدعی شده بود که یک ساختمان را در مجموعه نظامی پارچین کشف کرده است که برای آزمایش انفجار از آن استفاده می‌شود! حال در بیانی متفاوت در این گفتگو درباره ادعاهای غرب تشکیک به عمل می آوردو می گوید: ایران بایداورانیوم غنی شده در نطنز و فردو را مورد استفاده قرار دهند. اما این تأسیسات هرچند هفته یکبار مورد بازرسی آژانس قرار می گیرد. اورانیوم مهر و موم شده و پیوسته با دوربین مراقبت می شود.

تسایتونگ: آقای آلبرایت، اتهام آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران مبنی بر اینکه آثار فعالیت های سابق اتمی را در پارچین از بین می برد تا چه میزان هشدار دهنده است؟

آلبرایت: ایران به آژانس اجازۀ بازرسی نداده است و بعد کارهایی کرده که کسی نمی تواند ادعا کند اقدام برای پاکسازی بوده است. آژانس می بایستی در محل روشن کند شواهد مربوط به کارهای گذشته غنی سازی اورانیوم چه وضعیتی دارد. .اسرائیل نمی تواند برنامۀ اتمی ایران را ویران کند زیرا نمی تواند حمله های موجی انجام دهد. تأسیسات فردو ممکن است شش ماه بعد از حملۀ اسرائیل دوباره به کار بیفتد.

تسایتونگ: سانتریفوژهای جدید فردو چه وضعیتی دارد؟ اسرائیل این تأسیسات را به ویژه خطرناک می داند زیرا زیرزمینی است و مشکل بتوان آن را ویران کرد.

آلبرایت: آژانس اعلام می کند سانتریفوژهای جدید نصب شده اند، اما بازرسان آژانس مجموعۀ لوله ها را ندیده اند و حتی مطمئن نیستند آیا تأسیسات برق نصب شده باشند. چنین می نماید که ایران این سانتریفوژها را به سرعت به فردو برده و آنجا انبار کرده است. پیام این است: خیلی خوب، اسرائیل می گوید نمی تواند فردو را ویران کند پس ما سانتریفوژها را در این تأسیسات زیرزمینی می آوریم. و اگر اسرائیل تأسیسات اتمی ما را بمباران کند هنوز 2 هزار سانتریفوژ داریم. اینها را ما بعد در فردو یا جای دیگر نصب می کنیم. آنها به مدت زمانی نیاز خواهند داشت، اما می توانند این کار را بکنند.

تسایتونگ: آمریکا در نظر دارد رزمایش های بی سابقه ای را در منطقه انجام دهد. پشت این اقدام چیست؟

آلبرایت: دولت اوباما راهبرد آگاهانه اما توخالی ای دارد که تهدید به جنگ را افزایش دهد. اما هدف اصلی این است که مانع جنگ شود. این کار پرخطر است اما بازدارندگی می تواند مؤثر باشد. فکر می کنم در این کار منطقی باشد که ایران می تواند آن را بفهمد: وقتی تو تلاش برای فرار از نظارت می کنی، ما هم هیاهو می کنیم که می خواهیم برنامۀ اتمی ات را ویران کنیم. به نظر من خطر جنگ افزایش نیافته است اما تهدید به جنگ اکنون هدفمند تر به کار گرفته می شود. هدف فقط بازدارندگی است.

تسایتونگ: آیا می توان برنامه هسته ای ایران را زیر نظر داشت؟

آلبرایت: ارزیابی غرب این است که ایران در کنار تأسیسات نطنز و فردو تأسیسات غنی سازی بزرگ تری ندارد. این وضع می تواند تغییر کند اگر که ایران احتمالاٌ یک تأسیسات مخفی دیگر بسازد. اما در حال حاضر بنا را بر این می گذارند که باید اورانیوم غنی شده در نطنز و فردو را مورد استفاده قرار دهند. اما این تأسیسات هرچند هفته یکبار مورد بازرسی آژانس قرار می گیرد. اورانیوم مهر و موم شده و پیوسته با دوربین مراقبت می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها