سنگ اندازی رئیس جمهور در آزادی سوسنگرد/ وقتی شهید چمران علیه بنی صدر اعلام جرم کرد

کد خبر: 465462

درست در روز 25 آبان ماه بود که مقام معظم رهبری با بنی صدر صحبت و درخواست کردند تا تیپ 2 لشکر 92 زرهی در عملیات آزادسازی شرکت کند و بنی صدر هم گفت «شما به آنجا بروید و من هم دستور می‌دهم. ولی شب عملیات فرمانده لشکر که شهید فلاحی بود گفت: بنی صدر دستور داده تا تیپ 2 فردا بدون اجازه او وارد عملیات نشود.

سنگ اندازی رئیس جمهور در آزادی سوسنگرد/ وقتی شهید چمران علیه بنی صدر اعلام جرم کرد
سنگ اندازی رئیس جمهور در آزادی سوسنگرد/ وقتی شهید چمران علیه بنی صدر اعلام جرم کرد
سرویس سیاسی فردا: 26 آبان سالروز آزاد سازی سوسنگرد بهانه ای شد تا بار دیگر وقایع و جزئیات مرتبط با این اتفاق بزرگ را از نظر بگذرانیم: تا 25 آبان 59، سوسنگرد زیر آتش بود، مهمات نبود، بنی‌صدر به کارشکنی‌هایش ادامه می‌داد و حملات عراق با حمایت استکبار شدت یافته بود. اما درست در روز 25 آبان ماه بود که مقام معظم رهبری با بنی صدر صحبت و درخواست کردند تا تیپ 2 لشکر 92 زرهی در عملیات آزادسازی شرکت کند و بنی صدر هم گفت «شما به آنجا بروید و من هم دستور می‌دهم. ولی شب عملیات فرمانده لشکر که شهید فلاحی بود گفت: بنی صدر دستور داده تا تیپ 2 فردا بدون اجازه او وارد عملیات نشود. مقام معظم رهبری نیز این موضوع را به امام خمینی(ره) اطلاع دادند و امام نیز فرمودند: «فردا سوسنگرد باید آزاد شود» به همین دلیل مقام معظم رهبری طی نامه‌ای به فرمانده لشگر 92 زرهی دستور دادند که باید در عملیات شرکت کنند. همچنین شهيد چمران در پايه نامه مقام معظم رهبری ادامه داد: «من رسماً اعلام جرم مي‌كنم بنام نماينده‌ امام و نماينده شوراي عالي دفاع از اين همه اهمال و اتلاف وقت و به هدر رفتن خون جوانان شكايت دارم؛ چند روز است كه فرياد می‌كشم تا بالاخره ديشب جوابي شنيده شد، امروز انتظار عمل داشتم، متأسفانه نشد، امروز صبح در حضور سركار [اشاره به سرهنگ قاسمي] و سرهنگ شهبازي ايرادات و نظرات خود را گفتم، و شما فكر كرديد و جواب داديد كه فردا صبح زود انجام مي‌شود و الان مي‌بينم كه مي‌خواهند به تأخير بياندازند و اين يعني مرگ 500 جوان و سقوط سوسنگرد و حميديه و اهواز و من در اين صورت همه شما را در مقابل خدا و خلق مسئول مي‌دانم. »
از مخالفت بنی صدر تا نامه امام خمینی (ره)/ فرماندهی مستقیم مقام معظم رهبری در آزادی سوسنگرد
در تک اصلی، تیپ 2 لشکر 92 زرهی، نیروهای پاسدار و نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم وارد عمل ‌شدند.عملیات در ساعت 6:30 صبح روز 26 آبان 1359 آغاز شد. در محور جاده حمیدیه سوسنگرد همزمان با اجرای آتش روی عقبه دشمن، نیروهای عمل کننده با پیشروی به موازات جاده، روستای ابوحمیظه را آزاد کردند و با حمایت هوانیروز ارتش، تانک‌های عراقی را که مدافعان شهر را تحت فشار قرار می‌دادند منهدم کردند. در نتیجه محاصره جنوب و شرق شهر شکسته شد و در ساعت 11 نخستین دسته از تانک‌های عراقی به سمت جنوب گریختند. در محور سبحانیه نیز رزمندگان موفق شدند دشمن را عقب برانند. نیروهای خسته از درگیری مداوم و ایستادگی در برابر دشمن که ثمرات مقاومت خود را می‌دیدند. با دیدن رزمندگانی که به شهر نزدیک می‌شدند، از خوشحالی گریه شوق سر داده، همدیگر را در آغوش می‌کشیدند و خدا را شکر می‌کردند. پیکرهای پاک 8 تن از پاسداران که تانک‌های عراقی از روی اجساد آنها عبور کرده بودند، گویای وضعیت نبرد چند روزه در سوسنگرد بود. در این عملیات حدود 80 تن از نیروهای خودی به شهادت رسیدند. دشمن از جنوب سوسنگرد حدود 10 کیلومتر و از غرب آن حدود 2 کیلومتر عقب رانده شد که از آنجا شهر را با تانک و خمپاره می‌زد. با پایان یافتن برخی درگیری‌های پراکنده، جاده حمیدیه ـ سوسنگرد از وجود دشمن پاکسازی و راه تدارکاتی قوای خودی باز شد. پس از آزادی سوسنگرد و عقب راندن دشمن از شمال و شمال غرب این شهر، نیروهای خودی با آب انداختن در شمال رودخانه کرخه [حدفاصل کرخه تا تپه‌های الله‌اکبر] توانستند در مقابل دشمن ایجاد مانع کنند. اما اين عمليات پيروزمندانه چند نكته جالب نیز دارد كه مهمترين آنها صدور فرمان امام خميني(ره) در روز 25 آبان ماه يعني يك روز قبل از آزادسازي سوسنگرد بود كه در آن امام(ره) فرمودند:« بايستي تا فردا سوسنگرد آزاد شود» و رزمندگان اسلام در پاسخي سريع و بي درنگ به فرمان رهبر خود فرداي همان روز دشمن متجاوز را از خاك كشور بيرون راندند و سوسنگرد را آزاد كردند. نكته دوم هم اين بود كه در اين عمليات نيز حضور مردم به خصوص مردم عرب منطقه در مقاومت در برابر دشمن چشمگير بود و آنها همانند خرمشهر و آبادان سدي محكم در مقابل دشمن بودند و همین باعث شد تا در بعد از ظهر روز 26 آبان‌ماه سال 1359 آخرين سربازان دشمن بعثي با سراسيمگي و ترس شهر سوسنگرد را ترك كردند و اين شهر آزاد گردد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها