۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید

کد خبر: 770544

اگر می‌خواهید سرعت اجرای اندروید را افزایش دهید یا سرعت تاچ گوشی اندروید خود را زیاد کنید، به دنبال ترفندهایی جهت افزایش سرعت اجرای اندروید، بهترین روش‌های افزایش سرعت گوشی‌های اندروید و بالا بردن سرعت اندروید گوشی خود هستید با ما همراه باشید.

۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
سرویس ترجمه فردا؛ فاطمه بختیاری دزفولی: در این مطلب اطلاعاتی درباره بالا بردن سرعت اندروید، افزایش سرعت گوشی اندروید، افزایش سرعت تاچ گوشی، بالا بردن سرعت اینترنت گوشی اندروید، ترفندهایی جهت افزایش سرعت اجرای اندروید، بهترین روش‌های افزایش سرعت گوشی‌های اندروید و افزایش سرعت موبایل قدیمی اندرویدی می‌خوانید.
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
می‌خواهید سرعت گوشی آندرویدتان را افزایش دهید؟ از منتظر ماندن برای انجام کارهای‌تان در گوشی خسته شده‌اید؟ قبل از آن‌که یک ارتقای گران‌قیمت انجام دهید. ابتدا بهتر است از دستگاه فعلی‌تان کمی کار بیشتری بکشید.
در این‌جا به برخی از بهترین روش‌های انجام این کار خواهیم پرداخت.
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
۱. به‌روزرسانی گوشی‌تان
اول از همه این‌که، از به‌روز بودن کامل دستگاه‌تان اطمینان حاصل کنید. هر از گاهی یک نسخه‌ی جدیدتر از آندروید، یا یک پوسته‌ی به‌روزرسانی شده عرضه می‌شود، یا مشکلات قبلی برطرف می‌شوند. ممکن است هر یک از آن‌ها به بالا رفتن سرعت گوشی‌تان کمک کند.
به منظور پی بردن به این مورد که آیا گوشی شما به به‌روز رسانی نیاز دارد یا خیر این مسیر را دنبال کنید:
تنظیمات > درباره‌ی دستگاه > به‌روزرسانی نرم‌افزار
بررسی مداوم به‌روزرسانی‌های ارائه شده برای اپلیکیشن‌های خاص، به‌ویژه چیزهایی مانند شبیه‌سازها، خالی از لطف نیست. بعضی اوقات یک به‌روزرسانی به تنهایی می‌تواند تفاوت قابل توجهی در عملکرد گوشی‌تان ایجاد کند. این مسئله در مورد خدمات گوگل پلی نیز صادق است، چرا که تقریبا هر چیزی را در گوشی تحت کنترل دارد.
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
۲. نصب یک ROM سفارشی
اگر گوگل یا دیگر شرکت‌ها، به‌روزرسانی عرضه نکنند، ممکن است مشکل شما با نصب یک ROM سفارشی حل شود. این امر به معنای نصب نسخه‌ی سفارشی آندروید است.
به این ترتیب شما می‌توانید اصلاحاتی را داشته باشید که برای بهبود عملکرد یا افزایش امکانات، یا انتقال به آخرین نسخه‌ی آندروید ایجاد شده‌اند، در حالی‌که گوشی شما رسما از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند.
در انجام این کار یک ریسک ذاتی وجود دارد. شما برای انجام این کار به روت کردن گوشی‌تان نیاز خواهید داشت، و احتمال خراب شدن دستگاه‌تان وجود دارد. برخی اپلیکیشن‌ها (مانند اپلیکیشن‌های بانکی) خارج از چارچوب کار نمی‌کنند. ممکن است ضمانت گوشی‌تان باطل شود. ولی اگر به مهارت فنی خودتان ایمان دارید یا مشغول کار کردن با یک گوشی قدیمی یا اضافه هستید، این روش می‌تواند عمر دوباره‌ای به ابزار قدیمی‌تان ببخشد و واقعا سرعت آن را بالا ببرد.
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
۳. خالی کردن صفحه خانه
هر چند وقت یک‌بار باید خانه تکانی کرد. این مسئله در مورد گوشی‌های آندروید نیز صادق است. اگر صفحه‌ی خانه شما یک تصویر صفحه‌ی زنده دارد که ویجت‌های زیادی در آن قرار دارند و اخبار، وضع هوا و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی را به شما نشان می‌دهد، ممکن است در زمان جابجایی بین صفحات با اندکی لرزش مواجه شده باشید. اگر ویجت‌هایی مانند خبرخوان ‌Bixby را فعال کرده‌اید، آن را حذف کنید.
انتقال به یک لانچر (launcher) بهتر نیز می‌تواند به چابک‌تر شدن گوشی کمک کند. من شخصا سعی می‌کنم ترکیب‌بندی گوشی‌ام را به گونه‌ای قرار دهم که به جای صفحات چندگانه، تنها یک صفحه همراه با پوشه‌های دسته‌بندی شده داشته باشم. این کار باعث افزایش سرعت آندروید نمی‌شود، بلکه دسترسی من به چیزهایی که می‌خواهم را تسهیل می‌کند.
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
۴. کاهش انیمیشن
این ترفند کوچک کاملا شناخته شده است. این کار باعث افزایش سرعت گوشی‌تان نمی‌شود، بلکه زمان لازم برای گذار بین صفحات و اپلیکیشن‌ها را کاهش می‌دهد و همه چیز سریع‌تر به نظر می‌رسد.
برای انجام این تغییر، لازم است به گزینه‌های توسعه‌دهنده (Developer's Options) در بخش تنظیمات دستگاه موبایل‌تان دسترسی داشته باشید. قسمت "شماره ساخت (Build Number)" را بیابید و هفت مرتبه روی آن ضربه بزنید. اکنون به منوی گزینه‌های توسعه‌دهنده بروید و قسمت مقیاس انیمیشنی گذار را پیدا کنید. اگر این گزینه را روی "خاموش" بگذارید، اپلیکیشن‌ها به جای پخش موسیقی و حرکت، تنها در صفحه ظاهر می‌شوند. همچنین می‌توانید مقیاس انیمیشن پنجره و مقیاس زمانی انیماتور را نیز خاموش کنید.
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
۵. توقف خروجی واحد پردازش گرافیکی
فعلا این منو را ترک نکنید! ترفند دیگری که در این‌جا وجود دارد توقف خروجی واحد پردازش گرافیکی است. با استفاده از این گزینه، برای عناصر ۲ بعدی که از این امکان بهره نمی‌گیرند، به‌جای خروجی نرم‌افزار از واحد پردازش گرافیکی گوشی استفاده خواهد شد. این امر به این معنی است که خروجی گوشی برای کاربر با انیمیشن‌های روان‌تر انجام می‌شود و فضای بیشتری برای پردازنده‌ی گوشی‌تان باز می‌کند.
نکته: واحد پردازش گرافیکی قدرت بیشتری را نسبت به CPU طلب می‌کند، بنابراین عمر باتری‌تان را ۵-۱۵ درصد کاهش می‌دهد. انتخاب با خودتان است.
۶. انتقال به موتور گرافیکی SKIA
اگر از آندروید نوقا یا بالاتر استفاده می‌کنید، شما می‌توانید موتور رندرینگ واحد پردازنده گرافیکی‌تان را به SKIA تغییر دهید، که به گفته‌ی برخی کاربران، افت دیده شده در بازی‌ها را کاهش می‌دهد. استفاده از این تنظیمات در واقع عملکرد شبیه‌ساز دلفین را آرام می‌کند. باز هم تکرار می‌کنم، این، منوی گزینه‌های توسعه‌دهنده همراه با برخی تنظیمات دیگر است که سرعت آندروید را افزایش می‌دهد.
اگر هنوز در این منو به سر می‌برید، می‌توانید MSAA×4 را نیز متوقف کنید. این یک روش خوش‌نما سازی یا anti-aliasing است که باعث سریع‌تر اجرا شدن بازی‌ها نمی‌شود، ولی آن‌ها را زیباتر می‌کند. فعال بودن این گزینه باعث خالی شدن باتری‌تان می‌شود، و به کند شدن گوشی می‌انجامد. امتحان کردن این گزینه هیچ ضرری ندارد. با انجام این کارها مقایسه‌ای صورت دهید و بررسی کنید کدام‌یک از این موارد برای‌تان بهتر است.
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
۷. جستجوی سریع‌تر
اگر می‌خواهید تجربه‌ی جستجوی‌تان را سرعت ببخشید، حالت "ذخیره داده" را در مرورگرتان انتخاب کنید. این گزینه باعث فشرده شدن صفحات می‌شود و مصرف کمتر داده را امکان‌پذیر می‌سازد. این ترفند اندکی بر کیفیت تصاویر تأثیر خواهد داشت، ولی از نظر بسیاری از افراد یک معامله‌ی قابل قبول به حساب می‌آيد. البته، ابتدا باید صفحات اینترنتی به گوگل ارسال شوند تا قبل از ارسال‌شان به دستگاه شما تحت فرآيند فشرده‌سازی قرار بگیرند، بنابراین ممکن است در این‌جا سرعت دریافت داده‌ها یک فاکتور تعیین کننده باشد.
این گزینه در منوی مرورگر کروم وجود دارد. شما همچنین می‌توانید از مرورگرهای دیگری که سرعت بالاتری دارند نیز استفاده کنید.
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
۸. پاکسازی حافظه موقتی داده‌ها (داده‌های کش شده)
داده‌های موجود در حافظه موقت (کش شده)، آن دسته اطلاعاتی هستند که اپلیکیشن‌ها برای راه‌اندازی سریع‌تر، و در نتیجه افزایش سرعت آندروید، ذخیره می‌کنند. یک مرورگر ممکن است تصاویر یک وبسایت را که شما به‌صورت مکرر از آن دیدن می‌کنید در حافظه خود نگه دارد تا هر زمان که به آن صفحه مراجعه می‌کنید به دانلود تصاویر نیازی نباشد.
اطلاعات ثبت شده در حافظه موقتی باعث سرعت بخشیدن به گوشی شما شوند. ولی اگر حافظه موقت پر شود (چه برسد به این‌که حافظه‌ی غیرضروری را از دستگاه اشغال کند)، ممکن است تأثیر منفی نیز داشته باشد. برای اپلیکیشن‌هایی که حافظه‌ی زیادی را اشغال می‌کنند، می‌توانید از طریق زیر، اطلاعات حافظه‌ی موقت را به صورت دستی حذف کنید.
اطلاعات اپلیکیشن > ذخیره > پاکسازی حافظه موقتی
اپلیکیشن‌هایی مانند CCleaner نیز وجود دارند که همین کار را انجام می‌دهند.
۹. خاموش کردن همگام سازی خودکار
اگر از یک گوشی نسبتا مدرن استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که گوشی شما در اکثر شرایط به‌خوبی کار کند. اولین زمانی‌که شاهد کُند شدن سرعت گوشی‌تان شدید احتمالا زمان دانلود و نصب اپلیکیشن‌های جدید بوده است.
رمانی‌که اپلیکیشن‌های‌تان در پشت صحنه در حال همگام سازی هستند نیز اتفاق مشابهی رخ می‌دهد. به منوی حساب‌ها در بخش تنظیمات گوشی‌تان وارد شوید، خواهید دید گزینه‌ی "به‌روزرسانی خودکار داده‌ها" روشن است. احتمالا تمایلی به تغییر آن نخواهید داشت، مگر آن‌که یک دستگاه قدیمی داشته باشید که صرفا برای بازی یا جستجو در اینترنت از آن استفاده شود. با انتخاب اپلیکیشن‌های مختلف از این فهرست، می‌توانید همگام‌سازی برخی از آن‌ها را خاموش کنید یا از طریق منوی همان اپلیکیشن‌ها تنظیمات‌شان را تغییر دهید. مراقب اپلیکیشن‌هایی که نصب می‌کنید و کلا فراموش می‌کنید، باشید، چرا که باعث انجام همگام‌سازی در پس زمینه‌ی گوشی می‌شود. از خودتان بپرسید آیا لازم است این اپلیکیشن‌ها هر نیم ساعت بروزرسانی شوند یا یک بار در روز کافی است.
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
۱۰. خدمات فعال در پس‌زمینه
به حذف خدمات غیرضروری پس‌زمینه فکر کنید. خدمات پس‌زمینه عبارتند از اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت مداوم در پس زمینه در حال اجرا هستند. به‌عنوان یک نمونه‌ی مثبت از این اپلیکیشن‌ها می‌توان به اپلیکیشن پیام کوتاه متنی (SMS) اشاره کرد، که در پس زمینه اجرا می‌شود تا گوش به زنگ پیام‌های‌تان باشد. فرآيندهای زیادی در پس‌زمینه در جریان است، زمانی‌که شما مشغول انجام کارهای دیگر هستید، لازم است اپلیکیشن 7Zipper، همواره بتواند فایل‌های بزرگ را باز کند. این امر غالبا چیز خوبی است، ولی ممکن است اپلیکیشن‌های دیگری نیز از این فضای باز استفاده کنند.
به قسمت تنظیمات توسعه‌دهنده وارد شوید و به دنبال گزینه‌ی "اجازه پس‌زمینه (Background Check)" باشید. در این‌جا می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را مشاهده کنید که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند. اجازه‌ی همگام‌سازی را از اپلیکیشن‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید سلب کنید و به این ترتیب احتمالا سرعت دستگاه‌تان افزایش می‌یابد. این کار برای افزایش عمر باتری نیز مفید است. برای شروع می‌توانید از فیسبوک استفاده کنید.
اگر می‌خواهید فراتر از این‌ها ظاهر شوید، می‌توانید به گزینه‌ی "محدودیت فرآیند پس‌زمینه (Background process limit)" در منوی گوشی آندرویدتان نگاهی بیاندازید. این کار مانع استفاده‌ی گوشی‌تان از خدمات پس‌زمینه نمی‌شود بلکه از کش شدن آن خدمات جلوگیری می‌کند. این کار ممکن است باعث کُندتر شدن گوشی‌تان شود و باتری بیشتری استفاده کند، زیرا به این معنی است که هر مرتبه که به این خدمت نیاز باشد، گوشی شما مجددا آن برنامه را بارگذاری می‌کند. به این دلیل این مطلب را در اینجا مطرح کردم که برخی کاربران این کار را کمک‌رسان دانسته‌اند و گفته‌اند گوشی‌شان عملکرد بهتری داشته است. باز هم تکرار می‌کنم، امتحان کردن ضرری ندارد، به‌ویژه زمانی‌که یک رم بسیار پایین دارید.
۱۱. استفاده نکردن از برنامه‌های متوقف کننده‌ی وظایف
در واقع ابزارهای آندروید برای مدیریت حافظه بسیار کارآمد هستند. زمانی‌که هیچ یک از فایل‌های یک اپلیکیشن در حال اجرا نباشند، در مقایسه با زمانی‌که آن برنامه موقتا متوقف شده باشد (pause)، بوت کردن آن اپلیکیشن زمان بیشتری به طول می‌انجامد و باتری بیشتری مصرف می‌کند. چنان‌چه اپلیکیشنی را باز کنید که مستلزم حافظه بیشتری است، آندروید به‌صورت خودکار برنامه‌های کم اهمیت‌تر را می‌بندد تا فضای بیشتری آزاد کند.
به همین دلیل است که، استفاده از متوقف‌کننده‌های وظایف می‌تواند در نهایت باعث کُند شدن دستگاه‌تان شود. اگر استفاده از متوقف‌کننده‌های وظایف پیش از این به شما کمک می‌کرده است احتمالا به این معنی است که یک یا چند اپلیکیشن‌تان به خوبی کار نمی‌کرده‌اند. بهترین راه برای مقابله با این مورد این است که مقصر را بیابید و آن‌ها را حذف کنید.
این مورد برای داده‌های کش شده نیز صادق است، پس هر از گاهی این کار را انجام دهید، ولی نه همیشه!
۱۳ نکته و ترفند برای افزایش سرعت اندروید
۱۲. اورکلاک کردن
اگر به افزایش عملکرد بازی‌ها علاقمند هستید، شاید اورکلاک کردن (Overclocking) برای‌تان جذاب باشد. اورکلاک کردن یک روش آزمون و خطا است که توسط حرفه‌ای‌های بازی‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا عملکرد سخت‌افزاری را به حداکثر برسانند. تا زمانی‌که اپلیکیشن روت و اورکلاکینگ خوبی نصب کرده باشید، در گوشی‌های هوشمند به خوبی کار می‌کند.
این مورد نیز کمی ریسک دارد. تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEMs) بنا بر دلیلی برای سرعت کلاک محدودیت وضع می‌کنند. این کار باعث جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، تخلیه باتری، و آسیب بالقوه به قطعات داخلی گوشی می‌شود.
برای کسانی که به دنبال روت نیستند، بازی کردن در یک محیط خنک می‌تواند از افزایش دما جلوگیری کند. هرچند انتظار نداشتم این مورد، تفاوت قابل توجهی برای اکثر کاربری‌ها ایجاد کند.
بررسی منوی تنظیمات بازی‌ها را فراموش نکنید! پایین آوردن تنظیمات گرافیکی می‌تواند به اجرای بهتر بازی‌ها کمک کند.
۱۳. باز گرداندن به حالت کارخانه
اگر هیچ یک از این موارد مؤثر واقع نشد و احساس می‌کنید گوشی‌تان آن درخشندگی سابق را ندارد، یک گزینه‌ی دیگر این است که همه چیز را به حالت کارخانه بازگردانید. این کار می‌تواند تمام چیزهای اضافه‌ای را که در گوشی‌تان انبار کرده‌اید را از بین ببرد و حالت خوشبینانه این است که گوشی‌تان مثل روز اول کار کند.
حال تمام این ترفندها را روی گوشی به ظاهر جدیدتان به‌کار بگیرید و شایسته است بهترین بالاترین عملکرد ممکن را از سخت‌افزارتان دریافت کنید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها