بهترین راهکار های تیونینگ خودرو در سال 2021 توسط خودروآموز منتشر شد.

کد خبر: 1121503

تیونینگ یعنی ارتقا خودرو در هر بخشی، اما در این مقاله می خواهیم در مورد تیونینگ فنی خودرو صحبت کنیم تا با بهترین راهکار های تیونیگ خودرو آشنا شوید.با خودرو آموز همراه باشید.

اولین سوالی که در ذهن هر مخاطبی ممکن است ایجاد شود این است که تیونیگ چیست؟ در حقیقت تیونینگ خودرو یعنی ارتقا هر بخش از خودرو که در جهت زیبایی یا افزایش قدرت و شتاب خودرو باشد، اما در کشور ما تیونینگ را بیشتر ارتقا بخش های موتوری و فنی خودرو می دانند که این کار ها بیشتر در جهت افزایش راندمان و شتاب خودرو انجام میگردند. در این مقاله که توسط خودروآموز منتشر گردیده است می خواهیم به معرفی چند مورد از پرطرفدار ترین راه های تیونینگ خودرو صحبت کنیم.

تیونینگ خودرو چگونه انجام میشود؟

تیونینگ خودرو را هم میتوان با ایجاد تغییرات در موتور خودرو و گیربکس خودرو انجام داد و هم می توان این کار را نصب لوازمی مانند کیت مکش، هدرز و توربو شارژ انجام داد.

دستکاری و ایجاد تغییرات در موتور خودرو کار چندان آسانی نیست و شاید هر تعمیر کاری هم قادر به انجام آن نباشد و باید توسط افراد خبره این کار انجام شود.

آیا تیونینگ فنی خودرو باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می گردد؟

جواب این سوال وابسته به تغییراتی می باشد که شما انجام میدهید برای مثال تخلیه کاتالیزور خودرو باعث افزایش مصرف سوخت شما می شود اما در مقابل نیز میتوان گفت نصب کیت مکش به دلیل افزایش کیفیت هوای ورودی و بهبود احتراق باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شما میگردد.

همانطور که احتمالا تا الان متوجه شده اید تیونینگ خودرو وابسته به یک قطعه یا انجام یک کار نیست، شاید جای این ضرب المثل اینجا باشد هر چقدر پول بدی آش میخوری، دقیقا درست است در تیونینگ خودرو نیز هر چقدر هزینه کنید به آن قدرت و بازدهی ایده آل نزدیک تر می شوید .در ادامه به معرفی پرطرفدار ترین راه و روش های تیونینگ خودرو میپردازیم.

نصب کیت مکش:

کیت مکش خودرو یکی از متداول ترین و پرطرفدار ترین روش برای افزایش قدرت و توان خودرو است که آن را می توان یکی از ارزان ترین راه ها دانست. هوای ورودی به موتور از طریق در حالت فابریک از همان هوای گرم اطراف موتور خودرو تامین میگردد، اما کیت مکش این هوا را از بخش پشت رادیات یا پشت چراغ تامین میکند، این کار سبب می شود تا هوای نسبت خنک و با کیفیت تری به موتور خودرو برسد. کیت مکش علاوه بر افزایش توان و گشتاور خودرو به دلیل ایجاد ترکیب بهتری بین سوخت و هوای ورودی باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شما میگردد.

کیت مکش

اجزا تشکیل دهنده کیت مکش یک لوله و یک عدد فیلتر هوا اسپرت می باشد. لوله استفاده شده در کیت مکش عمدتا از جنس آلومینیوم یا پلاستیک نرم بوده و وظیفه این قطعه نیز ایجاد ارتباط بین فیلتر هوا اسپرت و دریچه ورودی هوا موتور می باشد.

رم ایر:

شاید نام این قطعه برای شما نااشنا باشد، این قطعه نیز مانند کیت مکش عمل میکند و باعث تنفس بهتر خودرو میشود، اما در ظاهر در مقایسه با کیت مکش مقداری متفاوت است و در سر آن جایی برای فیلتر هوا نیست. تصفیه هوا ورودی در رم ایر با استفاده از پد محافظ انجام میشود که احتمالا کارایی فیلتر هوا را نداشته باشد اما هوای بیشتر را به داخل موتور میفرستد.

رم ایر در مقایسه با کیت مکش هوای بیشتری را وارد موتور میکند اما سلامت موتور را نیز به خطر می اندازد که کمی ریسک است و شما باید بین قدرت و سلامت یکی را انتخاب کنید.

استفاده از هدرز:

در بسیاری از خودرو ها عمل احتراق در درون موتور خودرو انجام میپذیرد. انجام احتراق باعث ایجاد دود میشود، این دود باید به سرعت تخلیه شده تا جای آن توسط هوای تازه پر شود، در بیشتر خودرو ها این کار توسط منیفولد یا مانیفولد انجام میشود اما این قطعه به دلیل شکل و جنس خود ممکن است نتواند مقداری از دود حاصل از احتراق را خارج کند در این صورت شما نیازمند استفاده از هدرز هستید تا بتوانید بهترین راندمان را داشته باشید.

هدرز

 

هدرز انواع مختلفی دارد اما این قطعه را شاید بتوان از کیت مکش خیلی حساس تر دانست، پس به هیچ وجه به شما استفاده از هدرز های ارزان قیمت یا دست ساز را پیشنهاد نمی کنیم زیرا ممکن است خسارت های چندین برابری برای خودروی شما داشته باشد.

ریمپ کامپیوتر خودرو:

کامپیوتر یا همان ایسیو خودرو وظیفه کنترل کامل خودرو را بر عهده دارد و مانند مغز خودرو شماست. ایسیو برای بخش های مختلفی محدودیت مانند سرعت محدودیت ایجاد میکند، در ریمپ این محدودیت های وضع شده توسط کارخانه تغییر میکنند و کاملا ازاد میشوند.

ریمپ ایسیو تنها برای افزایش توان خودرو مورد استفاده نمی شود و از آن می توان برای کاهش مصرف سوخت یا از این قبیل موارد استفاده کرد.

این کار را به هیچ وجه توسط افراد ناشی و تازه کار انجام ندهید.ریمپ مانند یک عمل مغز می ماند و بسیار نیز حساس است و هرگونه خطا می تواند مشکل بسیار حدی برای شما داشته باشد.

تخلیه کاتالیزور خودرو:

کاتالیزور خودرو وظیفه تصفیه دود خروجی از موتور خودرو را بر عهده دارد. این قطعه گاز های سمی را بشدت کاهش داده و از ورود آنها به محیط زیست جلوگیری میکند. تخلیه این قطعه به قول معروف نفس ماشین رو باز میکنه! درست مثل وقتی که ماسک زدیم.

تخلیه کاتالیزور

*خالی کردن کاتالیزور باعث افزایش مصرف سوخت خودرو میگردد. همچنین با انجام این کار هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی به دلیل خروج زیاد گاز های سمی شما نمی توانید این گواهی را دریافت کنید و دوباره باید هزینه های چند میلیونی برای خرید آن انجام دهید.

استفاده از مکمل سوخت:

سوخت خودرو یکی از مهم ترین عوامل قدرت خودرو است شما اگر در پورشه هم بنزین نامرغوب بریزید تفاوت آن را به شکل محسوس احساس میکنید. بنزین های ایران از کیفیت های متوسطی برخوردارند، شما برای افزایش قدرت خودرو می توانید از بنزین های سوپر و یا از مکمل سوخت ها استفاده کنید. مکمل سوخت و بنزین سوپر به دلیل داشتن اکتان بالا، باعث افزایش قدرت میشود.

نصب استرس بار را فراموش نکنید:

تعادل خودرو درست است باعث افزایش توان خودرو نمشود اما باعث میشود که شما با سرعت بیشتری از مانع ها و پیچ ها عبور کنید، این قطعه شکل لوله مانندی دارد و روی دو سر کمک فنر های جلو خودرو نصب میگردد.

استرس بار

 البته استرس بار هم جدا از مزایا مهم معایبی نیز دارد، مهم ترین عیب استرس بار را میتوان انتقال ضربه بین دو سمت خودرو دانست.این مشکل درنمونه هایی که در وسط نیز خمیدگی دارند مقدار زیادی کاهش یافته اما به صفر نرسیده.

جمع بندی:

این مبحث افزایش توان خودرو بسیار راه و روش های طولانی دارد که بسیار طولانی است اما در این مقاله به پر طرفدار ترین روش های تیونینگ خودرو اشاره کردیم که باعث افزایش 20 تا 50 اسب بخار به خودرو شما میگردد.

ممکن است بعضی از این موارد باعث افزایش استحلاک خودرو بگردد که لازم است با علم قبلی این کار را انجام دهید.

منبع خودروآموز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها