سلیمی نمین: ائتلاف اصولگرایان حول محور لاریجانی بعید است/ رفع آثار تخریب‌ها علیه لاریجانی در کوتاه مدت میسر نیست/ اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت نمی‌کنند/ دوگانه لاریجانی – ظریف محتمل نیست

کد خبر: 1017224

سلیمی نمین گفت: لاریجانی باید متوجه باشد که علیه او در قم و جا‌های مختلف تخریب‌هایی شده که اگرچه پایه و اساس درستی ندارد، اما آثاری داشته و از بین بردن آن زمان‌بر است. من بعید می‌دانم که ایجاد نوعی هم‌صدایی و ائتلاف حول محور لاریجانی در کوتاه مدت ممکن باشد.

سلیمی نمین: ائتلاف اصولگرایان حول محور لاریجانی بعید است/ رفع آثار تخریب‌ها علیه لاریجانی در کوتاه مدت میسر نیست/ اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت نمی‌کنند/ دوگانه لاریجانی – ظریف محتمل نیست

گروه سیاست فردا: کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری آتی هر روز جدی‌تر از قبل می‌شود. کار تقریبا از گمانه‌زنی گذشته و بسیاری از سیاسیون و چهره‌های نزدیک به لاریجانی از این امر سخن می‌گویند. رسانه‌ها نیز اعم از اصلاح طلب و اصولگرا به بررسی چالش‌ها و فراز و فرود‌های او در این راه می‌پردازند. شاهد آنکه خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی از شرط لاریجانی برای کاندیداتوری که همانا حمایت همه گروه‌ها از او است، نوشته و در عین حال مدعی است که او با اقبال عمومی مواجه نخواهد شد. برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی نیز با این رسانه در دشواری مسیر لاریجانی هم نظر هستند. مثلا عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها و اشاره به سوابق لاریجانی معتقد است که تخریب‌ها علیه وی کار خودش را کرده و رفع آثار آن به این سادگی‌ها میسر نیست.

سلیمی نمین در گفتگو با خبرنگار «فردا» احتمال حمایت اصولگرایان از علی لاریجانی و در عین حال حمایت اصلاح طلبان از او را بعید دانست.

*گمانه‌ها درباره کاندیداتوری علی لاریجانی این روز‌ها تقویت شده است. باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشته که او مورد به فرض کاندیداتوری نیز مورد اقبال قرار نخواهد گرفت. با این نگاه موافق هستید؟ من آقای لاریجانی را شخصیت ارزنده‌ای می‌دانم، اما طبیعی است که با او اختلاف دیدگاه‌هایی هم دارم. به نظر من ما در مجموع در سطح مدیریت کلان توانمندی‌های محدودی داریم یعنی اینطور نیست که در حد ریاست مجلس و ریاست جمهوری خیلی دستمان باز باشد و بتوانیم با مشاهده کمترین اختلاف نظر، افراد را از این دایره خارج کنیم. از این نظر با کسانی که مدعی هستند ما دستمان در گزینه‌ها خیلی باز است، مخالف هستم و معتقدم که باید ازسرمایه‌های موجود استفاده کنیم. البته منظور این نیست که به ضعف‌های آنان اشراف نداشته باشیم و برای تقویت نقاط قوت و کم کردن ضعف آنان تلاش نکنیم. ما آقای لاریجانی را در ریاست صدا و سیما آزموده‌ایم. او منشا تغیراتی شد و دوران مدیریتی او از دوران قابل توجه در صدا و سیما بود. در دوران ارشاد هم اگرچه خیلی طولانی نبود، توانمندی‌های خوبی از خود نشان داد مثلا بحث جشنواره مطبوعات در دوران او کلید خورد و هویت مستقلی به مطبوعات داد. در مجلس نیز دوران مدیریتی او، دورانی است که مجموعا نمره خوبی می‌گیرد.

*جریان اصولگرا در صورت کاندیداتوری لاریجانی از او حمایت می‌کند؟ برخی درباره مدیریت او در مجلس به خصوص در موضوعاتی مثل برجام، انتقاداتی دارند که من خودم خیلی از این انتقادات را وارد نمی‌دانم. با این حال فکر نمی‌کنم او فردی است که هیچ ایرادی ندارد. به نظر من اگر بنا باشد که لاریجانی وارد رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری شود، مشکلات زیادی دارد. به ویژه در شرایط فعلی که انتقادات را هم خیلی اصولی نمی‌بینیم. در این فضا آمدن شخصیت‌ها باید همراه با آمادگی برای مواجه شدن با تخریب گری‌های غیراخلاقی و غیر‌اصولی باشد. نباید اینطور تصور کنند که اگر بیایند حتما مورد اقبال قرار می‌گیرند و موفق می‌شوند.

*اصلی‌ترین مخالفان لاریجانی چه طیف‌هایی هستند؟

جریانات مختلفی هستند که قصدشان خالی کردن میدان از شخصیت‌های قابل توجه است مثلا جریان احمدی نژاد که می‌خواهد جریان انحرافی را به کشور تحمیل کند، در این جهت وارد عمل خوهد شد. لاریجانی باید متوجه باشد که علیه او در قم و جا‌های مختلف تخریب‌هایی شده که اگرچه پایه و اساس درستی ندارد، اما آثاری داشته و از بین بردن آن زمان‌بر است. من بعید می‌دانم که ایجاد نوعی هم صدایی و ائتلاف حول محور لاریجانی در کوتاه مدت ممکن باشد و در این فاصله زمانی تا انتخابات محقق شود. همان طور که گفتم خیلی از این انتقاد‌ها را غیر اصولی می‌دانم، اما پاک کردن ذهنیت‌هایی که به صورت هدفمند ایجاد شده نیز کار ساده‌ای نیست.

*احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی و ائتلاف او با این جریان را چقدر جدی می‌دانید؟ من این را محتمل نمی‌دانم. جریان اصلاح‌طلب الان دنبال گزینه‌های خود است. به نظر من حتی طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب خودشان گزینه‌هایی دارند که برای آن‌ها کار می‌کنند؛ بنابراین بعید می‌دانم که به سوی یک گزینه اصولگرا بروند. بیان این حرف‌ها مربوط به موقعی بود که وضعیتشان در جامعه خیلی نامناسب بود و به دنبال این بودند که گزینه‌هایی را مطرح کنند که نسبت به دیگران با آنان رابطه بهتری داشته باشد، نه اینکه گزینه آنان باشد. لاریجانی در دوران مدیریت خود در مجلس جریان اصلاح طلب را هم به گونه‌ای منطقی مدیریت کرد و آنان هم احساس غربت چندانی در مجلس نکردند، اما این به معنی آن نیست که در انتخابات آتی هم اصلاح طلبان از لاریجانی حمایت کنند.

*فکر می‌کنید اصلاح طلبان با توجه به ریزش آرای خود تحت تاثیر عملکرد دولت روحانی، شانسی برای معرفی کاندیدای مستقل خود و رای آوری او دارند؟ به نظر من اصلاح‌طلبان گزینه‌هایی با کارنامه مستقل از دولت دارند و الان روی آنان فکر کرده و برنامه ریزی می‌کنند. افرادی که در افکارعمومی مستقل از دولت دارای پایگاه اجتماعی هستند؛ بنابراین ممکن است بر معرفی کاندیدای اصلاح طلب پافشاری کرده و سراغ امثال لاریجانی نروند.

*برخی از احتمال مشاهده دوگانه ظریف - لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ سخن می‌گویند و برخی هم معتقدند که اصلاح طلبان به شرطی از لاریجانی حمایت می‌کنند که ظریف نفر اول کابینه او باشد. این دو گمانه را منطقی می‌دانید؟ خیر، من فکر می‌کنم که در این دوره انتخابات ریاست جمهوری گزینه‌های خیلی زیادی خواهیم داشت یعنی هم اصولگرایان گزینه‌های متکثری خواهند داشت و هم اصلاح طلبان؛ بنابراین معتقدم که این دو گمانه محقق نخواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها