فاز دوم فعالیت‌های انتخاباتی در کارگزاران/ نوبت به تعیین کابینه رسید؟

کد خبر: 1038034

هنوز تکلیف نامزد نهایی معلوم نیست، کارگزاران از پیشنهاد کابینه سخن می‌گوید و این موجب تقویت گمانه ائتلاف این حزب با یک نامزد غیر اصلاح‌طلب می‌شود.

فاز دوم فعالیت‌های انتخاباتی در کارگزاران/ نوبت به تعیین کابینه رسید؟

گروه سیاست سایت فردا - کارگزاران بیش از سایر احزاب اصلاح‌طلب انتخابات ۱۴۰۰ را جدی گرفته و مشغول کار است. شاهد هم برگزاری جلسه آنلاین شورای مرکزی و مصوبات آن. کارگزارانی‌ها که هیچ وقت در ضرورت حضور در انتخابات و معرفی کاندیدا تردید نداشته و پای کار بوده‌اند، این بار نیز بررسی‌های خود برای انتخابات کاندیدایشان را آغاز کرده‌اند. کاندیدایی که دوز اصلاح‌طلبی او آنقدر‌ها که اتحاد ملت، اعتماد ملی و سایر اصلاح‌طلبان اصرار دارند، بالا نخواهد بود. این را بر اساس رویکرد، اقدامات و اظهارات اخیر اعضای کارگزاران می‌توان حدس زد. مثلا از فهرست دادن در انتخابات ۹۸ علی‌رغم تصمیم سایر طیف‌ها مبنی بر لیست ندادن یا تاکید بر احتمال استفاده مجدد از الگوی سال ۹۲ و مهم‌تر از همه طرح گمانه ائتلاف با لاریجانی که بلافاصله بعد از انتخابات ۹۶ ساز آن را زده بودند. مصوبات جلسه اخیر این حزب نیز این گمانه و سناریو حمایت از علی لاریجانی به شرط وزیرخارجه یا معاون اول بودن ظریف و سهم گرفتن از کابینه ترا تقویت می‌کند. به گزارش روابط عمومی کارگزاران سازندگی ایران، در این جلسه که برای نخستین‌بار به صورت آنلاین برگزار شد، سیدحسین مرعشی ضمن ارائه گزارشی از برگزاری جلسات مستمر کمیته سیاسی حزب درباره انتخابات ۱۴۰۰، از ورود این کمیته به فاز بررسی شخصیت‌ها برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

رئیس کمیته سیاسی کارگزاران سازندگی ایران همچنین با بیان روند تدوین برنامه انتخاباتی حزب و اصلاحات آن، سیاست‌ها و برنامه‌های پیشنهادی این کمیته برای انتخابات ریاست جمهوری را جهت تصویب مطرح کرد. بر این اساس، با تصویب شورای مرکزی ورود حزب کارگزاران سازندگی ایران به انتخابات ۱۴۰۰ «برنامه‌محور» خواهد بود. همچنین مقرر شد حزب کارگزاران سازندگی ایران تیم پیشنهادی خود را برای اداره دولت آینده، پیش از انتخابات پس از مشورت با نامزد اصلی ریاست جمهوری و شخصیت‌های محوری جبهه اصلاحات اعلام کند. جمع‌بندی شورای مرکزی درباره برنامه حزب کارگزاران سازندگی ایران در انتخابات آتی نیز بر این شد که پس تصویب آن در جلسه آینده شورا، برنامه مصوب برای اعلام نظر کارشناسان و متخصصان منتشر شده و پس از اخذ نظریات و اصلاحات احتمالی، برای تصویب نهایی به شورای مرکزی باز گردد. اینکه در نهایت کارگزاران چه تصمیمی میگیرد و سایر احزاب اصلاح طلب چقدر با او همراهی می‌کنند از حالا معلوم نیست، اما می‌توان حدس‌هایی زد. مثلا اینکه حرف بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان مسائل خارجی درست از آب درآید و کارگزاران به قدری پای ایده ائتلاف با گزینه غیر اصلاح‌طلب و سهم گیری از کابینه بایستد که شکاف بین او سایر اصلاح طلبان قابل ترمیم نباشد. اینکه کار کارگزاران و دیگر احزاب اصلاح‌طلب به جدای می‌کشد یا از طریقی مشکلات و اختلاف نظر‌ها را حل می‌کنند هم هنوز معلوم نیست. آنچه، اما معلوم و غیرقابل انکار است، این است که کارگزاران در این انتخابات نامزد دارد. آن هم نامزدی که شانس تایید صلاحیت و ظرفیت همکاری با کانون‌های قدرت را داشته باشد. برای رای آوری او نیز هر کاری که بتواند می‌کند و حتی از محبوبیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب مایه خواهد گذاشت. ضمن آنکه برای ممانعت از تکرار تجربه دولت روحانی سهم خود را از کابینه پیشاپیش خواهد گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها