فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

کد خبر: 1044749

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» با این پرسش که «کجای دنیا مدیر دولتی ۵۲ میلیون حقوق می‌گیرد، کارگر ۲‌میلیون‌و ۸۰۰؟» تیتر یک خود را به یک بی‌عدالتی آشکار اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «اختلاف ۴۹ میلیونی حقوق این دو نفر» که تیتر یک هم شده است، می‌نویسد: «امسال حداقل دستمزد کارگران با احتساب حق اولاد و مسکن و... حداکثر به دو‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان رسید در شرایطی که حداقل نیاز یک خانوار برای تأمین سبد معیشت در همین سال ۹‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه شده است. صرف‌نظر از این اختلاف قابل‌تأمل در میزان درآمد و هزینه یک خانوار، آنچه باعث تأسف بیشتر می‌شود بی‌عدالتی در توزیع منابع کشور است. به‌طوری‌که طبق گزارش دیوان محاسبات، شرکت‌های دولتی به مدیران خود ۲۰ تا ۵۲ میلیون تومان به‌طور متوسط حقوق پرداخت می‌کنند که در برخی شرکت‌ها میزان دریافتی مدیران از این میانگین بیشتر است.» این روزنامه اصلاح‌طلبان همچنین به مجلس می‌تازد و به نقل از محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دهم، طرح‌های مجلس را موجب گزک دادن به دست دشمن می‌خواند. در عین حال از آخرین تحرکات انتخاباتی سید حسن خمینی که گویا قصد کاندیداتوری در ۱۴۰۰ را دارد؛ گزراش می‌دهد.

فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

«اعتماد» خبرنگارش را به کردستان فرستاده و گزارشی دارده از حال و روز کولبران. در این گزارش که عکس یک امروز اعتماد شده، آمده است: «پدیده کولبری در دو بخش قابل بررسی است، کولبرانی که در حجم کوچک کالا به عراق می‌برند یا وارد می‌کنند که تعداد محدودی را شامل می‌شود و کولبرانی که برای یک سیستم وسیع قاچاق کار می‌کنند. در نهایت یک جواب برای ساماندهی این پدیده به ذهن می‌رسد، اجرای واقعی طرح‌ای انجام نشده مانند اشتغال‌زایی و بازگشایی بازارچه‌های مرزی.» این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین از احتمال کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات پیش رو خبر داده و به نقل از اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان و خط امامی‌ها و اصولگرایان میانه‌رو از سیدحسن خمینی حمایت می‌کنند».

فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

«آفتاب یزد» از مصوبه اخیر مجلس مبنی بر ارائه برنامه کاندیدا‌های ریاست جمهوری به شورای نگهبان خوشش نیامده و در تیتر یک امروز خود به آن ایراد می‌گیرد. این روزنامه اصلاح‌طلب، گفت‌وگویی دارد با حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و به نقل از وی می‌نویسد: «وظایف شورای نگهبان را قانون اساسی تعیین کرده و قانون‌گذار نمی‌تواند تکلیفی را از روی دوش شورای نگهبان بردارد یا تکلیفی را به او اعلام کند؛ لذا به نظر می‌رسد خود شورای نگهبان هم با این قانون مخالفت کند. درست است نامزد‌ها باید برنامه ارائه دهند، اما این برنامه‌ها باید به افکار عمومی ارائه شود نه شورای نگهبان. اینکه آن‌ها را به شورای نگهبان ببریم و بعدا هم برای راستی آزمایی برنامه‌ها نامزد‌ها را سین ـ جیم خواهند کرد عملا هم با وظایف شورای نگهبان تطبیق ندارد و هم با انتخابات آزاد مغایرت دارد.» این روزنامه اصلاح‌طلب، اما در سرمقاله خود از کوتاه آمدن کره و موثر واقع شدن سیاست‌های ایران در زمینه آزاد کردن پول‌های بلوکه شدن می‌نویسد. علیرضا کریمی در یادداشت خود آورده است: «در کنار قدرت نرم، قدرت سخت لازم است. قدرت سخت ایران آنجا اعمال شد که نفتکش کره‌ای در خلیج فارس تو قیف شد. تهران اعلام کرد براساس قانون و به جهت تخلفات مکرر محیط زیستی کره ای‌ها نفتکش توقیف شده است و باید به این تخلف از مجاری قانونی رسیدگی شود. سئول به نیکی می‌داند در صورتی می‌تواند نفتکش خود را آزاد کند که دیپلماسی را از بن بست خارج کند. اولین گام کره ای‌ها در این باب حضور روز گذشته یک مقام عالیرتبه وزارت خارجه این کشور در ایران بوده است. همتی، رئیس بانک مرکزی پس از گفتگو با این مقام کره‌ای اظهار کرد که «به نظر می‌رسد سئول برای آزاد سازی پول‌ها جدی شده و بناست مقام کره‌ای به کشور خود بازگشته و با دست پر مجددا به ایران برگردد برای حصول خواسته‌های تهران.» طبعا اگر ایران از قدرت سخت خود بهره نمی‌برد تا قیامت نیز کره ای‌ها حاضر نبودند پول کشورمان را آزاد کنند.»

فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با حسین کاشفی، رئیس سابق خانه احزاب و فعال سیاسی اصلاح‌طلب. اهم اظهارات وی در این گفتگو به شرح زیر است: *اصولگرایان «ناامیدکردن مردم» را پیروزی خود قلمداد نکنند. * وضعیت فعلی ما خوب نیست و باید کاری کنیم که از این اوضاع رهایی پیدا کنیم. راه رهایی نیز این است که همه به قانون و اخلاق توجه کنیم. *برای مردم مهم است چه کسی می‌خواهد سیاست خارجی را اداره کند. * اگر آقای خاتمی به انتخابات بیایند، کمک قابل‌توجهی به کشور در مسائل داخلی و خارجی خواهد شد. در صورتی که ایشان در انتخابات نامزد شوند، مردم حتما استقبال گسترده‌ای خواهند کرد و انتخابات پرشور و بی‌نظیری را خواهیم داشت. *ممکن است که شاهد حضور کمرنگ‌تر مردم نیز باشیم که از دید ملی اصلا مناسب نیست.

فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

«وطن امروز» اسحاق جهانگیری و اظهارات دیروزش درباره نقش سران قوا در تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی را عکس یک کرد و با تیتر «دیوان جهانگیری» نوشت: «جهانگیری پس از ادعای نجات ایران توسط دولت روحانی دیروز با فرار از پذیرش مسؤولیت دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت سران قوا در سال‌۹۷ مانع افزایش نرخ دلار متناسب با تورم شدند!» در این گزارش آمده است: «طی ماه‌های اخیر با رشد شدید قیمت بسیاری از کالاها، انتقاد‌ها نسبت به تصمیم دولت برای تخصیص بی‌نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی بشدت بالا گرفت. اظهارات مقامات مختلف نشان می‌دهد دولت از سال ۹۷ تاکنون ده‌ها میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مصارف مختلف تخصیص داده است. با این حال اکنون قیمت بسیاری از کالا‌هایی که واردات آن‌ها مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده، رشد شدید داشته است. شکست سیاست تخصیص ارز ترجیحی به حدی بوده که برخی کالا‌های مشمول ارز دولتی حتی بیشتر از کالا‌هایی که با ارز آزاد وارد شدند، افزایش قیمت داشته‌اند. اکنون و با اوج گرفتن انتقاد‌ها از سیاست دولت در تعیین دستوری نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای ارز و شکست این سیاست، مقامات دولتی سعی در معرفی سایر بخش‌های خارج از دولت به عنوان مسؤولان سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند. اظهارات اسحاق جهانگیری در ربط دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی به تصمیم سران قوا هم تلاشی در همین راستاست.» این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز به بررسی «شباهت تطبیقی رفتار اصلاح طلبان در فتنه ۸۸ با رفتار دار و دسته ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰» که روشن می‌سازد «جریان‌های سیاسی‌ای که منافع جناحی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند چگونه به اشتراک منافع و وحدت روش می‌رسند» می‌پردازد.

فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

«کیهان» نیز تیتر یک امروز خود را از سخنان دیروز جهانگیری وام گرفته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «قصه پرغصه ارز ۴۲۰۰ تومانی از واگذاری بی‌ضابطه تا حذف بی سروصدا» می‌نویسد: «ارز جهانگیری درحالی که قرار بود به تثبیت بازار ارز منجر شود و خیر آن به مردم برسد، علی‌رغم هشدار‌های کارشناسان، اخذ و بسیار بد اجرا شد و به بستری برای دلال‌های بازار ارز و سودجویانی بدل شد که همواره مترصد فرصتی هستند تا جیب خود را از بیت‌المال پر کنند. افراد و شرکت‌های مختلف دست به واردات فراوان با دلار دولتی زدند و کالا‌های وارداتی خود را با قیمت دلار آزاد به بازار روانه کردند و مردم هیچ نشانه‌ای از وعده‌های داده شده ناشی از ارز دولتی ندیدند. طبق آمار منتشره در همان سال، قریب به ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور با نرخ دولتی تخصیص یافت و بخشی از آن حیف و میل شد.» حسین شریعتمداری، اما در سرمقاله امروز حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه تهران که اخیرا با اظهاراتی به نقل از غسال آیت‌الله مصباح حاشیه‌ساز شده است، را مخاطب قرار داده و می‌نویسد: «این اظهارات جفایی ناخواسته در حق حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی بود و تصوری نابایسته از جناب صدیقی را نیز در برخی از اذهان به دنبال داشت.»

فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

«جوان» امروز خوشحال است، آن هم به دلایل مختلف. از مسابقه و نتیجه دربی که گویا برایش رضایت‌بخش بوده گرفته تا «جواب پس‌دهی سئول در تهران». حتی وضعیت پیش آمده در آمریکا و «تحلیف در سایه تفنگ» هم نشانگر پوشالی بودن ادعا‌های امریکا درباره دموکراسی و آزادی و ... است، مزید بر علت شده است. این روزنامه اصولگرا تیتر یک خود را به سفر هیات کره‌ای به تهران و رایزنی‌های آن با مسئولان کشورمان را تیتر یک کرده و می‌نویسد: «مقام کره‌ای در این دیدار با تأکید بر اراده کشورش برای حل مشکل خاطرنشان کرد: سئول از همه توان خود برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده خواهد کرد. وی با اشاره به توقیف کشتی متعلق به این کشور، خواستار تسریع در حل این موضوع شد. محمد جواد ظریف نیز در این خصوص تأکید کرد: کشتی کره‌ای به دلیل آلوده‌سازی آب‌های خلیج فارس توقیف شده لذا صرفاً موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعاً دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.»

فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

«ایران» صفحه یکی معمولی و مبتنی بر خبر دارد. از بازنشر سخنان سخنگوی وزارت خارجه درباره اخراج نشدن بازرسان آژانس گرفته تا حرف‌های دیروز جهانگیری درباره نقش سران قوا در تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی. آنجا که وقت انتقاد از مجلس می‌رسد، اما وضعیت فرق دارد و این روزنامه دولتی هیچ روزی از این امر غفلت نمی‌کند. امروز هم یادداشتی دارد به قلم احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم که معتقد است «تعدد طرح‌ها مشکلی را حل نمی‌کند». او می‌نویسد: «قصد قضاوت عام نسبت به همه نمایندگان و طرح‌های آنان ندارم، اما برآیند مجلس یازدهم حکایت از این دارد که از مسیر برنامه‌ها و شعار‌های اعلامی خود خارج شده است. آنان با شعار حل مشکلات معیشتی مردم وارد بهارستان شدند، اما در عمل به مسائل سیاسی و جناحی ورود پیدا کردند. تعدد طرح‌های آنان که حالا رئیس مجلس را هم به چاره اندیشی واداشته، به این امر برمی‌گردد که نمایندگان فکر می‌کنند مشکلات کشور را می‌توانند به صورت جزیره‌ای حل کنند. در حالیکه مردم مجموعه نظام را یکپارچه می‌بینند. بهتر است برای این منظور که نگاه ملی بر مصوبات و طرح‌های مجلس حاکم باشد، شورای عالی هماهنگی قوا وارد میدان شود. این شورا که با تدبیر رهبری تشکیل شده، اولویت‌ها را مشخص کند و آنچه را که نیاز به قانونگذاری دارد به نمایندگان اعلام کند. به گونه‌ای که مشکلات مردم احصا شده و یک بازی برد- برد بین قوا در حل مشکلات مردم تعریف شود. روشی که در حال حاضر بر مجلس حاکم است و نمایندگان گمان می‌برند که با بالا بردن تعداد طرح‌هایی که اثری از راهکار برای حل مشکلات معیشتی مردم در آن دیده نمی‌شود، می‌توانند موکل‌های خود را راضی نگه دارند، حتی به جلب افکار عمومی هم منجر نخواهد شد. چرا که بدون هماهنگی بین قوا مشکلی حل نخواهد شد و دود نگاه بخشی و جناحی نمایندگان به چشم همه می‌رود.»

فرافکنی به سبک جهانگیری/ انتقاد کیهان از امام جمعه تهران / حقوق نجومی دولتی‌ها و جای خالی عدالت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها