خاطرات فرمانده پیشکسوت ارتش از سال ۱۳۵۷

کد خبر: 1047212

فرمانده پیشکسوت ارتش در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه پیام امام(ره) به مردم درباره اینکه "با گل به استقبال نظامیان بروید" روح تازه‌ای در ارتش ایجاد کرد، اظهار داشت: ارتشی‌ها قبل از انقلاب هم پیوند خود را با مردم مردم نشان داده بودند.

خاطرات فرمانده پیشکسوت ارتش از سال ۱۳۵۷

تسنیم: امیر غلامحسین دربندی از فرماندهان ارتش در دوران دفاع مقدس در برنامه رادیویی «فجر انقلاب» طی سخنانی درخصوص نارضایتی افسران ارتش شاه در زمان رژیم شاهنشاهی بیان داشت: انقلاب اسلامی ویژگی‌های خاصی دارد که در هیچ‌یک از انقلاب‌های دنیا نظیر ندارد و در انقلاب‌های دیگری که در کشورهای دیگر رخ داده، حتی حین انقلاب که ارتش روبروی مردم است و یا بعد از انقلاب نیز ارتش یا منحل می‌شود و یا تغییرات اساسی می‌کند ولی در کشور ما به این خاطر که انقلاب ما یک انقلاب دینی، مذهبی و اسلامی است و در رأس فرماندهی قوا و رهبری آن نیز یک مجتهد، فقیه و مرد الهی قرار داشت، ماهیت انقلاب ما با سایر انقلاب‌ها متفاوت بود.

وی افزود: از جمله حرکتی که ارتش در جریان انقلاب انجام داد و دیدیم که امام خمینی(ره) در دوران تبعید پیام دادند که "به ارتشی‌ها گل بدهید و با گل به استقبال نظامیان بروید"؛ همین پیام امام(ره) روح تازه‌ای در جان ارتش ایجاد کرد و از آن به بعد، دست ارتش روی ماشه نبود و ارتشیان قبل از آن هم پیوند خود را با انقلاب و مردم نشان داده بودند.

این پیشکسوت ارتش خاطر نشان کرد: کتاب «گزارش زمستان 57» به قلم سرهنگ جلیل جباری مجموعه‌ای است که فعالیت‌های ارتش علیه رژیم شاه که توسط ساواک گزارش شده را روایت می‌کند و در این کتاب بخشی آن فعالیت‌ها در ماه‌های آذر، دی و بهمن‌ماه سال 1357 آورده شده است.

امیر دربندی به قرائت بخشی از این کتاب پرداخت و اظهار داشت: به‌عنوان مثال، در این کتاب گزارش ساواک برای 13 آذر 1357 آمده است " یک درجه‌دار از لشکر پیاده‌ی گارد از ساعت 13 در خیابان گلستان در بین اخلالگران شرکت کرد و «مرگ بر شاه» گفت و در ساعت 12.30 نیز یک سرباز از توپخانه‌ی مراغه به تیمسار خسروداد سوءقصد کرد و البته آسیبی به وی نرسید و سوءقصدکننده کشته شد". این یک نمونه از این اتفاقات و رخدادهاست.

وی یادآور شد: این حرکت‌های ارتشیان عقبه فکری داشت و در خود گارد شاهنشاهی که وظیفه حفاظت و حراست از شخص شاه و خاندان سلطنت را برعهده داشت، افرادی مانند شهید کلاهدوز، سرلشکر حسنی‌سعدی از انقلابیون بودند و سید علی اکبر مصطفوی که نفر اول تیراندازی در جهان و مسئول حفاظت از کاخ فرح بود، مقلد امام(ره) بوده و بعد از انقلاب نیز با روحیه‌ی انقلابی و تعهدی که داشت، مسئولیت محافظین امام راحل(ره) را برعهده می‌گیرد. شهیدان صیاد شیرازی، آبشناسان و بابایی در بدنه ارتش بودند و این حرکت نظامیان را سازمان می‌دادند؛ من در هوانیروز اصفهان بودم و آن‌جا نیز افرادی مانند امیر خلبان کریم عابدی جلودار حرکت‌های ما بود و حرکت هوانیروز را علیه ارتش سازماندهی می‌کرد.

این فرمانده ارتش در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: شاپور بختیار دو روز قبل از ورود امام راحل(ره) به ایران در بهمن 1357، کلیه فرودگاهای کشور را مسدود کرد و ادوات و خودروهای نظامی رابه فرودگاه‌ها برد. ما با لباس نظامی در خیابان‌های اصفهان تظاهرات انجام دادیم؛ امیر خلبان کریم عابدی با لبای نظامی در خیابان قطعنامه‌ای را علیه رژیم شاه خواند که "من به‌عنوان یک افسر ارتش، کاپیتولاسیون را لغو و به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنم گه اگر در ایران بمانید، خون‌تان پای خودتان است" و خواهان سرنگونی رژیم شاه شد.

امیر دربندی گفت: ارتش بلافلاصله بعد از پیروزی انقلاب وظیفه حفاظت و حراست از مبانی انقلاب را به‌عهده گرفت و در صحنه حاضر شد و تا امروز با بیش از 48 هزار شهید، بیعت خود را با امام(ره) حفظ کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها