طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

کد خبر: 1048485

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» طرح جدید مجلس را مورد نقد قرار داده و در گزارشی با عنوان «اخراج از سیاست یا حذف رقبای انتخاباتی» که عکس یک نیز شده است، می‌نویسد: «بهارستان‌نشینان می‌خواهند بعد از هر کارت زرد و قرمزی که به وزرا می‌دهند، آن‌ها را برای همیشه از تصدی مشاغل و مناصب سیاسی (شما بخوانید حذف رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری) منع کنند. طنز تلخی که واقعیت دارد. این طرح قرار است بعد از نهایی‌شدن در سامانه مربوطه جهت بررسی و جمع‌آوری امضا قرار گیرد.» این هجمه به مجلس و نیت‌خوانی درباره یک طرح در حالی است که به اعتراف همین روزنامه هنوز حتی به مرحله جمع‌آوری نیز نرسیده و اصلا معلوم نیست که در ادامه چه سرنوشتی پیدا کند. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز با عنوان «چهار رئیس و یک متهم» از تزریق ۳۵۰ میلیارد دلار به بازار در ۳ دهه برای کنترل نرخ ارز گزارش داده و می‌نویسد: «برآورد‌های مراکز تحقیقاتی از جمله دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نشان می‌دهد از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۹ در مجموع ۳۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی کشور به منظور کنترل نرخ ارز به بازار تزریق شده است. بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد ۲۸۲ میلیارد دلار از این مبالغ در ۱۷ سال گذشته وارد بازار ارز شده تا قیمت‌ها کنترل شود. به شکل صحیح‌تر در طول مدیریت چهار رئیس کل بانک مرکزی کشور در مجموع حدود ۵۸۸ میلیارد دلار ارز توسط بانک مرکزی فروخته شده که نزدیک به ۲۸۲ میلیارد دلار آن برای مداخله به بازار تزریق شده است. مبلغ مزبور از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۷ در بازار ارز فروخته شده که بیشترین میزان فروش در خلال سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ انجام شده است. چهار رئیس کل بانک مرکزی در هر دوره نقشی در تزریق ارز به بازار یا جمع‌آوری ارز از بازار داشته‌اند.»

طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

«اعتماد» آژیر قرمز در تهران و شایعات بعد از آن را تیتر یک کرده و می‌نویسد: «ساکنان غرب تهران، بامداد شنبه را با صدای بلند آژیر قرمز آغاز کردند. خبرنگاران اعلام می‌کردند مراجعی که با رسانه‌ها در ارتباطند پاسخگو نیستند.» این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی دارد از پیامد‌های موضع‌گیری اخیر رییس دفتر روحانی علیه اصلاح‌طلبان. در این گزارش با عنوان «ائتلاف سیاسی یا وزن‌کشی‌انتخاباتی؟» آمده است: «با شدت یافتن تنش میان اصلاح‌طلبان و دولت درباره ائتلاف در انتخابات آینده به نظر می‌رسد فاصله اصلاح‌طلبان با حمایت از لاریجانی نیز بیشتر شده است. به این تعبیر می‌توان گفت که اظهارات اخیر واعظی برای آینده سیاسی لاریجانی گران تمام شده و آقای رییس دفتر به همان میزان که در پاسخ دادن به اصلاح‌طلبان با ادبیاتی تند و تیزتر وارد میدان شود، احتمالا به همان میزان نیز انگیزه این جریان سیاسی را برای دور شدن از جریان اعتدالی تقویت می‌کند.»

طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که عکس یک شده است. اهم اظهارات عرب‌سرخی در این گفتگو به شرح زیر است: *مردم با کسی عقد اخوت دائم نمی‌بندند. طبیعی است که مردم نیاز‌ها و انتظاراتی دارند که برای تحقق آنها، به سمت جریان‌های مختلف تمایل پیدا می‌کنند. اگر اصلاح‌طلبان نتوانند توقع مردم را برآورده کنند، مردم به‌طور طبیعی دلیلی برای رای دادن به این جریان ندارند. *ناراضی بودن مردم از دولت درست است و مردم حق دارند اگر مشکلات‌شان مرتفع نشده، همچنان ناراضی باشند، اما اینکه منشأ مشکلات کجاست و باید به اصلاح کدام بخش پرداخت، موضوع دیگری است. * اگر به فهرست نامزد‌های آن انتخابات رجوع کنیم، من باز هم می‌گویم آقای روحانی در آن لیست مناسب‌تر از همه است. اینکه دولت با اصلاح‌طلبان بد تا کرده یا خوب موضوع دیگری است. *جریان مسلط در حوزه اصولگرایی اعتنای چندانی به رای مردم ندارد. بنابراین حتی اگر رییس جمهوری با رای پایین هم انتخاب شود چندان برای او مساله نیست. مهم این است که این تنها باقیمانده مناصب انتخابی را نیز در اختیار بگیرد.

طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

«آفتاب یزد» ماجرا آژیر قرمز و نگرانی مردم در بامداد شنبه را تیتر یک کرده است. همچنین عکس یک امروز خود را به خاطر مواضع برجامی اخیر فرانسه به امانوئل مکرون اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «عارضه خود مهم‌انگاری مکرون» به نقل از سید وحید کریمی، کارشناس مسائل خارجی می‌نویسد: «این ترفند اروپا است که هر وقت می‌بیند آمریکا روی ریلی که اروپا به آن علاقه‌مند است سیر می‌کند چیزی نمی‌گوید، نظاره گر است، ولی وقتی می‌بیند که آمریکا دارد سوزن عوض می‌کند یا از مواضع قبلی خود عقب نشینی می‌کند ـ که دولت بایدن تقریبا در آن مسیر بود ـ اروپا سریعا ورود می‌کند و سعی می‌کند ابتکار عمل، رانندگی، ریل‌گذاری و لکوموتیو را در دست گیرد. همیشه این بخش دست انگلیس بود حالا چرا پای مکرون پیش کشیده شده، من فکر می‌کنم به دو دلیل است: ـ دلیل اول این است که انگلیس اکنون درگیر ویروس انگلیسی است و از اتحادیه اروپایی خارج شده و جمهوری اسلامی ایران همیشه با اتحادیه اروپا سر و کار داشته و بریتانیا همیشه محور مذاکرات بوده نه بقیه کشور‌های اروپایی ـ دلیل دوم انگلیس سابقه خیلی وخیم و خبیثی درباره ایران دارد و لذا در توافقی که آلمان، انگلیس و فرانسه کردند قبول کردند که انگلیس علی رغم اینکه خارج از اتحادیه اروپایی است در مورد ایران مشترکا کار کنند. من فکر می‌کنم مناسب است که جمهوری اسلامی ایران حتما این اتحاد ای. تری (E۳) که به اسم ۲۷ کشور اروپایی تمام شده را منحل کند.»

طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

«وطن امروز» از آغاز مذاکرات وزارت بهداشت سویس با ایران برای خرید واکسن ایرانی کرونا خبر داده و در گزارشی به شرح مزایا این واکسن پرداخته است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با اشاره به اصلی‌ترین مصوبات کمیسیون تلفیق از نجات بودجه توسط مجلس خبر داده و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کاهش حجم صادرات نفت، طراحی بسته‌های حمایتی جدید و شفاف کردن احکام بودجه را شاهد می‌آورد. وطن امروز همچنین حاشیه سفر دیروز جهانگیری و ویدئویی که از اعتراض مردم بندرامام به وی منتشر شد را با تیتر «فریاد ملت بر سر دولت» بازتاب داده است.

طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

«کیهان» تیتر یک خود را به گزارشی اختصاص داده که به مناسبت چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی نوشته شده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «انقلاب اسلامی ۴۲ ساله شد ۷ رئیس‌جمهور آمریکا گم و گور شدند» می‌نویسد: «امروز دوازدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ ملت بزرگ ایران در حالی چهل‌ودومین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی خود را جشن می‌گیرد که فردی مثل ترامپ هم به مثابه اسلاف خود در برابر عزت، عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی زانو زده و به زباله‌دان تاریخ پیوسته است.» این روزنامه در یادداشت روز خود نیز با عنوان «فضاسازی‌های برجامی و عبرت از گذشته!» نوشته است: «به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با پالس‌های منفعلانه‌ای که از سوی برخی داخلی‌ها دریافت می‌کنند، گستاخ‌تر و در مورد اراده ملت ایران برای احقاق حقوق مسلم هسته‌ای خود دچار توهم شده‌اند. شبکه‌های تلویزیونی فرانس پرس و رویترز و الجزیره این پیام وزیرخارجه ایران را برجسته کردند که گفته «پنجره برجام تا ابد باز نخواهد ماند و آمریکا فرصت را از دست ندهد».... فرانسه که به نقش پلیس بد بازگشته، وزیر خارجه‌اش بدون هیچگونه سندی ایران را متهم به تولید بمب هسته‌ای و نماینده فرانسه در شورای امنیت هم گستاخانه‌تر ملت ایران را به «پیامد‌های نظامی خطرناک» تهدید کرده است.»

طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

«جوان» نیمی از صفحه نخست امروز را به تصویر امام خمینی در فرودگاه مهرآباد و آغاز دهه فجر اختصاص داده است. همچنین در گزارشی به غلبه واکسن ایرانی به کرونای ایرانی می‌بالد و می‌نویسد: «در شرایطی که جهش‌های مداوم کرونا و به‌خصوص نوع سرکش‌تر این ویروس موسوم به کرونای انگلیسی ابهامات فراوانی را پیش روی اثرگذاری واکسن‌های کرونای تولید شده در نقاط مختلف دنیا قرار داده، واکسن ایرانی «کووایران» برکت از آزمایش در برابر کرونای انگلیسی سربلند بیرون آمد. به گفته حسن جلیلی، مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام آزمایش‌های انجام گرفته نشان داد که واکسن ایرانی با موفقیت کامل، توانسته ویروس جهش‌یافته را به طور کامل خنثی کند. مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت نیز با تأکید بر موفقیت واکسن ایرانی در خنثی کردن اثر کرونای انگلیسی گفت: «این خبر خوب خستگی را از تن ما و همه تیم اجرایی واکسن و تیم درمان و سلامت کشور درآورد.»

طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

«ایران» که صدای دولت است، سفر دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به بندر امام را در صفحه نخست خود پوشش داده و به نقل از وی می‌نویسد: «ارز ۴۲۰۰ تومانی به داد کشور رسید». این روزنامه دولتی در مطلب دیگری اظهارات دیروز معاون سیاسی وزیر کشور را پوشش داده و به نقل از وی می‌نویسد: «تضعیف نهاد ریاست جمهوری عامل کاهش مشارکت است». ایران همچنین گفت‌وگویی دارد با حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه که اهم اظهارات آن به شرح زیر است: *معلوم بود که بایدن براحتی به برجام برنمی‌گردد. مواضعی که مسئولان امریکایی قبل از پیروزی در انتخابات گرفتند در قیاس با آنچه که بعد از آن موضعگیری کردند، تغییر رویکرد را کاملاً نشان می‌دهد. تیم بایدن در سه مرحله مقابل ایران قدم به قدم سخت‌تر شد. *هنوز شاید یک قدم دیگر هم از این سخت‌تر شوند. چند دلیل دارد؛ مهم‌ترین آن‌ها اینکه در امریکا فقط تیم بایدن نیست که تصمیم می‌گیرد و این تیم به تنهایی نمی‌تواند کار کند. لابی‌های مختلف و گروه‌های متنفذ و همین طور نفوذ جمهوریخواهان هنوز پابرجاست، هر چند کمتر از دوره قبل شده. * در عمر دولت فعلی یعنی دولت دوازدهم اتفاق جدی توسط امریکایی‌ها رقم بخورد. یعنی مسائل آنقدری پیچیده هستند که به این سادگی و زودی امکان مدیریت همه آن‌ها نباشد. * اینکه الان هم عقب بنشینند کاملاً محتمل است، اما بستگی دارد که ما چقدر روی مواضع خودمان بایستیم و درست و منطقی رفتار کنیم و دچار هیجان‌های کاذب نشویم.

طرح جدید و هجمه جدید / آژیر شایعه/ ترفند اروپا / افتخارات واکسن ایرانی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها