"جماران" نماد مقاومت ايران/ تصاویر

کد خبر: 216461

از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ دریانوردی و نظامی ایران كه آینده استراتژیک خلیج همیشه فارس را تغییر داد به آب انداختن ناوشكن "جماران" بود و اين امر در شرايطي محقق شد كه آمريكا پس از پيروزي انقلاب اسلامي هميشه درصدد تضعیف ناوگان دریایی ایران بوده است.

"جماران" نماد مقاومت ايران/ تصاویر

باشگاه خبرنگاران: از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ دریانوردی و نظامی ایران كه آینده استراتژیک خلیج همیشه فارس را تغییر داد به آب انداختن ناوشكن "جماران" بود. گفتني است كه هخامنشیان تنها سلسله ایرانی بودند که به تولید کشتی جنگی و ایجاد نیروی دریایی اقدام کردند و ايرانيان با ساخت جماران، پس از 2500 سال بار ديگر اقدام به طراحی و ساخت کشتی‌های جنگی کرند. نكته جالب آن است كه افتخار به آب اندازي جماران بلافاصله از سوی بدخواهان و مغرضانی که بویی از منافع و امنیت ملی و به طور كلي بويي از انسانيت نبرده‌اند و خود را به دست رقبای استراتژیک ایران در منطقه و جهان سپرده‌اند مورد اهانت و تردید در بومي بودن ساخت آن قرار گرفت. اما باید دانست که چرا این اتفاق مهم است که نظام سلطه رسانه‌ای و پیاده نظام وابسته به غرب خواستار کوچک نشان دادن آن هستند.

دور از ذهن نيست كه بدانيم آمريكا پس از پيروزي انقلاب اسلامي هميشه سعي در صدد تضعیف ناوگان دریایی ایران داشته است. آمریکا با تحریم و عدم فروش قطعات یدکی به این نیرو به دنبال استهلاک نيروي دريايي ايران در آن زمان بود و از فرصت‌هایی مانند نبردهای دریایی مستقیم با نیروی دریایی ارتش در سال‌های پاياني جنگ 8 ساله برای ضربه زدن به آن استفاده می‌کرد. اما باید توجه داشت که راهبرد دریایی ایران پس از جنگ تغییر پیدا کرد. ایران تصمیم گرفت ضمن حفاظت از مرزهای آبی و تاسیسات نفتی خود در خلیج فارس قلمروهای استراتژیک جدیدی نیز برای حضور دریایی خود تعریف کند.

این مهم نیازمند ناوگان جدید برای مأموریت‌های مربوط بود و با وجود تحریم‌هاي بین المللی ایرانیان پس از قرن‌ها بار ديگر به سراغ ساخت کشتی‌های جنگی رفتند. در ادامه اين گزارش علاوه بر ذكر ويزگي‌هاي منحصر به فرد اين غول‌پيكر پولادين، خصوصيات فني آن را هم كه حقيقتا نمادي است براي خوداتكايي دانشمندان ايراني و پاياني بر زياده‌خواهي‌هاي آمريكا برشماريم. مهم‌تر از ظاهر پولادین این ناوشکن که بر مبنای اندیشه "پیر جماران" -امام خميني(ره)- ساخته شد که همواره می‌گفت: "ما می‌توانیم"، اندیشه پولادین "ما می توانیم" و اعتماد به نفسی است که ساخت آن به ایرانیان داد. همانگونه كه گفته شد ناوشکن جماران كاملا بومی است كه توسط فناوران متخصصان جوان کشورمان طراحی و ساخته شده است. ويزگي بارز فني اين ناوشكن حركت بروي سطح دريا با سرعتي معادل 30 گره دریایی (واحد سرعت ناوها و کشتی‌ها) است و حدود 120 تا 140 پرسنل دارد. ناوشکن جماران با موشک‌های ضد کشتی و موشک‌های سطح به هوا مجهز است.

این ناوشکن به اژدر و رادار الکترونیکی مجهز است و طول آن 94 متر و وزنش بیش از هزار و 500 تن است.هم چنین قابلیت فرود و برخاست بالگرد بر عرشه این ناوشکن از ویژگی‌های مهم این ناوشکن است. به عبارتي مي‌توان گفت كه اين كشتي، نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشک‌های هدایت شونده دریابه‌دریا، دریابه‌هوا، اژدر انداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است كه مي‌تواند امنيت آب‌هاي بين‌المللي را به دور از حاشيه‌ و جوسازي‌هاي استكبار تامين كند. اما به راستي اهميت آن فراتر از این اعداد و آمار و مشخصات فنی و نظامی است و آن تحقق یک آرزوی دیرین است، آرزويي كه اعتماد به نفس ناشی از خود اتکایی و چشم اندازه آینده دریایی ایران را به جهانيان نشان داد.

اما گذشته از وي‍‍ژگي‌هاي فني، ناوشكن جماران ماموريت‌هاي مختلفي را در آب‌هاي آزاد پشت سر گذاشته است كه در اين جا به چند نمونه از آن اشاره مي‌كنيم. ناوشکن جماران، شنبه ششم آذرماه 89 برای شرکت در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی سریلانکا، آب‌های ایران را به مقصد آن کشور ترک كرد. اولین ناوشکن ساخته شده در جمهوری اسلامی با طی مسیری به طول چهار هزار و 800 کیلومتر در مراسمی شرکت خواهد کرد که 26 کشور دیگر نیز در آن حضور داشتند. البته گفتني است كه از سفر جماران به آب‌هاي آزاد خليج عدن را به عنوان اولين سفر بين المللي ياد مي‌كنند. در اين سفر كه شانزدهمین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش را شامل مي‌شد گروهي متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی، "جماران" و ناوچه بندرعباس صبح یکشنبه (18/7/90) از اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش با حضور دریادار "حبیب الله سیاری"، دریادار "اشکان" فرمانده ناوگان جنوب شرق کشور و فرماندهان نظامی نیروی دریایی ارتش و مقامات استانی عازم خلیج عدن شد. دریادار حبیب الله سیاری در مراسم بدرقه ناوگروه شانزدهم با بیان اینکه خرید از خارج در دستور کار ما نیست زیرا کشور به دنبال خودکفایی در زنجیره دفاعی است، به موضوع حضور این نیرو در آب‌های آزاد منطقه و اقیانوس هند به عنوان تدبیر نظام جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته بود: «نیروی دریایی، نیرویی راهبردی در این زمینه محسوب می‌شود و باید بتواند در دریاهای آزاد حضور داشته باشد و از سیاست‌های نظام پشتیبانی کند.»

در همين زمينه پيش از اين امير عباس زميني، معاون عملیات نیروی دریای ارتش در گفتگو با يكي از خبرگزاري‌هاي داخلي گفته بود: «ناوشکن جماران در اولین ماموریت برون‌مرزی خود، پس از عبور از تنگه باب‌المندب، وارد دریای سرخ خواهد شد.» نكته جالب آن است كه در اولين ماموريت برون‌مرزي ناوشكن جماران، درگيري سنگيني با دزدان دريايي صورت گرفت. ماجرا از اين قرار بود که يک نفتکش ایرانی که از دریای سرخ به سمت خلیج عدن در حرکت بود، مورد حمله 15 فروند قایق تندرو دزدان دریایی قرار گرفت اما با رشادت و هوشیاری ناوگروه رزمی و تیم محافظ نیروی دریایی توانست با ایمنی کامل از منطقه خطر عبور کند. در اين نبرد دریادلان نیروی دریایی ارتش توانستند با اجرای آتش به موقع و پر حجم، قایق دزدان دریایی را متواری کرده و نفتکش ایرانی را بدون هیچ آسیبی نجات دهند. اما حضور مقتدرانه ناوشکن جماران در رزمایش بزرگ ولایت ۹۰، مهر تأیید دیگری بر کارآمدی این نماد اقتدار نیروهای مسلح کشورمان در انجام مأموریت‌های محوله علی‌رغم دروغ پردازی‌های رسانه‌های غربی در خصوص آن است. در این میان ناوشکن جمهوری اسلامی ایران "جماران" به عنوان بزرگترین نماد اقتدار و خودکفایی ارتش در بعد خودکفایی در تأمین نیازهای عملیاتی جایگاه ویژه‌ای در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 دارد. در این رزمایش ناوشکن جماران به عنوان یگان سرفرماندهی رزمایش عمل کرده تا برای اولین بار در رزمایش‌های نیروی دریایی یک ناو بومی و ساخته شده به دست جمهوری اسلامی ایران سرفرماندهی رزمایش را بر عهده داشته باشد. اما خبري که شايد خوشحال كننده‌تر از ساخت جماران به گوش رسيد. معاون فني نيروي دريايي خرداد ماه امسال از ساخت و تجهيز 10 ناوشكن ايراني را علاوه بر ناوشکن‌های "جماران" و "ولایت" در کشور خبر داده بود. در اين راستا امیر دریادار "عباس زمینی"، درخصوص توانمندی صنایع دریایی کشور در طراحی و ساخت انواع ناوشکن‌ها و ناوهای موشک‌انداز به ناوشکن جماران به عنوان نماد این توانمندی اشاره کرد و گفت: «این ناوشکن در قالب پروژه موج 1 ساخته و به آب انداخته شد و در همین راستا و در قالب پروژه موج 2، ناوشکن "ولایت" در صنایع دریایی شهید تمجیدی در بندرانزلی با بیش از 70 درصد پیشرفت در حال ساخت است که ان‌شاءالله در طول سال جاری تکمیل و به آب‌اندازی می‌شود.» بنابراين در پايان مي‌توان نتيجه گرفت كه ناوشكن جماران، حاصل تلاش بی‌وقفه و سنگین علمی، تحقیقاتی و تخصصی است و بیش از یك میلیون و چهار صد هزار انواع قطعه - دستگاه و سامانه‌های پیچیده داخلی در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است و بدين ترتيب به رغم تحريم‌هاي فراوان،جمهوري اسلامي ايران به جمع معدود كشورهاي جهان پيوست كه از قابليت طراحي، ساخت و تجهيز رزم‌ناوها و ناوشكن‌هاي پيچيده برخوردارند.

دست‌خطي از مقام معظم رهبري در دفتر يادبود ناو‌شكن

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها