از شعار معرفی مفسد اقتصادی تا داستان جمشید بسم الله

کد خبر: 227661

داستان معرفی مفسدان اقتصادی سرنوشت جالبی پیدا کرده است. اگر از این مسئله که چطور یک نفر به تنهایی، برنامه های اقتصادی دولت را به هم می ریزد، بگذریم به این نکته می رسیم که آیا رئیس جمهور و اطرافیانش از همان 7 سال پیش اسم جمشید بسم الله را داشته اند و می خواستند معرفی کنند و بالاخره امروز اینکار انجام شده است؟ آیا منظور از معرفی مفسدان اقتصادی در همه این سالها، معرفی جمشید بسم الله بوده است؟

از شعار معرفی مفسد اقتصادی تا داستان جمشید بسم الله
سرویس سیاسی«فردا»: محمود احمدی نژاد در کارزار انتخابی سال 1384 خود وعده ها و شعارهای زیادی داد. یکی از معروفترین شعارهای او مبارزه با مفاسد اقتصادی بود. شعاری که خیلی زود به فراگیر شدن ایده های او کمک کرد تا مردمی که احساس می کردند کسی پیدا شده که حق آنها را از مفسدان اقتصادی بگیرد به او اقبال نشان داده و وی بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زند. احمدی نژاد بعد از روی کارآمدن نیز به کرّات وعده اعلام اسامی مفسدان اقتصادی را داد، وعده ای که سرانجام جالبی پیدا کرده است.

مفسدان اقتصادی را معرفی می کنم

جمله بالا بارها از زبان احمدی نژاد شنیده شده است.احمدی نژاد در دوازدهم مهرماه سال 1385 اعلام کرد که تا 15 روز آینده اسامی مفسدان اقتصادی را اعلام می کند، پانزده روزی که گذشت و هیچ اسمی اعلام نشد. احمدی نژاد همچنین در اول خرداد ماه سال 87 در پاسخ به خبرنگاران برای اعلام اسامی مفسدان اقتصادی گفت: «هم شما می دانید و هم ما که دانه درشت ها و مفسدان اقتصادی چه کسانی هستند. بنده به شما خبرنگاران اسامی را نشان می دهم حال اعلامش با خود شما و رسانه هایتان.» اما خبرنگاران هیچ اسمی ندیدند که در رسانه هایشان اعلام کنند.

بهر حال دولت محمود احمدی نژاد در دوره اول خود به روزهای پایانی نزدیک می شد، اما وعده معرفی مفسدان اقتصادی به سرانجامی نرسیده بود تا باز هم احمدی نژاد در تبلیغات انتخاباتی خود بحث معرفی مفسدان اقتصادی را پیش بکشد. وی در دهم خرداد ماه سال 88 و در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری، در جمع مردم ساوجبلاغ گفت که «ان شاء الله به فضل الهی در گفتگوهایی که در تلویزیون صورت می گیرد، هر جا مصلحت باشد اسامی مفسدان اقتصادی را خواهم برد تا مردم بدانند اینها چه کردند.» اما در مناظره ها نیز جر جملاتی که تنها عده ای را متهم می کرد مردم چیزی نشنیدند. در آن زمان انتظار این بود که لااقل احمدی نژاد مستندات دعاوی خود را به قوه قضاییه بدهد تا مشخص شود افرادی که از آنها نام برده آیا مفسد اقتصادی هستند یا خیر؟ اتفاقی که هرگز رخ نداد.

داستان افشاگری در دولت دهم

بهر حال دولت نهم تبدیل به دولت دهم شد و مردم کماکان در انتظار شنیدن اسامی مفسدان اقتصادی بودند. احمدی نژاد در ادامه داستان معرفی مفسدان اقتصادی در تیرماه سال 1389 با بيان اينكه نامه‌اي در اين زمينه تنظيم كرده و بزودي براي رئيس قوه قضائيه ارسال مي‌كند، گفت: در اين نامه تعدادي از افراد حقيقي و حقوقي كه به حقوق ملت دست‌اندازي كرده‌اند معرفي شده‌اند.

با این وعده جدید بسیاری به امید سرآمدن انتظارشان گمان می کردند که بزودی اسامی مفسدان اقتصادی را خواهند شنید. امیدی که باز هم مانند دفعات قبل داشت نا امید می شد تا اینکه احمدی نژاد در فروردین ماه 1390 اعلام کرد که « اواخر سال گذشته بنده نامه ای به رئیس قوه قضائیه ارسال کردم که در آن نام 250 نفر از مفسدان اقتصادی در بخشهای مختلف از جمله زمین و غیره عنوان شده بود.» اینبار گویا قضیه جدی بود و وعده معرفی مفسدان اقتصادی بعد از 6 سال محقق شده بود. اما چند روز بعد صحبتهای مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور آب پاکی را روی دست همه ریخت. رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به سؤالي در خصوص اسامي حدود 250 مفسد اقتصادي و آخرين وضعيت پرونده آنان، گفت که: « در اين خصوص قوه‌قضائيه به موقع پاسخ خواهد داد اما آنچه كه مشخص است، در پرونده اين 250 نفر چيزي به نام مفسد اقتصادي موجود نيست.»

وقتی که توپ به زمین دولت بر می گردد

اما در مدت زمان طولانی ای که از وعده محمود احمدی نژاد برای معرفی مفسدان اقتصادی تا به امروز گذشته بارها توپ در زمین خود دولت نیز قرار گرفته است. هر چند برخی از نمایندگان مجلس مانند احمد توکلی و الیاس نادران بارها از حلقه فاطمی نام برده و سردسته این حلقه را که گویا کارهای غیرقانونی فراوانی انجام داده است یکی از نزدیکان رئیس جمهور معرفی کرده اند، اما نگاه های منتظر مردم هنگامی بیشتر به سوی دولت متمایل شد که ماجرای اختلاس سه هزار میلیار تومانی فاش شد. مردم در آن روزها از خود می پرسیدند چگونه است که در دولتی که ادعای مبارزه با مفاسد اقتصادی را دارد چنین فساد عظیمی صورت گرفته است و چه کسی مقصر اصلی چنین اختلاس بزرگی است؟ فشار افکار عمومی در آن زمان باعث شد تا پای وزیر اقتصاد نیز برای استیضاح به مجلس باز شود که با یک عذرخواهی همه چیز تمام شد اما سوال ها همچنان باقی است.

علاوه بر ماجرای اختلاس، نوسانات شدید بازار ارز و سکه نگاه ها را بیشتر متوجه دولت کرد. نوساناتی که تنها موجب غنی تر شدن اغنیا و فقیرتر شدن فقرا می شد و می شود، از اوایل سال 90 آغاز شد و مردم از خود می پرسیدند چرا دولت کاری نمی کند؟ مگر افزایش نرخ دلار از حدود هزار تومان به چهار هزار تومان دست مفسدان اقتصادی را باز نمی کند و به سود آنها نیست؟ سوال هایی که بی جواب بنظر می رسید.

«جمشید بسم الله»، حلقه گمشده

پاسخ سوال ها و ابهامات در مورد افزایش نرخ دلار و ارز را اما، محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور داد. وی در 29 مهر اعلام کرد که« قیمتهای ارزی بازار هم اکنون صوری است و فردی به نام "جمشید بسم‌الله" این قیمت را در بازار آزاد تعیین می‌کند.»

با این اظهارات بنظر می رسد که داستان معرفی مفسدان اقتصادی سرنوشت جالبی پیدا کرده است. اگر از این مسئله که چطور یک نفر به تنهایی، برنامه های اقتصادی دولت را به هم می ریزد، بگذریم به این نکته می رسیم که آیا رئیس جمهور و اطرافیانش از همان 7 سال پیش اسم جمشید بسم الله را داشته اند و می خواستند معرفی کنند و بالاخره امروز اینکار انجام شده است؟ آیا منظور از معرفی مفسدان اقتصادی در همه این سالها، معرفی جمشید بسم الله بوده است؟ آیا حالا که به گفته رحیمی، این فرد دستگیر شده مسئله فساد اقتصادی در کشور ریشه کن خواهد شد؟

اگر پاسخ پرسشهای بالا مثبت است، بهتر است اعلام شود چرا قبل از این از اقدامات این فرد جلوگیری نشده و اگر پاسخ منفی است بهتر است رئیس جمهور و اطرافیانش پاسخ دهند که چه موقع اسامی مفسدان اقتصادی، که در وجود آنها تردیدی نیست اعلام خواهد شد. البته محمود احمدی نژاد یک بار پاسخ این پرسش را داده است، هنگامی که در چهاردهم شهریور ماه در پاسخ به درخواست مرتضی حیدری برای معرفی مفسدان اقتصادی در سال آخر دولت گفت:« از کجا مطمئن اید که سال آخر دولت است؟»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها