ظريف در فيسبوك چه گفت، بي بي سي از قول هيگ چه گفت؟

کد خبر: 289563

ظريف در این شبکه اجتماعی نوشته که دو طرف توافق کرده‌اند برای بازگشایی سفارت‌ها در تهران و لندن مذاکراتی میان مدیران وزارت‌خانه‌ها انجام شود؛ اما بی‌بی‌سی روایت کامل‌تری از این دیدار ارائه کرده و نوشته است: وزیر امور خارجه در این دیدار گفته است: کلمات به‌تنهایی کافی نخواهند بود. «وقت آن است که آن بیانیه‌ها با گام‌های ملموس از سوی ایران برای پاسخ به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود.

ظريف در فيسبوك چه گفت، بي بي سي از قول هيگ چه گفت؟
سرويس سياست خارجي «فردا» ؛‌ اخبار و اطلاعات مختلفي از مذاكرات هيئت حاضر در نيويورك از سوي رسانه هاي مختلف به گوش مي رسد. رسانه هاي مختلف غربي در اين زمينه با ابراز رضايت از ديدارهاي انجام شده توسط وزير امور خارجه كشورمان از نتايج اوليه مذاكرات ابراز رضايت مي كنند و آن را سازنده توصيف مي كنند. وزير امور خارجه كشورمان در نيويورك نيز با استفاده از صفحه فيسبوك اطلاعاتي از نحوه ديدار و نتايج به عمل آمده در مذاكرات خود براي مخاطبين اين شبكه اجتماعي منتشر مي كند. محمد جواد ظريف ابتدا ديداري با كاترين اشتون داشت كه پس از اين ديدار وزير امور خارجه كشورمان در فيسبوك بيان داشت كه نكات مثبتي في مابين رد و بدل شد. ظریف در فیسبوکش نوشت: «ملاقات با خانم اشتون مثبت بود. اراده سیاسی و چارچوب مفهومی برای رسیدن به راه حل مبتنی بر حقوق مردم ایران و رفع تحریم ها را برای او تشریح کردم. از مصاحبه ایشان بعد از ملاقات مشخص است که برداشت مثبتی از ملاقات داشته است.»
وزير امور خارجه ايران البته مذاكرات با هيگ را نيز سازنده خواند. ظريف كه معمولا زودتر از رسانه هاي ديگر در فيسبوك خود شرح آنچه در ديدارهايش گذشته را به اطلاع عموم مي رساند، در این شبکه اجتماعی نوشته که دو طرف توافق کرده‌اند برای بازگشایی سفارت‌ها در تهران و لندن مذاکراتی میان مدیران وزارت‌خانه‌ها انجام شود؛ اما بی‌بی‌سی روایت کامل‌تری از این دیدار ارائه کرده و نوشته است: وزیر امور خارجه در این دیدار گفته است: کلمات به‌تنهایی کافی نخواهند بود. «وقت آن است که آن بیانیه‌ها با گام‌های ملموس از سوی ایران برای پاسخ به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود و اگر چنین گام‌هایی برداشته شود، در آن صورت، به اعتقاد من امکان ایجاد رابطه‌ای سازنده‌تر میان ما وجود خواهد داشت.» هیگ از ایران خواست با پایان دادن به حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و حمایت از یک معاهده صلح در سوریه که سازمان ملل تلاش دارد میانجیگری کند «نقشی سازنده» در بحران سوریه بازی کند. او همچنین خواستار بهبود وضع حقوق بشر در ایران شد. هیگ كه با لحني يكطرفه و غير ديپلماتيك و با ناديده گرفتن سياست و منافع ايران خواسته هاي دولت متبوع خود را مطرح كرده است، در مورد بازگشايي سفارت انگليس در ايران گفته است که «سفارت بریتانیا فقط در صورتی مجدداً باز خواهد شد که بتواند «بدون آزار و بدون مشکلاتی که در گذشته در مسیر آن قرار داده شده بود»، کار کند. به نظر مي رسد هنوز انگليسي ها در قبال ايران موضع خود را تعديل نكرده اند و رويكرد گذشته را در قبال ايران كه رويكردي يكطرفه بوده است را ادامه مي دهند. روابط تهران و لندن بعد از وقایع هشتم آذر 1390 که منجر به ورود دانشجویان به سفارت انگلستان در تهران و باغ قلهک شد قطع و در حال حاضر سوئد و عمان حافظان منافع بریتانیا و جمهوری اسلامی ایران هستند.در عین حال براساس توافق صورت گرفته قرار شد معاونان وزرای خارجه ایران و بریتانیا ظرف روزهای آینده در نیویورک درباره وضعیت روابط و چگونگی آن دیدار و گفت‌وگو کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها