یونسی: مردم‌داری عیب نیست

کد خبر: 312249

دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقلیت‌های مذهبی گفت:ایرانی‌ها با زور شمشیر مسلمان نشدند و انوار هدایت الهی ایرانی‌ها را مسلمان کرد.

مهر: حجت‌الاسلام علی یونسی صبح پنجشنبه در یادواره شهید صادق گنجی در برازجان با تسلیت به مناسب ارتحال پیامبر(ص) اظهار داشت: ارتحال پیامبر برای همه مسلمانان و صحابه پیامبر شدیدا نگران‌کننده است و شخص پیامبر نیز همواره نگران این موضوع بوده است که بعد از ایشان چه بلایی بر سر مسلمین می‌آید.

وی با بیان اینکه در سوره‌های متعدد برای تخفیف این نگرانی آیاتی نازل شده است، بیان داشت: در سوره کوثر و آیات پایانی سوره اسرا این آیات را می‌توانیم ببینیم و همه این آیات حکایت از آن داشت که آینده مسلمانان چه می‌شود.

اسلام با شمشیر پیشرفت نکرد و با اخلاق پیشرفت کرد

یونسی افزود: 23 سال از حیات پربرکت پیامبر با رنج‌ها و قحطی‌ها و مشکلات فراوان مسلمانان حیات اسلامی را حفظ کردند و مسلمانان این امید را داشتند که در پناه وجود پبامبر اکرم(ص) حیات اسلامی خود را حفظ خواهند کرد و در تمام این سال‌ها در داخل جامعه کوچک و محدود مسلمین هیچ مشکل مهم داخلی وجود نداشت و یک جامعه هماهنگ و هم‌سو و هماهنگ و مطیع پیامبر اسلام بودند.

دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقلیت‌های مذهبی ادامه داد: شرایط در مدینه و مکه با هم تفاوت داشت و مسلمین هر گاه مشکلی داشتند به پیامبر مراجعه می‌کردند.

وی با بیان اینکه اسلام با شمشیر پیشرفت نکرد و با اخلاق پیشرفت کرد، بیان داشت: آنچه که سبب شده بود تا جامعه کوچک اسلامی انسجام داشته باشد، قدرت شمشیر نبود، زور نبود و آنچه که جامعه اسلامی را متحد و قوی و پابه‌میدان نگه داشته بود اخلاق پیامبر بود.

ادعای مسلمان شدن ایرانیان با شمشیر اهانت به اسلام و ایرانی‌ها است

یونسی اضافه کرد: شمشیر اسلام موانع را برداشت، گردن فرازان مستکبر مقابل پیامبر با شمشیر برداشته شدند ولی هیچ مسلمای با شمشیر مسلمان نشد و اخلاق و رفتار اسلام و مسلمین، اسلام را به پیش برد.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی افراد می‌گویند که ایرانی‌ها با زور شمشیر مسلمان شدند، این موضوع اهانت به اسلام و ایرانی‌ها است؛ سپاه شاهنشاهی ایران در مقابل سپاه اسلام شکست خورد ولی ایرانی‌ها با زور شمشیر مسلمان نشدند و ایرانی‌ها در معرض انوار اسلام و هدایت الهی قرار گرفتند و مسلمان شدند و در مراحل بعدی نیز خودشان پرچمدار اسلام شدند.

ایرانی‌ها اولین مردمی بودند که بین عربیت و اسلام تفکیک قائل شدند

دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقلیت‌های مذهبی تصریح کرد: تمدن بزرگ اسلامی بر پایه دانش و تجربه و هوش ایرانیان شکل گرفت و ایرانی‌ها اولین مردمی بودند که بین عربیت و اسلام تفکیک قائل شدند و اسلام ناب را از عرب‌ها جدا کردند و حاکمیت عرب را برچیدند و بالاخره اسلام اصیل و ناب را انتخاب کردند و مروج اسلام شدند.

وی به نشست خود با یکی از علمای سنت اشاره کرد و افزود: این عالم سنی می‌گفت که ما اگر نماز بخوانیم و به اهل بیت سلام نکنیم، نمازمان کامل نیست و اعتقاد به اهل بیت جزو اخلاق همه مسلمین است.

لزوم توجه ویژه به اخلاق اسلامی از سوی همه کارگزان نظام/ مردم‌داری عیب نیست

یونسی در ادامه بر لزوم توجه ویژه به اخلاق اسلامی از سوی همه کارگزان نظام تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: همه باید از پائین‌ترین جایگاه تا بالا کار آنها حفظ اسلام باشد.

وی با بیان اینکه روحانی و مدیر و مسئول باید توجه داشته باشند که مردم داری عیب نیست، افزود: نباید دروازه‌های ورود دینی و اخلاقی را محدود کنیم و با تنگ‌نظری و نابردباری و تکبر و اخلاق ضد دینی که ربطی به اسلام و اهل بیت ندارد، در دین انحراف ایجاد کنیم.

در حال حاضر به وحدت بیش از نان نیاز داریم

دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقلیت‌های مذهبی با بیان اینکه در حال حاضر به وحدت بیش از نان نیاز داریم، اضافه کرد: رفتارهای تنگ‌نظر به نام وهابیت و سلفی و تکفیری و .... بلای جان جهان اسلام است و این بلاها جهان را تهدید می‌کند و دنیا از این ناامنی‌ها رنج می‌برد.

وی تاکید کرد: اینکه عده‌ای هواپیمایی را با تعدادی مسافر که معلوم نیست کی هستند را بربایند و به ساختمانی بزنند که معلوم نیست چه کسانی در ان حضور دارند از این نوع رفتار ها است.

حادثه 11 سبتامبر اوج وحشی‌گری به نام دین است

یونسی با بیان اینکه حادثه 11 سبتامبر اوج وحشی‌گری به نام دین است، خاطرنشان ساخت: آدم‌کشی به نام اسلام و شیعه و سنی و یهودی و مسیحی و . . . هر جا که صورت بگیرد، ضد بشری است؛ مانند قتل عام یهودی‌ها و کشتار مسیحیان و دیگر آدم‌کشی‌ها.

وی ادامه داد: هر نفسی محترم است و هر انسانی چون که انسان است مکرم است و همه انسان‌ها قابل تکریم و احترام هستند و هیچ‌کس و هیچ قدرتی حق ندارد به خاطر مخالفت با عقیده کسی او را بکشد.

دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقلیت‌های مذهبی اضافه کرد: 23 سال از شهادت شهید گنجی می‌گذرد و هنوز نام او را زنده نگه داشته‌ایم و بعد از هزار سال از امام حسین(ع) می‌گوئیم چرا که قیام امام حسین بیانگر انحرافی بود که بین مسلمانان ایجاد شد و امام حسین با مظلومیت خود این موضوع را به بهترین شکل بیان کرد.

وی گفت: صادق گنجی سفیر فرهنگی است، مطهری دانشمند فرهنگی است و صدها دانشمند دیگر که کشته شدند چرا که برخی اعتقاد داشتند که چون عقیده آنها با هم مخالف است باید کشته شوند.

مشکلات فرهنگی تنها یک راه دارد و آن هم گفتگو و صحبت است

یونسی اذعان داشت: امروز در کشورهای منطقه در هر جا که احساس ناامنی وجود دارد مانند عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان، اگر دشمن میلیاردها دلار هم خرج می‌کرد که ما را به جان هم بیاندازد، نمی‌توانست اینگونه که عده‌ای به نام دین و دین‌داران این کار را دارند انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه مشکلات فرهنگی تنها یک راه دارد و آن هم گفتگو و صحبت است، تصریح کرد: اختلافات ما در داخل تا یک حدی طبیعی است و باید باشد و خدا هم نخواسته است که همه به یک صورت فکر کنن و یکسان بیاندیشند و خدا به خلقت اینگونه انسان‌ها به خود مدال داده است.

دعواهای سیاسی باید با گفتگو حل شود/ جناح‌های سیاسی مناظره کنند ولی تخریب نکنند

دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقلیت‌های مذهبی با بیان اینکه دعواهای سیاسی باید با گفتگو حل شود، بیان داشت: نابردباری‌های سیاسی از آن ما نیست و حرف‌ها را باید گوش داد و آمد و رفت کرد؛ دعواهایی که امروز وجود دارد به خاطر عدم ارتباط است.

وی تاکید کرد: جناح‌های سیاسی باید در محیط‌های سیاسی مناظره کنند ولی تخریب نکنند و محترمانه و مودبانه با هم گفتگو کنند و همه حرف‌ها زده شود و همه بشنوند و بهترین را انتخاب کنید.

یونسی افزود: همه انسان‌ها به طور فطری به دنبال حق هستند و باید اختلافاتمان را با منطق و مذاکره و منطق جل کنیم؛ نه با قهر و توهین و تخریب. باید قدرت نقدپذیری خود را بالا ببریم و عادت کنیم که به مخالفین خود احترام بگذاریم.

دشمن‌تراشی بدترین روش برای امنیت یک کشور است

وی تصریح کرد: برخی افراد اعتقاد دارند که افراد یا دست ما هستند و یا دشمن ما هستند ولی ما در کنار دوست و دشمن، مخالف هم داریم و تعریف دشمن و مخالف با هم متفاوت است، ادیان مختلف با هم مخالف هستند و دشمن هم نیستند و اخلاف را در بین علمای یک دین و مذهب نیز می‌بینیم ولی این دشمنی نیست.

دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقلیت‌های مذهبی خاطرنشان ساخت: سیاست دشمن‌تراشی بدترین روش برای امنیت یک کشور است و امنیت تنها با سیاست‌های جذبی امکان پذیر است و باید دایره دوستان را گسترش دهیم و دایره دوستان را کم کنیم.

وی بیان داشت: آنچه در دنیای تکفیری‌ها می‌گذرد این است که می‌گویند ایرانی ها و شیعه‌ها دشمن ما هستند و توهمی دارند که ایرانی‌ها قرآن‌شان با ما متفاوت است که این موضوعات نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

یونسی افزود: شهید گنجی به پاکستان نرفته بود که بجنگد و تنها هدفش ترویج اسلام و اخلاق و قرآن بود ولی آنها نمی‌خواستند این پیام ترویج یابد و نمی‌خواستند صدای شهید صادق گنجی شنیده شود و او را به شهادت رساندند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها