دفاع نوبخت از لایحه بودجه ۹۳ در مجلس

کد خبر: 320138

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور پرداخت.

تسنیم: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور پرداخت. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در صحن علنی مجلس و در دفاع از لایحه پیشنهادی بودجه 93 اظهار داشت: بعد از ارائه لایحه بودجه توسط آقای رئیس جمهور که در مجلس انجام شد، نمایندگان محترم به صورت انفرادی، جمعی و کمیسیون‌های تخصصی و نهایتا کمیسیون تلفیق به پیشنهاد دولت توجه و رسیدگی کردند و آنچه امروز خدمت نمایندگان محترم برای تصویب قرار گرفت، لایحه دولت نیست، بلکه کار مشترک بین قوه مجریه و قوه مقننه است.

وی افزود: شما نمایندگان به صورت انفرادی و جمعی نظر دادید و اصلاحاتی روی لایحه صورت گرفت و امروز آنچه خدمت شما تقدیم می‌شود، لایحه‌ای است با اصلاحاتی که از سوی مجلس محترم، به‌ویژه کمیسیون تلفیق صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه از فرد فرد نمایندگان و کمیسیون‌ها و به‌ویژه تلفیق که لایحه را بسیار صمیمانه و به دقت برررسی کردند و همچنین هیئت رئیسه مجلس تشکر و قدردانی می‌کنم، تصریح کرد: تفاوت گزارش امسال با سنوات گذشته و حداقل، شانزده بودجه‌ای که خود حقیر در تدوین آنها و در تهیه و تنظیم آنها و رسیدگی آنها نقش داشتم و اینجا هم گزارش می‌کردم، با گزارش امسال این است که دولت در خصوص پیشنهادهای منطقی و درستی که از سوی کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق بودجه ارائه شد، به هیچ‌ وجه مقاومت غیرمنطقی انجام نداد و تلاش مجلس برای بهبود لایحه بودجه با استقبال معاونت‌ برنامه‌ریزی رئیس جمهور قرار گرفت.

"حداقل چند مورد اساسی در ارتباط با بحث لایحه تقدیمی و گزارشی که امروز خدمت شما هست، بیان می‌کنم؛ ما برای ارزیابی نسبت به لایحه بودجه و گزارش کمسیون تلفیق، قرار نیست که امروز تصمیم نهایی مجلس را دریافت کنیم، بلکه امروز نمایندگان محترم و شریف ملت قرار است فقط به کلیات این لایحه رای دهند."

نوبخت در ادامه اظهار داشت: برای اینکه بدانیم این کلیات قابل رای‌دهی است یا خیر، به‌ویژه نمایندگان شریف مردم که قسم یاد کردند از منافع مردم دفاع کنند، بنابراین از همه عزیزان درخواست می‌کنم تا پایان فرصتی که من پشت تریبون هستم، اگر احساس کردید ابزاری که در بودجه لحاظ شده، قابلیت ندارد حتما می‌توانید کتبی سوال کنید و اگر نیست، رأی ندهید و به همان قسمی که یاد کردید، انتظار دارم اگر منطق حقیر در خصوص کلیات مستدل و منطقی است، به دور از هرگونه گرایش بنا به همان قسم نسبت به ایفای وظیفه نمایندگی خود اقدام کنید.

به گفته وی لایحه بودجه، طبق بند 33 سیاست‌های کلی برنامه پنجم که ابلاغی از سوی رهبری است، وظیفه مهمش این است که باید ملهم از سند فرادستی بودجه یعنی برنامه تهیه شود. اگر لایحه بودجه و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق با همکاری همه کمیسیون ها ارائه شد، ترکیب یک برنامه 5 ساله را در یکسال نداشته باشد، قطعاً کلیاتش مردود است و برای تایید او باید ببینید که آیا می‌توانید آنچه تقدیم شده را به عنوان یک برنامه یکساله تلقی کنید.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برنامه 5 ساله در ماده 234 چند هدف مهم برای برنامه در نظر گرفته است، گفت: اگر این گزارشی که خدمت شما تقدیم شد آن اهداف و رویکردهای برنامه پنجم را نداشت، حتما مردود است و اگر دارد انتظار تقویت از شماست. موارد این بند، رشد سرمایه گذاری، کاهش بیکاری و نرخ تورم، قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، گسترش پایه‌های مالیاتی و ایجاد یک سیستم اجتماعی است که بنده درباره هرکدام از اینها به شما گزارش می‌دهم.

نوبخت ادامه داد: رشد اقتصادی در سال‌های برنامه به رغم تصریح هشت درصدی در نخستین سیاست مقام معظم رهبری، متاسفانه در سال جاری "منفی" است و سال قبل هم منفی بود.

اقتصاد ایران سال 93 از رکود خارج می‌شود

"من به عنوان یک خدمتگزار کوچک شما همانطور که برای اولین بار دولت در مرداد رای اعتماد گرفت، به شما وعده دادم بودجه در راس موعد مقرر تحویل می‌شود و شد؛ الان خبر دوم را به شما می‌دهم که در سال 93 اقتصاد ایران از رکود خارج شده و برای نخستین بار در چند سال گذشته شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود."

وی تصریح کرد: آنچه رشد اقتصادی را حاصل می‌کند، رشد سرمایه گذاری است. در سال 93 ما از چند منبع رشد سرمایه‌گذاری مثبت را که آنهم متاسفانه در سال‌های گذشته منفی بود، را مثبت خواهیم داشت.

سخنگوی دولت از اختصاص 37800 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی، 90 هزار میلیارد در قالب سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی، 35 میلیارد دلار طرح‌های فاینانس و سرمایه‌گذاری منابع خارجی در لایحه بودجه 93 خبر داد و افزود: البته تلفیق نوآوری کرد و تا حد 100 میلیارد دلار استفاده از منابع خارجی برای نفت را تصویب کرد که ما نمایندگان را که دولت و لایحه را تقویت کردند، تقدیس می‌کنیم.

چشم امیدی به دستاوردهای توافقنامه ژنو نداریم

نوبخت در این ارتباط خاطرنشان کرد: 20 میلیارد دلار به صورت ارزی و بیش از 10 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای بخش خصوصی قائل شدیم،‌ با این اعداد رشد سرمایه‌گذاری قطعا در سال آینده نسبت به سال جاری که هنوز منابع پیش بینی شده در بودجه بیش از نصفش تحقق نیافت و ما در سال آینده با این اعداد و ارقام می توانیم، اقدامات را انجام دهیم بدون اینکه چشم امیدی به دستاوردهای توافقنامه ژنو داشته باشیم.

وی نکته بعدی سخنانش را منابع نفتی عنوان کرد و اظهار داشت: عرض می‌کنم که ما برای نفت بیش از یک میلیون بشکه نفت خام که سال جاری هم همان حد اجازه فروش داریم، حتی یک بشکه مضاف ندیدیم، محاسبات دولت در حال حاضر می‌تواند توسط کمیسیون‌های تخصصی انرژی و تلفیق بررسی شود، البته اگر نظر دارید همین را هم کم کنید، یعنی همان کاری که کنگره آمریکا می‌خواست انجام دهد را در داخل هم همان را انجام دهیم، اشکالی نیست ولی هیچ عقل سلیمی آن را نمی پذیرد.ما 4 میلیون بشکه، امکان افزایش تولید نفت داریم. 300 هزار بشکه میعانات گازی است که این را هم در حد 270 هزار بشکه درنظر گرفته‌ایم. کجا ما مقدار نفت را در منابع بودجه‌ای افزایش دادیم؟

"یک نکته وجود دارد و آنهم قیمت نفت است، ما در این بودجه هیچ عدد خلاف و بزرگی را جایز ندانستیم. لذا آنچه برای یک بشکه قائل شدیم، 100 دلار است؛ الان فروش نفت اپک بیش از 107 دلار است و متوسط فروش ما تا الان 104 دلار و 60 سنت بوده است؛ آیا اینکه قیمت نفت در بودجه 100 دلار است، خوش‌بینی است؟"

منابع نفتی بودجه را افزایش ندادیم

سخنگوی دولت ادامه داد: در سال جاری 2477 تومان نرخ دلار بود و برای سال آینده چون قرار است، یکسان سازی نرخ ارز را دنبال کنیم، بیش از 2600 برای اینکار درنظر گرفته‌ایم. کجا ما منابع نفتی زیادی مصرف کردیم؟ چون در ابلاغیه رهبری تصریح شده بود که حداقل 20 درصد منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود، از شما سوال می‌کنم که آیا مگر دولت و کمیسیون‌های مجلس، 31 درصد به جای 20 درصد از منابع نفتی را برای واریز به صندوق توسعه ملی، قرار نداده‌اند؟ آیا ما گفتیم چون وضعمان خوب نیست، امسال چند درصدی را وارد نکنیم؟ آیا این نقطه مثبتی در لایحه نیست؟ آیا کلیات این لایحه، قابل رد شدن است؟

نوبخت با بیان اینکه ممکن است در پاره‌ای موارد پیشنهادی داشته باشید که آنها بعد از کلیات دانه دانه بحث می‌شود و حداقل 10 روز توفیق داریم که خدمتتان باشیم، گفت: به ما برای تکمیل گزارش کمک کنید، اما گزارش قابل رد شدن نیست.

" نکته دیگر گسترش پایه‌های مالیاتی است که تاکید شده است. ما 55 هزار میلیارد تومان برای مالیات درنظر گرفته‌ایم، ولی نه اینکه اجازه دهیم تعرفه‌ها افزایش یابد جز در یک مورد مالیات بر ارزش افزوده که آنهم برای سلامت است، ما نظام جامع مالیاتی را 400 میلیارد درنظر گرفتیم که تقویت شود. این بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب برای تقویت پایه‌های مالیاتی است. 1800 میلیارد تومان برای انفال درنظر گرفتیم و ما دقیقا ملهم از سیاست‌های کلی عمل کردیم."

هیچ وقت با مجلس لج‌بازی نمی‌کنیم

سخنگوی دولت بخش پایانی سخنانش را به نظام جامع اجتماعی و بحث هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دادو افزود: به این گمان که دولت لایحه بودجه را ناقص تحویل داده، ما آنچه را که قانون به ما تکلیف کرد رعایت کردیم. اما تبصره نیاوردیم برای اینکه می‌خواستیم ساز و کارهای موجود را تغییر دهیم. اما شما به ما امر کردید که بیاوریم و ما آوردیم و ما هیچ وقت با شما لجبازی نمی‌کنیم. آن چهار ردیف را هم اصلاح کردیم و هم، جهت‌مان را مشخص کردیم.

به گفته وی دولت عدد 50 هزار میلیارد تومان سال جاری را به 63 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و اعلام هم کرد که از بخش 38800 میلیارد تومان مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، این عدد به 50 هزار میلیارد تومان در راستای ماده 1 قانون هدفمندی منظور می‌شود، منتهی با صراحت اعلام کرد که ما فقط 41 هزار میلیارد تومان رابه خانوارها می‌دهیم. چراکه معتقدیم باید به قشر آسیب پذیر توجه شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با طرح این مسئله که عده‌ای می‌گویند لایحه را بازبینی کنید، اما چرا باید تبصره را بازبینی کنیم؟ هدفمندی یارانه‌ها قانون است، گفت: در سال 93 می‌خواهیم میزان درآمدها را به 63 هزار افزایش دهیم و گفتیم 41 هزار میلیارد می‌خواهیم به خانوارها بدهیم و 10 هزار میلیارد به کشتی در گل نشسته تولید بدهیم. شما به ما اعلام کردید به تولید بپردازیم و ما برای آن 10 هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم.

" بیش از 13 هزار میلیارد تومان اولا برای کسانی که دفترچه ندارد، موظف می‌دانیم از این محل استفاده و به افراد محروم دفترچه بیمه بدهیم. نسبت 70 به 30 را می‌خواهیم تغییر دهیم تا به سلامت و بهداشت مردم و به آلودگی هوا رسیدگی کنیم."

نوبخت اختصاص 2 درصد از اعتبارات عمومی دولت برای رفع تبعیض و نابرابری‌ها طبق ماده 180 قانون برنامه را ازکارهای نوآورانه دولت عنوان کرد و ادامه داد: البته ما شرمنده هستیم چون باید پروژه‌های بالای 80 درصد را تمام کنیم، از این ماده که شامل 2 درصد از اعتبارات است در اختیار معاونت برنامه‌ریزی قرار دارد، تا برای توازن منطقی و عادلانه توزیع کند.

اسم شما را که برای صحبت پشت تریبون می‌خوانند، حس می کنم اسم خودم را صدا کردند

به گفته وی معاونت برنامه‌ریزی به جای اینکه این اختیار را صرفا برای خود داشته باشد، با کمیسیون تلفیق فرمولی پیدا کرد تا عددها را توزیع کند. من(نوبخت) اگر اسم هر کدام از شما را که برای صحبت پشت تریبون می‌خوانند، حس می کنم اسم خودم را صدا کردند. من شما را مانند خودم می‌دانم.

سخنگوی دولت در پایان به نمایندگان حاضر در مجلس گفت: عزیزان هم‌اکنون که با هم صحبت می‌کنیم، باید بگویم که میزان دریافتی خزانه ما بسیار محدود است و در حد نصف است و من موظف هستم با همین نصف، تا پایان سال حتی حقوق، مزایا و عیدی کارکنان دولت را هم بدهم. لذا در مورد بخش مربوط به اعتبارات عمرانی دست نگه داشته‌ایم.خوشبختانه تا پایان این ماه می‌توانیم برای آن دسته طرح‌ها که می‌توانند به بهره‌برداری برسند، با توجه به اعداد و ارقام باقی مانده برای تکمیل شدن آنها تلاش خواهیم کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها