جزئیات نشست مشترک دولت و مجلس

کد خبر: 320227

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی جزئیات نشست مشترک امشب دولت و مجلس را تشریح کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی جزئیات نشست مشترک امشب دولت و مجلس را تشریح کرد.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از پایان نشست مشترک دولت و مجلس که در صحن پارلمان برگزار شد، در نشست خبری در جمع خبرنگاران حضور یافت و به تشریح جزئیات نشست امشب پرداخت.

وی در سخنانی گفت: نشست دولت و مجلس از ساعت 18:45 آغاز شد و تا دقایقی پیش نیز ادامه داشت.

مصری تصریح کرد: در این جلسه روسای کمیسیون‌های اقتصادی، کشاورزی، انرژی، بهداشت و درمان، امنیت ملی، عمران و فرهنگی بحث‌های مختلفی را در حوزه‌های کاریشان مطرح کردند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در ادامه تاکید کرد: در این نشست رئیس کمیسیون انرژی در مورد انرژی‌های پایدار و اکتشافات جدید و ذخایر نفت و گاز و همینطور نحوه استفاده از آنان توضیحاتی به نمایندگان مجلس و دولت ارائه داد.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان توضیحاتی در حوزه کاریش و همینطور مسائل مربوط به بهداشت و درمان به نمایندگان دولت ارائه کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در این نشست در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر حفظ اقتدار نظام و همینطور پاسخ به ادبیات سخیف آمریکا مطالبی را مطرح کرد.

وی در ادامه به بخشی از سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: در این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطالبی در مورد وضعیت اقتصادی کشور در حوزه‌های تورم و بیکاری را مطرح کرد و گفت که ضرورت همکاری خوب و مطلوب بین دولت و مجلس در این حوزه ضروری است. البته وی از همکاری دولت و معاونت راهبردی رئیس جمهور به‌خاطر اقداماتی که برای رفع بیکاری و کاهش تورم انجام داده‌اند، تقدیر کرد.

مصری همچنین در ادامه به بخشی از صحبت‌های رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اشاره کرد و گفت: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مسائلی در مورد بیمه کشاورزان و همینطور میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و نیز میزان خرید تضمینی محصولات را مورد تاکید قرار داد و گفت که لازم است دولت نسبت به این مسائل توجه جدی داشته تا با همکاری دو قوه بتوان این مشکلات را برطرف کرد. البته وی به تسهیلات بانکی برای بخش کشاورزی و همینطور مصرف بهینه آب در این بخش تاکید کرد.

مصری همچنین در ادامه به بخشی از صحبت‌های رئیس کمیسیون صنایع مجلس اشاره کرد و گفت: رئیس کمیسیون صنایع مجلس در این نشست بحث جدی در مورد معادن و توجه به آنها را مورد تاکید قرار داد.

وی در این جلسه استفاده از ظرفیت‌های بخش معدن و حمایت از تولید را مورد تاکید جدی قرار داد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در ادامه افزود: در این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بخش فرهنگ کشور را نسبت به سایر حوزه‌ها مظلوم قلمداد کرد و گفت که لازم است به مقوله فرهنگ توجه جدی شود. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این جلسه گفت که با توجه به هجمه‌هایی که استکبار به کشور و فرهنگ وارد می‌کند لازم است به این بخش توجه جدی شود و دولت و مجلس گام‌های اساسی در این زمینه بردارند.

مصری در ادامه به بخش دیگری از صحبت‌های رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اشاره کرد و گفت: وی در این نشست به منشور 8 ماده‌ای برای مقابله با تهاجمات فرهنگی اشاره کرد و قرار شد که آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و توضیحات بیشتری بدهد. همچنین وی گفت که برای مقابله با برخی از ساختارشکنی‌ها که علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد باید اقدامات جدی انجام شود.

وی با اشاره به بخشی از صحبت‌های رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در این نشست رئیس کمیسیون عمران مجلس موضوع اشتغال و مقابله با بیکاری را از نیازهای ضروری کشور دانست. وی همچنین در این جلسه بر این نکته تاکید کرد که طرح‌های نیمه تمام با اعتبارات موجود تا سال‌های طولانی امکان بهره‌برداری و تکمیل ندارند که لازم است زمینه‌های مناسب برای استفاده از اعتبارات خارجی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم شود.

تاکید ظریف بر حفظ حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین در ادامه گفت: در بخش دیگری از نشست امشب دولت و مجلس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به نمایندگی از دولت صحبت کرد. وی در این جلسه موضوعاتی در مورد مذاکرات ژنو مطرح کرد و اطمینان داد که در این مذاکرات از حقوق ملت ایران دفاع شده و تیم مذاکره کننده نیز حقوق ملت را همواره حفظ می‌کنند.

مصری تاکید کرد: ظریف در این نشست به افزایش سطح مراودات بین‌المللی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت که این مراودات دستاوردهای خوبی تاکنون برای کشور داشته و این دستاوردها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته وی به سفر اخیر نخست وزیر ترکیه و همین‌طور رئیس مجلس کره جنوبی نیز اشاره کرد و آن را نقطه عطفی در سطح روابط دوجانبه با کشورها دانست.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت که خوشبختانه تحرکات کشور ما با دنیای خارج گسترده شده است.

وی در ادامه به صحبت‌های حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور در این نشست اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور در ابتدای سخنانش از نمایندگان کمیسیون تلفیق و سایر کمیسیون‌ها به دلیل تهیه و تنظیم لایحه بودجه 93 تقدیر و تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این لایحه پیش از 22 بهمن در مجلس به تصویب برسد تا با تصویب آیین‌نامه‌های آن این لایحه پس از تصویب از ابتدای سال آینده وارد مراحل عملیاتی شود.

مصری ادامه داد: رئیس جمهور همچنین در این نشست گفت که جمهوری اسلامی ایران تاکنون توفیقات خوبی در مقابله با هجمه‌هایی که رژیم صهیونیستی و برخی کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کنند و موجب عصبانیت آنها شده، داشته است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهور در این نشست به کاهش نرخ تورم و همینطور رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در این نشست بر حل معضل آلودگی محیط زیست و شهرهای کشور تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که این مشکل با همکاری دولت و مجلس برطرف شود.

هدفمندی یارانه‌ها؛ شاه‌بیت صحبت‌های رئیس جمهور

وی با اشاره به اینکه شاه‌بیت صحبت‌های رئیس جمهور حول محور هدفمندی یارانه‌ها بود گفت: به زعم رئیس جمهور که در این نشست بر این موضوع تاکید کرد، راه برون‌رفت از معضل اقتصادی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست. وی همچنین تاکید کرد که در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید توجه جدی به نیازمندان جامعه داشته باشیم و غیر از مبالغ نقدی برای آنها چاره‌ای بیندیشیم. وی همچنین تصریح کرد قرار است بیمه درمان در سال آینده پوشش صددرصدی داشته باشد.

مصری در ادامه به بخش دیگری از صحبت‌های رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: وی در این جلسه اعتقاد داشت که امروز ایران اسلامی دارای عزت و عظمت در نزد افکار عمومی دنیاست. وی همچنین بر این موضوع تاکید کرد که دولت‌ها همواره به دولت و ملت ایران به دلیل پیشرفت‌هایی که به دست آورده‌اند تبریک می‌گویند.

مصری همچنین به صحبت‌های رئیس مجلس در این نشست اشاره کرد و گفت: لاریجانی در این نشست از دولت و نمایندگان مجلس به دلیل حضور در این نشست تقدیر کرد و گفت که باید برای رفع مشکلات مردم بیشتر تلاش کنیم.

وی افزود: لاریجانی اعتقاد داشت که مشکلات باید ریشه‌یابی شود. البته به این موضوع نیز اعتقاد داشت که بسیاری از مشکلات ایجاد شده به دلیل اجرا نکردن قوانین در گذشته است.

لاریجانی خواستار تعامل بیشتر وزرا با نمایندگان دولت شد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: لاریجانی در این نشست گفت که با توجه به اینکه نمایندگان با مردم بیشتر در ارتباط هستند از دولت تقاضا کرد که زمینه ارتباطات ساده‌تر بین نمایندگان مجلس و وزرای دولت در جهت رفع مشکلات فراهم شود تا به سوال و یا استیضاح از آنها ختم نشود.

مصری با اشاره به اینکه در این نشست رئیس مجلس از دولت خواست که معاونان پارلمان فعال‌تر شوند گفت: رئیس مجلس در این نشست گفت که ما باید با همکاری بیشتر اجازه ندهیم که حاشیه‌ای در روابط دولت و مجلس ایجاد شود. لاریجانی همچنین تاکید کرد که اصل روابط بین دولت و مجلس بر پایه تعامل و همدلی بیشتر است و وی معتقد بود که باید از طریق تعامل بین دولت و مجلس و به دور از حاشیه‌ها به فکر رفع مشکلات مردم باشیم و به حاشیه‌ها کمتر بپردازیم.

وی در همین زمینه تاکید کرد: رئیس مجلس همچنین در این نشست بر رشد اقتصادی توجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فرصت مناسب و همینطور بیکاری تاکید کرد و از دولت خواست که اقدامات لازم را در جهت حل این مشکلات انجام دهد.

مصری در پایان این نشست خبری پس از تشریح جزئیات جلسه گفت که واقعا این جلسه فضای برادرانه‌ای داشت و خودم از این جلسه استفاده زیادی کردم که امیدوارم تداوم جلسات را در جهت حل مشکلات مردم در آینده نیز شاهد باشیم.

مصری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در این نشست راهکاری در مورد سطح بهبود تعاملات دولت و مجلس مطرح شد یا خیر خاطر نشان کرد: بنده معتقدم که هرچه گفت‌وگوها و تعامل بیشتر باشد، موجب رفع ابهام می‌شود. دولت و مجلس همواره به دنبال خدمت به مردم و کشور هستند و قاعدتا هر چه فاصله بین آنها بیشتر شود دیگران در این بین فضایی ایجاد می‌کنند که سطح تعامل کاهش می‌یابد و یا از بین می‌رود. جلسات رئیس جمهور با نمایندگان که دوشنبه‌ها ادامه دارد در حل مشکلات موثر است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها