وقتی محافظه کاری اوباما باعث تشدید نژادپرستی شد/ ریشه نژادپرستی جدید در آمریکا چیست؟

کد خبر: 361473

هنوز میراث تبعیض نژادی و نگاه منفی به رنگین پوستان در جامعه آمریکا پابرجاست. بیست برابر بودن درامد متوسط خانوارهای سفیدپوست آمریکا درمقایسه با سیاهپوستان موید همین مسئله است. این وضع نتیجه میراث طولانی نژادپرستی در آمریکا است که ریشه کن شدن آن سالهای طولانی زمان می برد.

وقتی محافظه کاری اوباما باعث تشدید نژادپرستی شد/ ریشه نژادپرستی جدید در آمریکا چیست؟
سرویس سیاسی «فردا»؛ آمریکایی‌ها علیه نژادپرستی شعار می دهند، فیلم می‌سازند و به آن جایزه می‌دهند و حتی رئیس جمهورشان یک دورگه سیاه پوست اما انگار همه این موارد بیشتر یک ژست است و نژادپرستی در این کشور تمامی ندارد. آمار و ارقام نشان می دهد که سالانه 400 نفر در آمریکا توسط پلیس این کشور کشته می شوند که بیشتر این موارد ریشه نژادپرستی دارد. این روزها نیز همین مساله سبب شده که شهر فرگوسن آمریکا صحنه درگیری مردم معترض و پلیس ضد شورش شود. فرگوسن شهری است که یک هفته پیش در آن یک مامور پلیس به سوی یک نوجوان هجده ساله سیاهپوست آتش گشود و او را در حالی که "دستهایش را به نشانه تسلیم بالا برده بود" کشت. خشم مردم زمانی بیشتر شد که متوجه شدند پلیس خاطی نشان لیاقت گرفته است.
پیکر بی‌جان مایکل براون که هفته گذشته در حالی که غیرمسلح بود به‌ضرب گلوله پلیس کشته شد
اخبار حاکی از آن است که پلیس شهری فرگوسن که تنها بیست و یک هزار نفر جمعیت دارد، با تانک یعنی ابزاری جنگی به خیابان آمده است. نیروهای پلیس بسیار مجهز و با جلیقه های ضدگلوله در مقابل تظاهرات کنندگان حاضر شده اند. در واقع پنتاگون برنامه ای برای استفاده مجدد از جنگ افزارهایی دارد که دیگر در عراق و افغانستان کاربرد ندارند. این جنگ افزارها به ادارات پلیس شهری تحویل داده می شوند. گفته می شود نژادپرستی در آمریکا ریشه کن شده است. اما اگر به واقعیتهای امروزی جامعه آمریکا نگاه کنیم متوجه می شویم که هنوز رگه های پررنگی از نژادپرستی در آمریکا وجود دارد. هنوز میراث تبعیض نژادی و نگاه منفی به رنگین پوستان در جامعه آمریکا پابرجاست. بیست برابر بودن درامد متوسط خانوارهای سفیدپوست آمریکا درمقایسه با سیاهپوستان موید همین مسئله است. این وضع نتیجه میراث طولانی نژادپرستی در آمریکا است که ریشه کن شدن آن سالهای طولانی زمان می برد. شارلاتانها و جنایتکاران اجتماعی از این وضع سود می برند که این وضع در قالب نظام تبعیض و جدایی نژادی است که در آمریکا وجود دارد. هر ازچندی نشانه های این نژادپرستی در فرهنگ عامه آمریکایی نیز بروز می کند که تاسف آور است. فرانسوا دورپر، تاریخدان و کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با شبکه (TV5) فرانسه با اشاره به قتل رسیدن یک نوجوان سیاه پوست در این کشور اظهار می دارد: نمی توان گفت نژادپرستی در آمریکا از گذشته شدیدتر است. آمریکا در قرن نوزده کشوری طرفدار برده داری بود. نژادپرستی امروز آمریکا با گذشته فرق دارد و ناشی از پیش داوری است. سیاه پوستان آمریکا می گویند این سه بار است که براثر پیش داوری افرادی کشته می شوند. اگر مایکل براون سفید پوست بود احتمالا پلیس تیراندزای نمی کرد. درصد اینکه پلیس آمریکا به یک سیاه پوست مظنون شود تا به یک سیاه پوست بسیار بالاتر است و حال به نظر می‌رسد که مساله نژادپرستی در آمریکا با یک سوء‌ظن علیه سیاه پوستان همراه شده است. سوء ظنی که حتی اوباما نیز نتوانسته کاری در این زمینه صورت دهد و بعد از چندین سال این فرصت نه تنها از بین رفته است بلکه با یک تغییر جدید ظاهر شده است. کارشناسان بر این باورند که سیاست محافظه کارانه اوباما سبب شده که او به سیاه پوستان توجه نکند. زیرا او برای اینکه به توجه بیشتر به سیاه پوستان آمریکا متهم نشود، کاری چندانی برای آنان صورت نداده است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که آمریکا حامی نژادپرستی نیز هست. در زمینه صهیونیست‌ها و ماجرای فلسطین این مساله در بعد جهانی بسیار آشکار است. آمریکا کشور لابی های متعدد است که لابی صهیونیستی در آن از قدرت بسیاری برخوردار است. در این زمینه حتی می توان مساله نژادپرستی در سیاست آمریکا را چند لایه توصیف کرد که صهیونیست‌ها در صدر آن قرار دارد و در این میان سیاه پوستان در انتهای این هرم قرار می گیرند. البته این موضوع تنها به رنگ پوست منحصر نمی‌شود و بعضا به دین و آیین نیز گرایش دارد. سیاستی که کاخ سفید علیه مسلمانان با حربه اسلام هراسی به کار بسته است یکی از انواع سیاست‌هایی است که بعضا سبب ایجاد روحیه نژادپرستی در مردم این کشور می‌شود. در این زمینه به شهادت مالکوم شباز، نوه مالکوم ایکس که به رغم مخالفت اف بی آی تلاش داشت به ایران سفر کند می‌توان اشاره کرد. به هر لحاظ به نظر می‌رسد که نژادپرستی در آمریکا به یک سیاست سازماندهی شده تبدیل شده است که نمی‌توان به راحتی انتظار داشت ریشه کن شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها