ایران در آستانه یک پیروزی دیپلماتیک

کد خبر: 371331

نشریه آتلانتیک در ادامه نوشت: باید مقامات ایران را تحسین کرد چون مخالفان این کشور امتیازات مادی شامل پول، تکنولوژی و قدرت نظامی را در اختیار دارند اما اکنون شاهد این هستیم که این امتیازات مادی کارکردی نداشته است.

ایسنا: نشریه آتلانتیک در گزارشی با پرداختن به دستاوردهای ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای نوشت: تهران در آستانه‌ی دستیابی به یک پیروزی خیره کننده دیپلماتیک قرار دارد.

نشریه آتلانتیک در ادامه نوشت: باید مقامات ایران را تحسین کرد چون مخالفان این کشور امتیازات مادی شامل پول، تکنولوژی و قدرت نظامی را در اختیار دارند اما اکنون شاهد این هستیم که این امتیازات مادی کارکردی نداشته است.

مقامات ایران یک هدف مشخص دارند و برای برد اراده کرده‌اند.

مقامات ایران یک سال پیش با یک فاجعه روبه‌رو بودند. ارزش پول آن‌ها در نتیجه تحریم‌های اقتصادی سخت غرب و آمریکا سقوط کرده بود، نرخ تورم در حال افزایش بود و بیکاری روز به روز بیش‌تر می‌شد. هم‌چنین بزرگ‌ترین هم‌پیمان ایران در منطقه، یعنی بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه در لبه پرتگار سقوط قرار داشت.

اما امروزه ایران به میزان قابل توجهی از تحریم‌ها خلاصی یافته است و اروپا و آمریکا در حال بمباران برخی مناطق سویه، نه در مخالفت با اسد بلکه به نفع وی هستند. علاوه بر این ارزش پول ایران بیش‌تر شده، تورم کاهش یافته و تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی در حال احیا شدن است.

آمریکا نیز متعاقبا خواسته‌های خود برای محدود کردن برنامه‌ی هسته‌ای ایران را کاهش داده است.

روزنامه‌ی نیویورک تایمز در این باره نوشت: دولت باراک اوباما خواسته قبلی خود مبنی بر برچیده شدن کامل سانتریفیوژهای ایران تغییر داده و در ازای از ایران خواسته است تا اتصال میان سانتریفیوژهایش را قطع کند. که در این صورت ظرفیت غنی‌سازی ایران دست نخورده باقی خواهد ماند.

این نشریه آمریکایی افزود: این یک دستاورد فوق‌العاده در مذاکرات است که ایران توانست در مذاکرات در ازای توقف بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به دست آورد. در هر دور از مذاکرات آمریکا امتیاز می‌دهد و ایران برخواسته‌های بیش‌تری پافشاری می‌کند.

مذاکرات آغاز شد چون آمریکا با تحریم و تهدید اقدام نظامی به ایران فشار آورد اما مقامات ایرانی قدرت طرف مقابل‌شان را ارزیابی کردند و دریافتند که آن‌ها قصد استفاده از این ابزارها را ندارند.

نتیجه این است که آمریکا که مذاکرات را در موضع قدرت شروع کرد در جریان این تلاش‌های دیپلماتیک بیش‌تر مثل طرف ضعیف‌تر عمل کرده است. آمریکا به طور واضح خواهان توافق بود و ایران از این اشتیاق استفاده کرد. این کشور حتی توانست تمدید مذاکرات را با وجود اختلافات به دست آورد. این در حالی است که 20 روز پیش از تمدید مذاکرات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد تمدید مذاکرات تنها زمانی ممکن خواهد بود که تهران تمایل و اراده واقعی خود برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی را نشان دهد.

این نشریه در پایان نوشت: مقامات ایرانی توانستند ماهرانه ادبیات مذاکرات را برگردانند و به جای این که برای بهبود روابط میان دو کشور بر سر برنامه‌ی هسته‌ای‌شان معامله کنند، بر سر نزدیک‌تر شدن روابط در ازای پذیرش ظرفیت هسته‌ای بالا در کشورشان از سوی آمریکا معامله کردند. آن‌ها آمریکایی‌ها را متقاعد کردند که بهبود روابط با آن‌ها بیشتر به نفع آمریکاست تا ایران.

ایرانی هم‌چنین آمریکا را متقاعد کردند که این آمریکاست که باید امتیازات هسته‌ای بدهد تا بتواند به نزدیک‌تر شدن روابط دست پیدا کند. این بدان معناست که ایران در توافق نهایی هر آنچه می‌خواهد به دست می‌آورد بدون این که از چیزی بگذارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها