پاسخ کمالوندی به ادعای اندیشکده آمریکایی

کد خبر: 378404

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادعای یک اندیشکده آمریکایی مبنی بر نقض توافق ژنو را رد کرد و گفت: ایران هیچ تعهدی برای توقف فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود نداده است.

فارس: « بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز یکشنبه در دومین روز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با حضور در غرفه خبرگزاری توضیحاتی را در رابطه با روند فعالیت‌های هسته‌ای، گزارش جدید آژانس انرژی اتمی و همچنین مذاکرات آتی با آژانس، ارائه کرد .

* تغییر عمده‌ای در روند ساخت نیروگاه اراک رخ نداده است

وی سپس در پاسخ به این سوال که وضعیت نیروگاه اراک در حال حاضر چگونه است؟ گفت: «بر اساس برنامه اقدام مشترک ما پذیرفتیم که هیچ قطعه بزرگی در اراک نصب نکنیم، ولی ما غیر از این مورد، کارهایی را که برای ساخت تجهیزات اصلی هست، انجام داده‌ایم و می‌توان گفت که هیچ کاری عقب نیفتاده است. همین طور در مورد تولید سوخت، از آنجا که سوخت یک مجتمع هست، اما برای تولید آن فرآیندی وجود دارد، یعنی تولید قرص و سپس سوخت، ما در اجزا کار خود را ادامه داده‌ایم. ما در این مدت تنها قطعه مهم (major component) در اراک نصب نکرده‌ایم، اما اجزا را تولید کرده‌ایم و به مجردی که تصمیم جدید گرفته شود، ما زمان را از دست نداده‌ایم و در مدت کمی قطعات اصلی را نیز اضافه می‌کنیم .»

کمالوندی افزود: «به طور کلی می‌توان اینطور گفت که هیچ تغییر کلی‌ای در روند ساخت راکتور اراک رخ نداده و اگر قرار به تغییراتی باشد، بستگی به توافق نهایی خواهد داشت و بر آن اساس اگر در توافق نهایی همه‌چیز مورد توافق باشد، آن وقت اقدامات مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و انجام می‌شود .»

* بدسلیقگی آژانس در گزارش جدید/ورود به برخی جزئیات در شأن مدیر کل نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تنظیم مغرضانه آن، گفت: «آنچه که در گزارش آژانس مهم است، این است که نباید عدم انطباق (non-compliance) ، انحراف و کاری که خلاف است، صورت نگرفته باشد. چون به هر حال آژانس یک سازمانی است که هدف آن این است که نظارت کند تا تخلفی صورت نگیرد. مهم در گزارش این است که مشخص کند که آیا خلافی صورت گرفته یا نه. چیزی که مهم است، این است که نه این گزارش و نه هیچ‌ یک از گزارش‌های قبلی چیزی گفته نشده است که ایران انحرافی داشته یا خلافی انجام داده، که این نشان می‌دهد فعالیت‌های کشور ما صلح‌آمیز است، بر اساس قوانین مقررات پیش می‌رود و اطلاعاتی که ما ارائه می‌کنیم، درست است. این مهمترین بخش قضیه است. اما وقتی وارد جزئیات گزارش می‌شویم، ممکن است بد سلیقه‌هایی، مثلا پرداختن به برخی جزئیات، صورت گیرد .»

* عدم صدور ویزا حق حاکمیتی است/فرد معرفی‌شده بازرس نیست

کمالوندی افزود: «مثلا من بارها گفته‌ام که در شأن مدیر کل سازمان نیست که وارد برخی جزئیات شود. مثلا بحث ویزا و اینکه نوشته‌اند که "چهار بار با فردی ویزا نداده‌اند". خوب اگر این فرد هر چند بار دیگر هم به ما معرفی شود، ما به او ویزا نخواهیم داد، چراکه اولا او بازرس نیست، بلکه کارشناس است. حتی فردی که می‌خواهد بازرس باشد، باید ابتدا برای این کار نامزد (designate) شود و سپس مورد پذیرش کشور میزبان قرار گیرد، دقیقا فرآیندی مانند معرفی سفیر به کشورها. به ما لیستی مثلا 200 نفره از نامزدها داده شده و ما به عنوان نمونه 100 نفر آن‌ها را تائید می‌کنیم. ما تاکنون هیچ یک از افرادی را که پیشتر نامزد و سپس به عنوان بازرس تائید شده‌اند، رد نکرده‌ایم. ضمنا ویزا جزو حقوق حاکمیتی هر کشوری است و اگر کشوری بخواهد، می‌تواند به فردی ویزا ندهد. ضمنا او تابعیتی خاص دارد و سوابق وی نیز روشن است .»

وی ادامه داد: «در مجموع، افرادی که بازرس نیستند و از پروسه روند استاندارد، که همان پذیرش از طرف کشور مورد بازرسی هست، قرار نگرفته‌اند، کشور میزبان بنا به ملاحظات مد نظر خود، می‌تواند به آن‌ها ویزا ندهد و الزامی برای دادن ویزا وجود ندارد. حتی در مورد کسانی که نامزد و تائید شده‌اند نیز الزامی وجود ندارد، چراکه ممکن است بعد از تائید اطلاعاتی در مورد برخی از این افراد به دست آید که کشوری از صدور ویزا برای آن‌ها خودداری کند. موضع ما مشخص است، صدور ویزا از حقوق حاکمیتی است و ما حق داریم در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم. البته در مورد بازرسانی که طی این روند مورد پذیرش قرار گیرند، ویزایشان صادر می‌شود و فردی که اشاره شده، اصلا بازرس نبوده است .»

هیچ محدودیتی برای تحقیق و توسعه نپذیرفته‌ایم/تزریق گاز به IR-5 نقض توافق ژنو نیست

کمالوندی همچنین در واکنش به ادعای مطرح شده از سوی یک اندیشکده آمریکایی که تزریق گاز به سانتریفیوژ نسل پنجم (IR-5) را نقض احتمالی توافق ژنو توصیف کرده، گفت: «ما از همان ابتدا گفته‌ایم که در بحث تحقیق و توسعه ما هیچ محدودیتی نمی‌پذیریم. نه فقط در تک دستگاه، در آبشار هم می‌شود برای تحقیق و توسعه و نه انباشت همین کار را انجام داد. در حقیقت جمهوری ‌اسلامی ایران هیچ کاری خلاف پادمان و توافق برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو ) نداشته است. تعهدات پادمانی که مشخص است، در توافق ژنو هم ما هیچ قراری مبنی بر اینکه ما گاز به سانتریفیوژهای تحقیقاتی خود تزریق نمی‌کنیم، نداشته‌ایم .»

وی در رابطه با افزایش میزان ذخایر اورانیوم 5 درصدی ایران که «یوکیا آمانو» در گزارش فصلی خود به آن اشاره کرده، گفت: «بخشی از این ذخایر، اورانیوم 20 درصدی بوده که رقیق شده و به 5 درصد تبدیل شده است، ما در رابطه با این‌ها فقط یک بار کار انجام می‌دهیم. یعنی قرار نیست اورانیوم 20 درصد یک بار به 5 درصد تبدیل شده مجدداً به اکسید تبدیل کنیم. اتفاقی که افتاده، این است که ما اعلام کرده‌ایم که مازاد آن ذخیره‌ (مقداری که در توافق ژنو عنوان شده)، را تبدیل به اکسید کنیم .»

* بحث انتقال اورانیوم به خارج از کشور مطرح نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز مبنی بر موافقت ضمنی ایران با طرح انتقال سوخت، گفت: «همانطور که وزارت خارجه نیز بیان کرد، چنین چیزی مطرح نیست، ولی بحث‌های دیگری مطرح است که ماهیت آن به کلی با آنچه که عنوان شده، متفاوت است .»

* نامه جدیدی از آژانس دریافت کرده‌ایم/تاریخ نشست آتی در روزهای آینده مشخص می‌شود

کمالوندی در رابطه با نشست بعدی نمایندگان ایران و آژانس انرژی اتمی، که آمانو اعلام کرده است پس از ضرب‌الاجل توافق ژنو (سوم آذر) برگزار می‌شود، گفت: «هنوز تاریخی قطعی نشده، البته دیروز نامه‌ای به دست ما رسید، که تاریخی در آن پیشنهاد شده است. این نامه را به بخش پادمان سازمان داده‌ایم تا مورد بررسی قرار گیرد و فکر می‌کنم امروز یا فردا تاریخ نشست را مشخص کنیم .»

* تا زمانی که تکلیف اقدامات عملی باقی‌مانده حل نشود، موضوع جدیدی مطرح نمی‌کنیم

وی همچنین در رابطه با اینکه در این نشست چه موضوعاتی مطرح می‌شود و اینکه آیا ایران اقدام عملی تازه‌ای پیشنهاد می‌دهد یا نه، گفت: «فعلا همان دو موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد، چراکه ما معتقدیم که فعلا پیشنهاد جدیدی نباید مطرح شود، چراکه توافق ما گام به گام بوده است، به این معنی که 2 موضوع فعلی حل و فصل شود و بعد سراغ موضوعات دیگر برویم. در گام‌های قبلی هم به همین ترتیب بود، ما اعلام کردیم تا زمانی که نتایج موضوعات هر گام مشخص نشود، وارد گام بعدی نمی‌شویم .»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها