بُردموشک‌های حماس اسرائیل را غافلگیرکرد

کد خبر: 383191

مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گزارش مفصلی از تجاوزات اخیر این رژیم علیه نوار غزه و پیامدها، نتایج و علل آن را منتشر کرد.

تسنیم: مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گزارش مفصلی از تجاوزات اخیر این رژیم علیه نوار غزه و پیامدها، نتایج و علل آن را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی"صفا"، در گزارش مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که در 191 صفحه منتشر شد، آمده است که جنبش حماس به خوبی خود را برای جنگ آماده کرده بود و برای این منظور تونل‌های هجومی، دفاعی و عبوری از مرزها حفر کرده و زرادخانه بزرگ موشکی و خمپاره تدارک دیده بود که یک سوم کشته های اسرائیلی در این جنگ به این طریق کشته شدند.

بر اساس این گزارش، هدف حماس این بود که از موانع سامانه گنبد آهنین که تعداد زیادی از موشک های دوربرد و برد متوسط را رهگیری کرده بود، عبور نماید و حملات خود را بر اهداف استراتژیک اسرائیل همانند فرودگاه بن گورین در شرق تل آویو و نیروگاه دیمونا در النقب متمرکز کرد.

حماس توانست در طول سال‌های گذشته توانمندی‌های خود را تقویت کند

این گزارش می افزاید: جنبش حماس برای اجرای عملیات های کشتار جمعی در داخل شهرک های صهیونیستی نزدیک نوار غزه، به اسارت گرفتن سربازان و شهرک نشینان در داخل این منطقه از طریق طرحی که از قبل آماده کرده بود و به واسطه تونل های هجومی، طرح ریزی کرده بود.

در این گزارش آمده است که حماس از موضوع تخلیه شهرک نشینان ساکن مناطق اطراف غزه بهره برده و آن را به عنوان پیروزی در این نبرد قلمداد کرد و همچنین مقرهای سری فرماندهی و کنترل ایجاد کرده بود که باعث شد حماس از آنها برای ادامه جنگ استفاده کند.

در این گزارش اشاره شده است که حماس توانسته است در طول سال های گذشته توانمندی های خود را تقویت کند به گونه ای که اسرائیل از مشاهده برد موشک های پیشرفته حماس، تونل های هجومی عبوری از مرز و پیشرفت عملکرد آن در میدان غافلگیر شد و سازمان های بزرگی همانند حزب الله نیز از تجربه حماس در جنگ اخیر استفاده خواهند کرد.

شکست طرح اسرائیل برای منزوی کردن حماس

در این گزارش آمده است که یکی از اهداف جنگ، منزوی کردن حماس در عرصه اجتماعی و ایجاد تفرقه بین این جنبش با مردم نوار غزه بود و در همین راستا در هفته آخر نبرد، برج های مسکونی بمباران شد که این تلاشی برای پاره کردن رشته پیوند بین سرمایه های غزه و حماس بود که البته به دلیل قربانی شدن تعداد زیادی از غیر نظامیان به شکست انجامید و باعث شد قضیه بر عکس شده و حتی حامیان حماس در میان این قشر بیشتر شود.

عربستان، مصر و اردن خواستار نابودی حماس بودند

در این گزارش همچنین آمده است که اسرائیل در این جنگ فرصت نادری برای ایجاد همکاری منطقه ای با کشورهای میانه رو مخالف حماس بدست آورد و این کشورها اعم از عربستان، مصر و اردن حتی منتظر آن بودند که اسرائیل، حماس را نابود کند اما اسرائیل تمایلی به تحکیم چنین روابطی با این کشورها نداشت زیرا احتمال آن وجود داشت که این کشورها از اسرائیل برای پرداخت بهای سیاسی از قبیل بازگشت به مذاکرات و یا پذیرش طرح صلح عربی درخواست نمایند.

در ادامه این گزارش آمده است که هنوز این ابهام وجود دارد که پیروز این نبرد چه کسی بوده است؛ حماس می گوید با پایداری در طول این جنگ که 51 روز به طول کشید و نیز توانایی تداوم شلیک موشک ها و خمپاره به شهرها و شهرک های اسرائیل و عملیات های تونل ها، پیروز این نبرد است در حالی که اسرائیل نیز می گوید که در این جنگ زیر ساخت های حماس را هدف قرار داده و توانسته است 4 نفر از فرماندهان شاخه نظامی این جنبش را به قتل برساند و از این حیث پیروز نبرد است.

تهیه کنندگان این گزارش معتقدند که واژه پیروزی برای جنگ با «سازمان های تروریستی» مانند حماس و حزب الله مناسب نیست بلکه این واژه برای جنگ با ارتش های نظامی همانند جنگ 6 روزه در سال 1967 مناسب است.

نمی توان اسرائیل را پیروز جنگ اخیر غزه نامید

آنها همچنین تاکید کردند که اگر اسرائیل بتواند مانع تسلیح جنبش حماس و بقیه سازمان های فلسطینی شود در آن صورت می توان واژه پیروزی را برای اسرائیل بکار برد.

رژیم صهیونیستی تابستان سال جاری در تجاوز 51 روزه علیه نوار غزه حدود 2 هزار و 160 فلسطینی را شهید و بیش از 11 هزار نفر دیگر را زخمی کرد همچنانکه در این جنگ 47 نظامی اسرائیل نیز کشته و بیش از یک هزار نفر نیز زخمی شدند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها