نگرانی جنیفر ساکی چیست؟/تصاویر

کد خبر: 402347

باید دید جنیفر ساکی که همواره با اظهارات خود سخنان بی‌اساسی را مطرح می‌کند آیا باز هم نگرانی‌اش تحقق می‌یابد؟

نگرانی جنیفر ساکی چیست؟/تصاویر
باشگاه خبرنگاران: موضوع فروش سامانه‌های دفاع ضدموشکی به بحثی رو به رشد و قابل طرح در یکی دو ماهه اخیر تبدیل شده که با توجه به برخورد زمان خرید این سیستم‌ها با تحریم‌های بین‌المللی ایالات متحده آمریکا فصل جدیدی از رویدادها بین "ایران" و فدراسیون روسیه را گشوده است.
جمهوری اسلامی ایران پس از اتفاقاتی که بین دو کشور درباره سامانه S300 رخ داد به سمت بومی‌سازی تجهیزات دفاعی خود پیش رفت که نتیجتاً با تحولات بین‌المللی شرایط قرار شکل جدیدی به خود گرفت. مخالفت واشنگتن با تصمیم مسکو
"جنیفر ساکی" درباره تحویل سامانه‌ای (S300) اظهار داشت: تصمیم روسیه برای عدم فروش پروسه و تحویل سامانه "اس سیصد (S300)" به ایران از سوی ما قابل تقدیر بوده ولی از سوی دیگر تصمیم مسکو برای فروش سامانه 2 هزار و پانصد (2500) به تهران از جمله مواردی است که با آن مخالف هستیم.

تحریم‌های ناجوانمردانه بین‌المللی و قصد مسکو و تلاش واشنگتن برای انحراف تصمیم مسکو همواره قرارداد سامانه اس سیصد (S300) را در طول چند سال اخیر در کشور را متاثر کرده است.
پیشنهاد فروش موشک های ضد هواپیما
روزنامه گاردین ( The Guardian ) گزارش داد: روسیه پیشنهاد به عرضه و فروش "موشک‌های ضدهواپیما" را به ایران کرد. این کشور پیشنهاد عرضه سامانه‌های قدرتمند و پیشرفته موشکی ضدهواپیما را به ایران داده است.

روزنامه گاردین ادامه داد: فروش سامانه موشکی سطح به هوا در سال 2010 پس از فشار آمریکا و اسرائیل متوقف شد.

نقش آفرینی آنتی 2500 در ایجاد تعاملات دو کشور
این روزنامه (گاردین) مدعی شد: پیشنهاد فروش سامانه‌های ضدموشکی توسط وزیر دفاع فدراسیون روسیه ژنرال "سرگی شیگوف" در ماه گذشته حین بازدید به تهران داده شد. دو کشور از 5 سال گذشته (نسبت به فروش سامانه S300) با هم اختلاف داشتند و سامانه آنتی 2500 (Antey 2500) ورژن بهبود یافته S300 بوده و برد بلند و با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بیشتری است.
"سرگی چمزوف" رئیس شرکت تسلیحاتی فدراسیون روسیه در گفتگو با خبرگزاری "تاس (Tass)" اظهار داشت: شرکت مایل به تأمین سامانه‌های موشکی "آنتی 2500 (Antey 2500)" که قابلیت متوقف کردن و از بین بردن موشک‌های "بالستیک" و "کروز" و همچنین موشک‌های "ضدهواپیما" را دارد و سامانه آنتی 2500 به جای S300 ارائه شده است. وال استریت ژورنال ( Wall Street Journal ) درباره تصمیم فدراسیون روسیه نوشت: روسیه پیشنهاد فروش سامانه‌های دفاع هوایی را به ایران داده است.
تلاش های ضد ایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی
وال استریک (WallStreet) با اشاره به سابقه فروش این سیستم از سال 2007 تاکنون و لغو قرارداد در سال 2010 ادامه داد: آمریکا و اسرائیل و لابی‌های گسترده آن‌ها تلاش‌هایی را ضد روسیه (برای مبارزه با جلوگیری از فروش سامانه S300) انجام داده است. سامانه آنتی 2500 (Antey 2500) یک سیستم متحرک موشکی ضدهوایی است که می‌تواند موشک‌های بالستیک و پرنده‌ها (هواپیماها) را هدف قرار دهد.

سایت شبکه المنار ( Almanar ) با اشاره به رخدادهای بین دو کشور ایران و روسیه در طول فروش و عدم تحویل سامانه S300 بیان داشت: آمریکا مخالف فروش S300 به ایران بوده و به نقل از یکی از مسئولان نظامی روسیه نوشت ایران پیشنهاد فروش آنتی 2500 را به جای S300 دارد.
خبرگزاری رویترز ( Reuters ) نوشت: روسیه پیشنهاد فروش سیستم‌های دفاع ضد موشکی آنتی 2500 را به ایران داده و بر اساس گزارشات داده شده این سیستم جایگزین سیستم‌های S300 می‌گردد.
خبرگزاری رویترز نوشت: روسیه پیشنهاد فروش سیستم‌های دفاع ضد موشکی آنتی 2500 را به ایران براساس گزارشات داده و این سیستم جایگزین سیستم‌های اس 300 است که تحت فشار غرب و اسرائیل صادرات آن به ایران متوقف شد.
این خبرگزاری ادامه داد: سامانه آنتی 2500 سامانه پیشرفته‌تری نسبت به اس300 وی (S300 v) بوده که با سرعتی معادل 4500 متر در ثانیه و برد بلند توانایی‌های منحصر بفردی دارد.

سایت دیفنس آپدیت ( Defence Update ) درباره سامانه آنتی 2500 نوشت: سیستم آنتی 2500 یک سامانه جهانی متحرک دفاع موشکی با کاربری زمین به هواست که توسط شرکت آنتی آلماز (َAlmaz Antey) با هدف ردیابی اهداف از جمله موشک و هواپیما طراحی و ساخته شده است . این سایت می‌افزاید: این سامانه راداری شامل پست فرماندهی، رادار وتجهیزات ارتباطی و تعدادی گیرنده موشک است که با خصوصیات‌های متحرک قادر است موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز به برد کوتاه را هدف قرار دهد و دو نوع موشک رهگیر دارد.

سایت آرمای تکنولوژی ( Army Technology ) درباره خصوصیات موشک آنتی 2500 گزارش داد سامانه اس 300 که سیستم برد بلند ضد موشکی است که توسط شرکت آنتی آلماز (َAlmaz Antey) با خصوصیات رزمی طراحی و ساخته شده است.
سامانه ای که 250 کیلومتر بدون سوختگیری را طی می کند
این سایت ادامه داد: این سامانه توسط ارتش "فدراسیون روسیه" عملیاتی شده و در آوریل 2013 به "ونزوئلا" تحویل داده شده که پیشنهاد ارائه آن به دو کشور "ترکیه" و "عربستان سعودی" دیده شده است. این سامانه از 24 تا 30 هدف را رهگیری کرده و توان رهگیری و از بین بردن موشک‌های بالستیک و دارای سامانه‌های چند کاناله را داراست که موشک‌های میانبرد 1100 تا 2500 کیلومتر را هدف قرار داده و 250 کیلومتر بدون سوخت‌گیری را طی می‌کند.
با این تفاصیل اگر فرض بر اطمینان فروش قراداد داشته باشیم و فرض بر اینکه روابط فدراسیون روسیه و غرب بر سر مسئله اوکراین دچار بعضا فراز و نشیب شده آیا می‌توان به تصمیم فدراسیون روسیه مبنی بر فروش سامانه آنتی 2500 اطمینان کرد. باید یک جمله را مطرح کرد که آزموده را آزمودن خطاست و شاید روسیه تحولات و تغییراتی را در این قرارداد مدنظر داشته باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها